Startsidan > Teori & trafikregler > Körfält & placering
Klarar du teoriprovet?

Körfält – placering & körfältsbyte

Olika typer av körfält

Väg med 4 körfält.

2 bilar i bredd får lätt plats på varje väghalva. Detta innebär att vägen har 4 körfält (icke-markerade).

Körfält kan anta dessa 2 former:

  • Markerade: Linjer avskiljer körfälten. Enkelt att se. Detta är den vanligaste typen.
  • Icke-markerade: Om utrymmet i sidled är tillräckligt stort för att framföra ett fyrhjuligt fordon räknas det också som ett körfält.

Vilket körfält du ska välja

Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger.

I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd:

Hur bilen ska placeras i körfältet

Placering av fordon på väg.

I mörker har A bästa placeringen.

Grundregeln är att du ska ligga i mitten av ditt körfält. Det finns dock situationer där andra placeringar är lämpligare.

Dagsljus med god sikt åt sidorna

Om sikten åt sidorna är god (ingen skog eller djupa diken) kan du ligga något åt höger i körfältet. Detta ger dig god marginal till mötande fordon.

Mörker

Kör närmare mitten av vägen (vänster i körfältet). Detta ger dig större marginal om exempelvis en älg hoppar ut på vägen. När du får möte är det dock lämpligt att köra lite till höger för att få större säkerhetsmarginal till det mötande fordonet.

I samband med sväng

  • Vänstersväng: Så nära vänsterkanten av ditt körfält som möjligt. Du får inte hindra mötande trafik.
  • Högersväng: Så nära högerkanten av körbanan som möjligt.

I samband med sväng på enkelriktad väg

enkelriktade gator behöver du inte ta hänsyn till mötande trafik. Därför ska du placera dig på detta sätt:

  • Vänstersväng: Så nära vänsterkanten på körbanan som möjligt.
  • Högersväng: Så nära högerkanten på körbanan som möjligt.

Körfältsbyte

Hur man byter körfält, steg-för-steg

  1. Kontrollera hur trafiken framför ser ut.
  2. Är avståndet till framförvarande okej, kolla:
    1. Inre backspegeln
    2. Sidospegeln
    3. Döda vinkeln (vrid huvudet)
  3. Om det ser bra ut, slå på blinkers.
  4. Avvakta i några sekunder. Ha rörlig blick och se hur de andra trafikanterna reagerar.
  5. Kolla döda vinkeln en sista gång.
  6. Sväng lugnt över i det nya körfältet. En liten fartökning i samband med körfältsbytet är lämpligt om det finns fordon nära bakom i det nya körfältet.

Förbjudet att byta körfält

I tät trafik på vägar med flera körfält i din riktning, finns det ibland luckor i de andra körfälten. Det kan då vara frestade att byta körfält och tjäna några platser. Det är dock inte tillåtet att köra ”slalom” mellan bilarna.

Slalomkörning vid körfältsbyte.
Exempel på otillåten slalomkörning.

Du får inte köra över i ett annat körfält om linjen på din sida är heldragen.

Vanlig och heldragen linje.
A får inte köra över i B:s körfält, eftersom mittlinjen är heldragen på A:s sida. B får däremot köra över i A:s körfält (till exempel vid en omkörning) eftersom linjen inte är heldragen på B:s sida.

Speciella körfält

Kollektivkörfält (bussfil)

Kollektivkörfälten är till för bussarna inte ska fastna i köer och därmed bli försenade. Förutom bussar i linjetrafik får följande fordon använda kollektivkörfälten:

  • Cyklister.
  • Moped klass II (inte EU-mopeder alltså).

Om andra fordon får använda kollektivkörfältet anges det på en tilläggstavla. Det förekommer till exempel att kollektivkörfältet bara är reserverat under rusningstrafiken på morgon och eftermiddag.

Kollektivkörfält markeras med vägmärket Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl. och även vägmarkeringar med texten BUSS kan förekomma.

Reversibelt körfält = vändbart körfält

Körriktningen i ett reversibelt körfält kan vändas efter behov. På eftermiddagen ska många hem från jobbet och då kan det vara praktiskt att ha ett extra körfält ut från stan för att minska risken för köbildning.

Riktningen på trafiken styrs av trafiksignaler.

Teoriprov online – testa dina kunskaper

Teoriprov Körkortonline.se Gratis demo – testa 65 frågor »

Senast uppdaterad 2015-02-05.