Startsidan > Teori & trafikregler > Service & underhåll
Testa dina kunskaper

Enklare service av bilen – påfyllning av vätskor med mera

Bilbatteri

  • Bilbatteriet lagrar ström åt alla eldrivna saker i bilen, till exempel radion och startmotorn.
  • Du kontrollerar batteriet genom att titta på vätskenivån i det (finns oftast MAX-/MIN-nivåer).
  • Är nivåerna för låga fyller du på batteriet med destillerat vatten. Det finns även helt underhållsfria batterier som måste bytas ut när de slutar fungera.
  • När motorn är igång laddas batteriet upp av en generator.
  • Batteriet blir sämre med tiden.
  • Vätskan i batteriet är frätande. Var därför mycket försiktig när du hanterar ett bilbatteri.

Säkringar

  • Säkringarna skyddar bilens elsystem från att skadas av överbelastning.
  • Har något som drivs av el slutat fungera, är det förmodligen en säkring som behöver bytas. På en trasig säkring har metalltråden mellan ändarna/fästena gått av (brunnit upp).
  • Kontrollera var säkringslådan sitter i bilens instruktionsbok.

Kylare

Motor

I motorrummet görs de flesta kontrollerna och påfyllningarna.

  • Kylarens uppgift är att hindra motorn från att överhettas.
  • Om motortemperaturen blir för hög kan det bero på att bilen har för lite kylarvätska. Öppna dock inte kylaren när motorn är varm, eftersom mycket varm vattenånga kan spruta ut ur kylaren och bränna dig.
  • Kylaren ska fyllas på med kylarvätska, som består av vatten och glykol.

Motorolja

  • Motorolja smörjer motorn så att inget kärvar.
  • Oljenivån kontrollerar du med hjälp av oljestickan i motorrummet. Dra upp stickan, torka av den (för att få bort olja som stänkt upp under färd), sätt ner den i oljetanken och ta upp den igen för avläsning.
  • Oljan fylls normalt på under ett skruvlock på motorblocket med texten OIL.

Spolarvätska

  • Spolarvätska hjälper vindrutetorkarna att rengöra vindrutan.
  • Nivån kontrolleras på spolarvätskebehållaren under motorhuven. En MAX-/MIN-nivå brukar finnas.

Starthjälp med startkablar

Vid starthjälp med startkablar är det viktigt att följande ordning följs. Annars kan det bli en knallgasexplosion!

  1. Koppla ihop batteriernas pluspoler med varandra genom att använda den röda kabeln (ordningen spelar ingen roll).
  2. Koppla ena änden av den svarta minuskabeln till minuspolen på bilen som ger hjälp.
  3. Koppla andra änden av minuskabeln till en metallyta på bilen som inte startar. Detta är för att jorda kabeln. Metallytan ska vara så långt ifrån batteriet som möjligt.
  4. Starta motorn på bilen som ger hjälp.
  5. Försök starta motorn på bilen som får hjälp. Gör dock inte för många startförsök, eftersom katalysatorn kan skadas.
  6. Ta först bort den svarta minuskabeln som är kopplad till metallytan.
  7. Ta sedan bort minuskabeln från givarbilens batteri.
  8. Ta slutligen bort den röda pluskabeln. Ordningen spelar ingen roll här.

Teoriprov online – testa dina kunskaper

Teoriprov Körkortonline.se Gratis demo – testa 65 frågor »

Senast uppdaterad 2015-02-05.