Gratis teorifrågor

Krocksäkerhet, bilen skydd – körkortsteori

Deformationszoner

Deformationszoner på en bil.

1: Deformationszoner

Dessa områden är deformationszoner, vilket innebär att de är gjorda för att tryckas ihop vid en krock.

Varför ska de tryckas ihop? Är det inte bättre om de är ”stenhårda”?
– Nej, jämför med att hoppa från ett tak. Då vill du ha en mjuk matta under som fångar upp dig. Samma sak gäller vid en krock – utan mjuka deformationszoner tar det tvärstopp, vilket gör att din kropp utsätts för en extrem påfrestning.

Notera dock att deformationszonerna inte är för mjuka, eftersom det skulle göra att du mosas i krocken.

2: Särskilt sårbara områden

Sidorna är mer sårbara, eftersom ytan för att fånga upp krockkraften är mycket mindre. Biltillverkarna försöker lösa problemet genom att sätta in speciella balkar som fördelar krockkraften samt genom att installera sidokrockkuddar.

Säkerhetsbälte (bilbälte)

  • Säkerhetsbältet är ett extremt bra krockskydd. Det är enkelt att använda och chanserna att överleva en krock ökar kraftigt.
  • Spänn bältet ordentligt så att det sitter nära kroppen (ta av tjocka jackor).
  • Det finns 2 huvudtyper av bälten i personbilar:
    • Tvåpunktsbälte (midjebälte): Sitter bara över midjan. Vanligaste typen förr, kan fortfarande förekomma som bälte på mittplatsen i baksätet.
    • Trepunktsbälte: Bältet går över midjan och sen snett över kroppen mot halsen. Detta ger bättre skydd än tvåpunktsbältet. Notera att bältets övre del ska sitta så nära halsen som möjligt och inte ute på axeln.
  • Bältessträckare finns i nyare bilar. Det är ett automatiskt system som drar åt bältet hårt vid en krock. Detta gör att du skyddas bättre.
  • Vid graviditet är det viktigt att bältet sitter under magen så att inte barnet kläms. Är du långt in i graviditeten kan det vara lämpligast att inte köra alls, eftersom barnet löper risk att skadas av ratten och krockkudden vid kollision.
  • 40 % av bilisterna som dör i trafiken använder inte bälte.

Krockkudde (airbag)

Sidokrockkudde / krockgardin

Sidokrockkudde (krockgardin) som skyddar passagerarna vid kollisioner från sidan.

  • Sitt minst 25 cm från krockkudden, annars kan den skada dig när den blåses upp.
  • Det tar endast 0,1 sekunder för krockkudden att fyllas.
  • Kan ge svåra skador om bilbältet inte används samtidigt.
  • Löses ut först vid farter över 20–30 km/h.
  • Det finns olika typer av krockkuddar:
    • I ratten: Detta är den vanligaste typen som skyddar föraren vid kollision.
    • Främre passagerarplats: Skyddar passageraren fram. Observera att den måste kopplas ur om en bilbarnstol används.
    • Sidokrockkuddar: Mindre krockkuddar som skyddar dig vid kollisioner från sidan.

Nackskydd

  • Nackskyddet är ingen bekvämlighetsdetalj, utan ett viktigt skydd för nacken vid kollisioner.
  • Ställ in det så att huvudet inte åker över stödet när du lutar dig bakåt.

Whiplash (pisksnärtsskada)

  • En pisksnärtsskada uppstår när nacken kastas runt häftigt vid en kollision så att nackmusklerna skadas.
  • Mycket vanligt förekommande, särskilt vid påkörningar bakifrån.
  • Går ofta över, men kan bestå länge med muskelsmärtor, huvudvärk och sömnsvårigheter som följd.
  • Biltillverkarna försöker ständigt förbättra skyddet kring nacken för att undvika whiplashskador.

Teoriprov online – testa dina kunskaper

Teoriprov Körkortonline.se Gratis demo – testa 65 frågor »

Senast uppdaterad 2016-01-23.