Vinter & halkkörning – risker med vinterväglag

Förrädiskt väglag

När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör med större säkerhetsmarginaler. Det är när det inte är uppenbart halt som en förrädisk situation kan uppstå.

När den första halkan kommer kör många som om det fortfarande vore bra höstväglag. Kör du oförberedd 90 km/h genom en kurva med isfläckar kan det sluta mycket illa.

En förrädisk situation är mer komplicerad eller farlig än det verkar:

  • Mycket snö och is = inte förrädiskt, eftersom faran är tydlig.
  • Fläckvis halka = förrädiskt, eftersom faran är dold.

Snösträngar

Där de flesta åker på körbanan bildas det spår i snön. I spåren kan greppet vara bra, men kommer du utanför spåren kan du tappa greppet. Undvik därför omkörningar under dessa förhållanden.

Vill du köra om lastbilen? Tänk då på att snömodden utanför spåren kan få dig att tappa greppet.

Underkylt regn

När temperaturen ligger kring 0°C kan regnet frysa till is direkt när det träffar vägen. Detta kallas underkylt regn och är mycket farligt eftersom du tror att det är vanligt blött regn, men i själva verket blir vägen glashal.

Snörök

När det är kallt och snöar kan det bildas snörök från framförvarande fordon (däcken river upp snön som precis kommit ner). Kör därför med extra stort avstånd till framförvarande bil i dessa lägen.

För bred plogning

Plogpinne

Ta hjälp av plogpinnar för att bedöma vägens bredd.

När det är riktigt mycket snö ser du inga vägmarkeringar, vilket gör att du får förlita dig på plogningen. Tänk dock på att plogbilen även kan ha plogat en bit utanför vägen. Kör du för långt ut riskerar du att sjunka ner i snön och hamna i diket. Plogpinnar är ett bra riktmärke för att bedöma vägens egentliga bredd.

Hur du upptäcker halka

  • Lägre än +4°C.
  • Inget stänk hörs under bilen, trots att vägen ser blöt/fuktig ut. Tyder på att vattnet frusit till is.
  • I korsningar packas ofta snön hårt av slirande bilar, vilket gör att risken för halka ökar (snön poleras av däcken).
  • Skuggiga delar av vägen som inte har värmts upp av solen kan vara hala, så kallad fläckvis halka.
  • Broar och viadukter har extra stor halkrisk, eftersom den kalla luften kyler både underifrån och ovanifrån.

Vinterutrustning

Reflexväst och isskrapa med snöborste.

Reflexväst och isskrapa med snöborste.

Trots att det är -25°C sätter sig många i bilen med sommarkläder och kör i väg. Skulle du köra i diket på en skogsväg kommer du att inse hur dåligt utrustad du är. Om bilen inte går att starta försvinner värmen snart och en bärgare kan dröja. Följande bör du därför utrusta dig med på vintern:

Att tänka på under de andra årstiderna

Vintern är den normala halkperioden. Det förekommer dock halka även under de andra årstiderna. Här följer exempel på saker du ska vara extra uppmärksam på under de andra årstiderna.

Blöta löv är hala.

Se upp för blöta löv på hösten.

Vår

  • Innan våren har kommit på riktigt kan nätterna bli kalla och isiga.
  • Särskild risk för halka finns i skuggiga partier som inte hunnit värmas av solen.
  • Smältvattnet från snön kan orsaka problem.

Sommar

  • Under mycket varma dagar kan tjära från asfalten bli hal.
  • När regn kommer efter en längre tids värme släpper smuts som ligger på vägen. Oljerester kan då orsaka halka.

Hösten

  • Se upp för den första halkan precis innan vintern kommer.
  • Jord som släpas upp på vägen av traktorer och skördetröskor kan orsaka halka.
  • Blöta löv är hala.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov