Bilens bromssystem – körkortsteori

Tvåkrets bromssystem

Tvåkrets bromssystem innebär att fotbromssystemet är indelat i två oberoende delar. Går en krets (bromsen till två hjul) sönder fungerar den andra kretsen (återstående två hjul) som vanligt. Detta ökar säkerheten och finns på alla bilar utom de riktigt gamla.

Dagens bilar har hydrauliska bromsar. Detta innebär att bromskraften förs från pedalen till bromsarna med hjälp av en speciell bromsvätska.

Skivbroms

Hjulet avtaget på en bil med skivbroms. Bromsoket är den blå delen som ligger över skivan.

När bromsvätskan når fram till bromsarna finns det två olika konstruktioner på själva bromsarna, nämligen skivbroms och trumbroms.

Skivbromsar

Skivbromsar har en öppen bromsskiva och ett bromsok som pressas mot skivan när du bromsar. Dessa bromsar är den vanligaste typen på nya bilar.

Trumbromsar

Trumbromsar har en stängd konstruktion som består av en rund trumma. I trumman sitter bromsklossar som pressas mot trumman när du bromsar.

ABS-bromsar

Låsningsfria bromsar (ABS, anti-lock braking system) hjälper dig som förare att behålla kontrollen över bilen (styrförmågan) i samband med kraftiga inbromsningar. Bromssträckan kan förkortas, men i vissa fall också förlängas.

Hur ABS-bromsar fungerar

  1. Du pressar ner bromspedalen hårt, vilket leder till att hjulen låser sig och glider fram.
  2. Omedelbart känner ABS-systemet av att hjulen är låsta (genom att de inte snurrar).
  3. ABS-systemet släpper en del av trycket på bromsarna så att hjulen börjar rulla.
  4. Därefter anpassar ABS-systemet bromskraften så att den är så stor som möjligt utan att den blir för stor och låser hjulen.

Eftersom hjulen inte är låsta, kan du styra i samband med en inbromsning med ABS. Detta är mycket viktigt om du ska väja för något.

När du bromsar hårt med en bil som har ABS kan pedalen börja hacka och pulsera (det låter som att något är fel). Detta är dock helt normalt, eftersom det är så ABS-systemet arbetar.

Du ska alltså fortsätta att trycka ner pedalen så hårt du kan och inte släppa, hur konstigt det än känns.

Fel på bromsarna – testa

För att testa bromsarna, tryck ner pedalen hårt i 20 sekunder och uppmärksamma om något av följande förekommer:

  • Om bromsen tar långt ner tyder det på slitage.
  • Skulle pedalen fortfarande sjunka långsamt, trots att du nått den egentliga botten, finns det förmodligen ett läckage i bromssystemet. Detta är mycket trafikfarligt och måste åtgärdas omedelbart.
  • Känns pedalen fjädrande kan det vara på grund av luft i bromssystemet. Uppsök en verkstad för att åtgärda det.

Viktigt är också att provbromsa då och då. Drar bilen snett är det läge att lämna in den på verkstad.

Efter att ha tvättat bilen är det extra viktigt att du provbromsar, eftersom vattnet gör att bromsarna påverkas negativt. En kraftig och kontrollerad inbromsning torkar upp fukten.

Bromsvätska

Bromsvätska

Bromsvätskan är oftast gul och fylls på i en av de mindre behållarna i motorrummet.

Bromsrören är fyllda till max och när du trycker ner bromsen vill bromsvätskan försvinna ut i andra änden. Det går dock inte, eftersom systemet är slutet. Resultatet blir att vätskan pressar mot bromsarna så att bilen stannar.

Byte av bromsvätska

Ett av problemen med bromsvätska är att den drar åt sig fukt/vatten, vilket kan leda till att egenskaperna försämras. Detta gör att den bör bytas vartannat år.

Bromsservo (vakuumservo)

Precis som servostyrningen hjälper bromsservon dig genom att minska kraften som du måste trycka ner bromspedalen med. Bromsservon fungerar endast när motorn är i gång.

Testa om bromsservon fungerar:

  1. Pumpa med bromspedalen några gånger med bilen avstängd.
  2. Starta bilen med bromspedalen nedtryckt.
  3. Om pedalen sjunker samtidigt som motorn går i gång, fungerar servon som den ska.

Parkeringsbroms (handbroms)

En elektronisk parkeringsbroms.

En elektronisk parkeringsbroms.

Parkeringsbromsen finns för att bilen inte ska rulla när den är parkerad. Att tänka på när det gäller parkeringsbromsen:

  • Risk att den fryser fast när det är kallt och fuktigt.
  • Kan börja kärva om du inte använder parkeringsbromsen regelbundet.
  • Utöver parkeringsbromsen är det bra att lägg i 1:an, eftersom det ytterligare minskar risken för att bilen rullar.
  • Kontroller för att se om parkeringsbromsen fungerar (traditionell handbroms, fungerar inte med elektronisk parkeringsbroms):
    • Rulla i en backe och sedan dra åt bromsen.
    • Försöka att köra med bromsen åtdragen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
18
I dag 18:23
2
I dag 18:14
6
I dag 18:08
19
I dag 16:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor