Körfält kan anta dessa två former:
I mörker har A bästa placeringen.
Grundregeln är att du ska ligga i mitten av ditt körfält. Det finns dock situationer där andra placeringar är lämpligare.
Om sikten åt sidorna är god (ingen skog eller djupa diken) kan du ligga något åt höger i körfältet. Detta ger dig god marginal till mötande fordon.
Kör närmare mitten av vägen (vänster i körfältet). Detta ger dig större marginal om exempelvis en älg hoppar ut på vägen. När du får möte är det dock lämpligt att köra lite åt höger för att få större säkerhetsmarginal till det mötande fordonet.
På enkelriktade gator behöver du inte ta hänsyn till mötande trafik. Därför ska du placera dig på detta sätt:
Du kör på en enkelriktad väg och vill svänga vänster. Placera dig nära vänsterkanten av körbanan, eftersom mötande trafik inte får förekomma. Notera dock att vägen du svänger in på är en vanlig väg med mötande trafik (framgår av varningsmärket).
Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger. I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd:
Du ska mot Göteborg och har precis genomfört en omkörning. Om du inte ska köra om fler bilar, måste du byta till körfält D. Detta eftersom hastighetsbegränsningen är 80 km/h och samtliga körfält leder till samma färdmål enligt körfältsvägvisaren. Om 500 meter kommer det en avfart, men körfält D fortsätter rakt fram precis som A, B och C.
I tät trafik på vägar med flera körfält i din riktning finns det ibland luckor i de andra körfälten. Det kan då vara frestade att byta körfält och tjäna några platser. Det är dock inte tillåtet att köra slalom mellan bilarna.
Du får inte köra över i ett annat körfält om linjen på din sida är heldragen.
Kollektivkörfälten är till för att bussarna inte ska fastna i köer och därmed bli försenade. Förutom bussar i linjetrafik får följande fordon använda kollektivkörfälten:
Om andra fordon får använda kollektivkörfältet anges det på en tilläggstavla. Det förekommer till exempel att kollektivkörfältet bara är reserverat under rusningstrafiken på morgon och eftermiddag.
Kollektivkörfält markeras med vägmärket Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl. Även vägmarkeringar med texten BUSS kan förekomma.
Körriktningen i ett reversibelt körfält kan vändas efter behov. På eftermiddagen ska många hem från jobbet och då kan det vara praktiskt att ha ett extra körfält ut från stan för att minska risken för köbildning. Riktningen på trafiken styrs av trafiksignaler.