Tankning av bensinbil.
En dieselbil med partikelfilter och hög miljöklass släpper ut betydligt färre skadliga partiklar.
Elbilar blir allt vanligare. De släpper inte ut några farliga ämnen samtidigt som elen är billigare än bensin.
Nackdelen med elbilar i dagsläget är dels priset och dels att räckvidden inte är lika lång som motsvarande bensinbilar. En annan faktor är att elbilen bara är så ren som elkällan. Kommer elen från vattenkraft är det bra. Kommer den däremot från kolkraft är det inte bra för miljön.
Elbilens batteri kräver stora mängder metaller som kommer från gruvor. Denna gruvdrift orsakar utsläpp och arbetsförhållandena kan vara dåliga.
Etanol är en alkohol som utvinns från växter som vete och sockerrör (förnyelsebara källor). Steget från bensin till etanol är relativt litet (tekniken fungerar på liknande sätt).
Etanol är miljövänligare än de fossila bränslena, men det finns problem. Framställningen av etanol är inte miljövänlig och ifall vete används innebär det att grödor som skulle kunna användas till mat i stället används till bränsle. En annan nackdel är att bränslekostnaden oftast inte blir lägre än med bensin.
Den vanligaste typen av fordonsgas är CNG, som består av antingen fossil naturgas eller organisk biogas. Hur miljövänlig gasen är beror på källan.
Hybridbilar har två olika energisystem. Detta är ofta miljövänligt och praktiskt. Om hybridbilen exempelvis har en elmotor och en bensinmotor, innebär det att elmotorn kan användas under korta sträckor i stan. När längre räckvidd och mer kraft behövs tar bensinmotorn över.
Alla nya bilar som säljs inom EU måste uppfylla vissa miljökrav. Kraven i Euro 5 är till exempel mildare än Euro 6.
Kommuner kan införa olika miljözoner där endast vissa typer av fordon tillåts.