När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör med större säkerhetsmarginaler. Det är när det inte är uppenbart halt som en förrädisk situation kan uppstå.
När den första halkan kommer kör många som om det fortfarande vore bra höstväglag. Kör du oförberedd 90 km/h genom en kurva med isfläckar kan det sluta mycket illa.
En förrädisk situation är mer komplicerad eller farlig än det verkar:
Där de flesta åker på körbanan bildas det spår i snön. I spåren kan greppet vara bra, men kommer du utanför spåren kan du tappa greppet. Undvik därför omkörningar under dessa förhållanden.
Vill du köra om lastbilen? Tänk då på att snömodden utanför spåren kan få dig att tappa greppet.
När temperaturen ligger kring 0°C kan regnet frysa till is direkt när det träffar vägen. Detta kallas underkylt regn och är mycket farligt eftersom du tror att det är vanligt blött regn, men i själva verket blir vägen glashal.
När det är kallt och snöar kan det bildas snörök från framförvarande fordon (däcken river upp snön som precis kommit ner). Kör därför med extra stort avstånd till framförvarande bil i dessa lägen.
Ta hjälp av plogpinnar för att bedöma vägens bredd.
När det är riktigt mycket snö ser du inga vägmarkeringar, vilket gör att du får förlita dig på plogningen. Tänk dock på att plogbilen även kan ha plogat en bit utanför vägen. Kör du för långt ut riskerar du att sjunka ner i snön och hamna i diket. Plogpinnar är ett bra riktmärke för att bedöma vägens egentliga bredd.
Reflexväst och isskrapa med snöborste.
Trots att det är -25°C sätter sig många i bilen med sommarkläder och kör i väg. Skulle du köra i diket på en skogsväg kommer du att inse hur dåligt utrustad du är. Om bilen inte går att starta försvinner värmen snart och en bärgare kan dröja. Följande bör du därför utrusta dig med på vintern:
Vintern är den normala halkperioden. Det förekommer dock halka även under de andra årstiderna. Här följer exempel på saker du ska vara extra uppmärksam på under de andra årstiderna.
Se upp för blöta löv på hösten.