Däck: sommardäck & vinterdäck – körkortsteori

Dubbade vinterdäck.

Dubbade vinterdäck.

Olika däcktyper

  • Sommardäck är däcken du ska använda när det inte är vinterväglag.
  • Vinterdäck är märkta med ”MS” (Mud and Snow) och finns i dessa varianter:
    • Dubbdäck: bra grepp på snö och isigt underlag, sliter dock hårt på vägarna.
    • Friktionsdäck: bra grepp på snö och lite sämre på is, sliter mindre på vägarna.
  • Året runt-däck: ej lämpliga i Sverige med tanke på vårt klimat.

Mönstret och gummiblandningen skiljer sig mellan sommardäck och vinterdäck. Används sommardäck på vintern kan det känsligare sommargummit bli hårt och därmed få sämre egenskaper.

Mönsterdjup

Däck Mönsterdjup
Nya däck 8–9 mm
Sämre våtgrepp 3–4 mm
Minsta tillåtna på sommardäck 1,6 mm
Minsta tillåtna på vinterdäck 3 mm

När man måste använda vinterdäck och när det är förbjudet

  • Lag på vinterdäck vid vinterväglag 1 december–31 mars.
  • Förbjudet att ha dubbdäck 16 april–30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.

Det är vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Förtydligande om vinterdäck

Det är 4 maj och vinterväglag. Får jag köra med dubbdäck?
– Ja, det är tillåtet eftersom det är vinterväglag.

Det är 1 juli och inget vinterväglag förväntas. Får jag ha odubbade vinterdäck?
– Ja, det är endast dubbdäck som är förbjudna. Tänk dock på att vinterdäckets köregenskaper blir sämre vid varmt väder. Är din bil inte trafiksäker är det förbjudet.

Det är 10 december och höstväder (ej vinterväglag). Får jag köra med sommardäck?
– Ja, datumen med krav på vinterdäck gäller endast om det är vinterväglag. Tänk dock på att sommardäckets köregenskaper blir sämre vid kallt väder. Är din bil inte trafiksäker är det förbjudet.

Lufttryck i däcken

Rätt lufttryck är viktigt.

Rätt lufttryck är viktigt.

Exempel på värden på lufttryck i förhållande till instruktionsbokens rekommenderade värde:

  • 30 % under – inte bra, högre bränsleförbrukning och däckens livslängd kan halveras.
  • Exakt enligt instruktionsbok – bra.
  • 10–15 % över – det bästa, lägre bränsleförbrukning, ökad livslängd på däcken samtidigt som trafiksäkerheten inte påverkas negativt.
  • Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar.

Risken för att däcket ska explodera är i princip obefintlig om du pumpar det på en bensinmack. Det krävs mycket högre tryck än det som vanliga kompressorer kan ge.

Reservhjul vid punktering

  • Vanligt reservhjul har ett likadant däck som bilen normalt har. Du får köra med detta som ett vanligt däck. Det är dock oftast bäst att reparera det gamla däcket och sätta tillbaka det, eftersom ett helt nytt däck på en sida kan försämra bilens köregenskaper.
  • Nödhjul är smalare och endast lämpligt för att kunna köra bilen till en verkstad. Bilens instruktionsbok innehåller bestämmelser om högsta hastighet, maximal körsträcka och lufttryck för nödhjulet.

Är det vanliga reservhjulet eller nödhjulet ett sommardäck och övriga däck är dubbdäck, får du bara köra med hjulet tills dubbdäcket hunnit lagas.

Fel på hjulen

  • Felaktig hjulinställning gör att bilen drar snett om du håller ratten löst på en rak väg. Leder till att däcken slits ojämnt. Kan orsakas av att hjulet stött emot något.
  • Felaktig balansering (rattfrossa) gör att ratten skakar ibland. Leder till ökat däckslitage.

Däckfakta

  • Förbjudet att blanda sommardäck med vinterdäck. Det är inte heller tillåtet att blanda dubbade vinterdäck med odubbade vinterdäck.
    • Undantag: Om du får punktering med en bil som har vinterdäck, får du använda ett sommarreservdäck tills att vinterdäcket hunnit lagas.
  • Att bara ersätta ett däck försämrar bilens köregenskaper, byt därför båda på samma axel. Bäst är att byta alla däck samtidigt.
  • Vid byte av däck bör du efterspänna hjulbultarna efter några mils körning för att minimera risken för att de lossnar.
  • Har bilen dubbdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har släpvagnen dubbdäck behöver dock inte bilen ha det.
  • Sommardäck med snökedjor får användas som alternativ till vinterdäck.
  • Högre hastighet sliter mer på däcken.
  • Ett mjukt körsätt är skonsamt mot däcken.

Däckordlista

  • Slitbana är den mönstrade delen av däcket som ligger och sliter mot vägen.
  • Regummerade däck är begagnade däck som har försetts med en ny slitbana. Billigare, men möjligen sämre egenskaper än helt nya däck.
  • Friktion är motståndet mellan två objekt som rör sig mot varandra. Skridskor på is = låg friktion. Suddgummi mot papper = hög friktion. Friktionen mellan däcken och vägen ska vara hög för bästa grepp.
  • Slitagevarnare är små gummiklumpar som sitter nere i skårorna på däcken. När mönstret på däcket har slitits ner så mycket att de är i nivå med slitagevarnarna bör däcket bytas snarast.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
10
I dag 09:06
4
I går 15:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – den senaste körkortsboken med körkortsteori 2023
Ladda ner Teoribok
PDF   348 sidor   28 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken med körkortsteori 2023 Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken med körkortsteori 2023

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo