Start > Teori & trafikregler > Sparsam körning

Sparsam körning (ecodriving) – miljövänlig och ekonomisk körning

Undvik 1:ans växel

I starten är 1:an en lämplig växel. 1:an gör bilen väldigt stark, vilket dock har baksidan att mycket bränsle förbrukas.

Därför är det bäst att växla upp så snart du kan efter start. Normalt räcker några få meter.

Kör på så höga växlar som möjligt

Med hög växel menas högt nummer (5:an = hög, 1:an = låg).

De flesta moderna bilar klarar att köras på 5:an i 50 km/h. Märker du att bilen blir mycket slö eller börjar hacka, ska du dock välja en lägre växel.

Instrumentpanel, varvtalsräknare

Håll motorn under 2500 varv/minut.

Notera att veteranbilar som har förgasare i stället för bränsleinsprutning kan sota igen om du kör på för höga växlar.

Accelerera ganska snabbt

En bil som kör konstant i samma hastighet förbrukar mindre bränsle än en bil som accelererar. Därför är det bäst att snabbt komma upp i hastigheten du vill ha och inte dra ut på accelerationsfasen. Tänk dock på att hålla motorn under 2500 varv/minut (RPM).

Undvik kopplingen

Tryck bara ner kopplingen när du måste, det vill säga i samband med växling. Detta eftersom motorn förbrukar bränsle när kopplingen är nertryckt.

Hoppa över växlar

Du kommer snabbare upp i fart och undviker kopplingsarbete. Exempel på växelhopp:

  • 2:an ⇒ 4:an
  • 3:an ⇒ 5:an

Motorbromsa ofta

En bil som motorbromsar förbrukar inget bränsle. Själva bromsverkan kommer från friktionen inne i motorn.

Hur man motorbromsar

Du motorbromsar genom att släppa gasen helt. Håll koll på motorns varvtal och växla ner strax innan det når 1200–1300 varv per minut. Kommer du under de varvtalen börjar motorn nämligen att förbruka bränsle igen.

Undvik att bromsa och stanna

Det minst bränslekrävande är att glida fram i konstant fart. Varje inbromsning innebär att du slösar den energi som har byggt upp din fart.

När du ser ett rödljus framför dig, kan du motorbromsa och sakta glida fram (utan att stanna) och hoppas på att det ska slå om till grönt. Det sämsta du kan göra är att köra fram fort, bromsa till stillastående precis innan rödljuset och sedan accelerera från stillastående upp till den ursprungliga farten.

Viktigt förtydligande angående ecodriving

Trafiksäkerheten har alltid högre prioritet än ecodriving. Om du till exempel måste bromsa in kraftigt för att inte köra på en fotgängare, ska du inte börja tänka på att göra det miljövänligt genom att motorbromsa – trampa bara på bromspedalen!

Hur viktigt är det med ecodriving på uppkörningen?
– Det viktigaste är att du kör miljövänligt när det är lämpligt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 04:13

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov