Stannande innebär att fordonet är stillastående av annan anledning än för att:
Det är förbjudet att stanna och parkera inom 10 meter före ett övergångsställe, men inte efter.
Det röda området ser du inte. När en fotgängare lämnar det röda området är marginalen i princip obefintligt, vilket gör att du knappt hinner reagera innan olyckan är ett faktum.
Sikten är fortfarande skymd i det röda området, men den stora skillnaden är att du har en mycket större marginal att upptäcka fotgängaren här.
Men vore det inte säkrast att förbjuda stannande och parkering både före och efter?
– Jo, men praktiska överväganden måste också göras. I städer är det ofta brist på plats och ett förbud även efter skulle innebära att många parkeringsplatser försvinner. Jämför med hastighetsgränserna – landsvägar skulle vara mycket säkrare om hastighetsgränsen var 30 km/h, men det skulle inte vara praktiskt.
Vägmärket anger att du inte får parkera efter övergångsstället. Notera dock att du inte heller får parkera eller stanna före övergångsstället på grund av 10-metersregeln.
Parkering innebär att fordonet, med eller utan förare, är uppställt av annan anledning än för att:
Du får inte parkera vid den röda pilen utan tillstånd. Däremot får du stanna för att släppa av eller hämta passagerare.
Eftersom veckodagen anges, gäller parkeringsförbudet även om måndag skulle vara en röd helgdag.
Normalt brukar man säga att siffrorna inom parentes ”gäller på lördagar”. Detta är nästan alltid sant. Helt korrekt är dock att säga att siffrorna inom parentes gäller vardag före sön- eller helgdag. Om det är nyårsdagen (röd helgdag) en onsdag, betyder det att dagen före (tisdagen alltså) ska räknas som lördag, eftersom det är en vardag före sön- eller helgdag.
Anges viss dag eller veckodag på tilläggstavlan gäller regleringen denna dag oavsett om det är en vardag, söndag eller helgdag.
Notera: I trafikjuridik har en vanlig vecka 6 vardagar: måndag–lördag.
Förutsatt att du inte hindrar någon buss får du stanna för på- eller avstigning.