Vanligast är att halvljus och parkeringsljus kombineras. Det finns dock förbjudna ljuskombinationer:
Tveksamt om helljus behövs här.
Helljus är bilens starkaste belysning. Använd dem så ofta du kan när det är mörkt ute. Eftersom helljusen är så starka, kan de blända andra trafikanter. I följande fall är det förbjudet att använda helljus:
Du behöver inte blända av för gående. Fotgängare kan nämligen lätt undvika att bli bländade genom att titta bort. Med helljus på ser du fotgängaren eller fotgängarna bättre, vilket är viktigt ur säkerhetssynvinkel.
Kör du på en mindre väg och närmar dig en korsning med mycket trafik, kan det vara bra att stänga av helljusen eftersom du annars riskerar att blända den korsande trafiken.
Möter du en lastbil i ett backkrön ska du blända av så fort du ser positionsljusen på taket, eftersom förarhytten är placerad högt i förhållande till personbilar.
Helljus gör oftast att du ser bättre. Ibland kan det dock vara tvärt om! Om du kör i kraftig dimma eller snöfall, testa att slå om till halvljus och se om sikten förbättras.
För att undvika att själv bli bländad av mötande bilar, fäst blicken längs högerkanten av vägen när du får möte i mörker.
Blinkers sitter i regel bak, fram och på sidan av bilen. De ska användas när du ska:
Jag kör på en huvudled och ser detta märke. Måste jag blinka om jag ska fortsätta till höger?
– Ja, du måste visa de andra trafikanterna vad du tänker göra.
Jag placerar mig i vänster körfält. Måste jag blinka vänster när jag svänger?
– Ja, de mötande ser ju inte pilarna i marken.
Varningsblinkers ska användas vid nödstopp och liknande. Varningsblinkersen använder oftast samma lampor som de vanliga blinkersen. Skillnaden är att alla lampor blinkar samtidigt.
Under bogsering får varningsblinkers användas på bilen som blir bogserad, med det är inget krav. Tänk dock på att det kan skapa förvirring i samband med sväng. En lösning kan vara att tillfälligt slå av varningsblinkers i samband med korsningar.
Det främre dimljusen ger ifrån sig ett starkare sken än halvljusen och är därför extra effektiva i dimma. Det är tillåtet att använda dimljus i stället för halvjus vid dagsljus, men aldrig att kombinera de två.
I mörker är det endast tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt.
Dimbakljuset (en mycket starkt röd lampa) används för att bakomvarande fordon ska se dig tydligt då sikten är kraftigt försämrad. Dimbakljuset är bländande, så det ska släckas så fort du bedömer att bakomvarande fordon har sett dig.
Varselljus är till för att bilen ska synas. När det är dagsljus och bra sikt kan varselljusen användas i stället för halvljus. Inte alla bilar har varselljus.
Att kombinera varselljus med halvljus eller dimljus är förbjudet.
Extraljus kan monteras på bilen för att förstärka helljuset (får ej användas tillsammans med halvljus). Det finns två typer av extraljus:
Parkeringsljus ska användas när du stannar eller parkerar bilen vid dålig sikt. Detta för att andra trafikanter ska se bilen. Parkeringsljuset är strömsnålt och kan i regel vara på i många timmar utan att batteriet töms.
Minst 2 röda lampor som tänds automatiskt.
Röda lampor som tänds när bromspedalen trycks ner. Bromsljusen lyser alltid starkare än bakljusen.
Vit lampa som tänds när du lägger i backen.
Tänds automatiskt och lyser upp registreringsskylten.
1. Kör med helljuset så länge du kan. Det är viktigt att du ser vad som händer på vägen framför.
2. När helljusen ”möts” på vägen eller när du känner att du blir bländad av den andra bilen är det dags att slå om till halvljus.
3. Precis i mötesögonblicket slår du över till helljus igen.
1. Kör med helljuset så länge du kan. Det är viktigt att du ser vad som händer på vägen framför.
2. När du kommer nära bilen som du ska köra om är det dags att blända av.
3. Precis i omkörningsögonblicket slår du om till helljus igen.
4. Nu är det den omkörda bilen som ska slå av helljuset för att inte blända dig.
Senast uppdaterad 2021-01-22.