Ett övergångsställe märks alltid ut med vägmärket och/eller vägmarkeringen för övergångsställe. Utöver de som går till fots räknas även dessa som gående:
Personer i rullstol (även eldriven rullstol).
Personer som åker rullskridskor, rullskidor, spark, lekfordon och liknande.
Personer som leder cykel/moped (alltså ej cyklar/kör).
Det enklaste sättet för att undvika missförstånd och olyckor är att söka ögonkontakt med de gående. Du bör dock inte vinka fram de gående, eftersom detta skapar en falsk trygghet, särskilt om det finns flera körfält i samma riktning. När du har vinkat kanske den gående slappnar av och tänker att det är lugnt på hela vägen, men så kommer det en förare i det andra körfältet som inte tänker stanna.
Både fordonsförare och gående ska rätta sig efter trafiksignalerna. Ibland hinner gående inte över innan det slår om till rött för dem. Har de gått ut på rätt sätt (när de hade grönt), måste du låta de gående passera innan du får köra.
Obevakat övergångsställe
Fordonsförare har väjningsplikt mot gående som är på eller just ska gå ut på övergångsstället. Du ska tydligt visa din avsikt att släppa fram gående genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
En gångbana (trottoar) är till för gående. Fordonsförare får endast korsa gångbanan.
Fordonsförare har väjningsplikt mot gående på gångbanan.
Saknar standardiserad utformning. Märks ibland (men inte alltid) ut med vägmärket Påbjuden gångbana.
Att korsa en gångbana på en väg för normal biltrafik är ovanligt, eftersom en sådan utformning av trafikmiljön skulle vara farlig för gående. Det är oftast vid infart/utfart från fastigheter som gångbanor korsas.
Detta är en vägkorsning för normal biltrafik. Platsens utformning (exempelvis vägens beläggning och avsaknad av upphöjning) gör det tydligt att gångbanan inte korsar vägen. Gående som kommer från gångbanan (röda pilarna) får endast korsa vägen om det kan ske utan fara eller hinder för biltrafiken. Var dock försiktig och tänk på att gående är oskyddade trafikanter.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Här närmar du dig en plats som ska underlätta för gående att korsa vägen. Gångbanan korsar dock inte vägen och det finns inget övergångsställe på platsen. Även om biltrafiken prioriteras på denna plats, ska du som bilförare vara försiktig och tänka på att gående är oskyddade trafikanter.
Märks alltid ut med vägmarkeringen för cykelpassage.
Cykelpassager kombineras ofta med övergångsställen.
Bevakad cykelpassage
Fungerande trafiksignaler finns (eller polis på platsen).
Både bilförare och cyklister ska rätta sig efter trafiksignalerna. Ibland hinner cyklister inte över innan det slår om till rött för dem. Har de cyklat ut på rätt sätt (när de hade grönt), måste du låta cyklisterna passera innan du får köra.
Obevakad cykelpassage
När du som bilförare närmar dig en obevakad cykelpassage ska du anpassa hastigheten så att ingen fara uppstår för cyklister som befinner sig på cykelpassagen.
Korsar du som bilförare en obevakad cykelpassage i samband med sväng, eller utfart ur en cirkulationsplats, ska du köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Cyklister har väjningsplikt mot bilförare. Cyklister ska sänka hastigheten och de får endast korsa vägen om det kan ske utan fara.
Förtydligande angående cykelpassager
Vissa av orden som används i samband med obevakade cykelpassager kan framstå som otydliga (”anpassa hastigheten”, ”ingen fara uppstår”, ”tillfälle att passera”). Lagstiftarna vill undvika att skriva att du som bilförare har väjningsplikt, eftersom det skulle kunna ge cyklisterna en falsk trygghet. Att cyklister och bilister har långtgående skyldigheter mot varandra är tänkt att öka säkerheten. Som bilförare bör du tänka på att syftet med cykelpassager är att låta cyklister korsa vägen. Du bör också tänka på att cyklister är oskyddade trafikanter. Att släppa fram cyklister vid cykelpassager är en bra och trafiksäker vana.
Det som sägs om cyklister i avsnitten om cykelpassage, cykelöverfart och cykelbana gäller även förare av elsparkcyklar och moped klass II.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
En obevakad cykelpassage i kombination med ett övergångsställe. Anpassa hastigheten så att ingen fara uppstår för cyklister som befinner sig på cykelpassagen.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Svänger du höger kommer du att korsa en obevakad cykelpassage. Eftersom du svänger har du större skyldigheter mot eventuella cyklister. Anpassa hastigheten och var beredd på att släppa fram cyklister som närmar sig.
En väg eller del av en väg som är avsedd för cykeltrafik. Andra förare får endast korsa cykelbanan.
Bilförare har väjningsplikt mot cyklister på cykelbanan.
Förtydligande om att korsa en cykelbana
Ett problem i många situationer är att cykelbanan i juridisk mening faktiskt inte korsar bilvägen. Att påbudsmärkena för cykelbana sitter på båda sidor av vägen innebär inte automatiskt att cykelbanan korsar vägen. Oftast är det i stället så att cykelbanan tar slut innan vägkorsningen och börjar igen på andra sidan. Att en obruten cykelbana leds rakt ut i en vägkorsning för bilar är ovanligt.
Notera också att en cykelpassage eller en cykelöverfart alltid innebär att cykelbanan bryts. Med andra ord, om du ser vägmarkeringen för cykelpassage/cykelöverfart, kan du vara säker på att cykelbanan tar slut innan korsningen.
Hur kan jag veta om jag korsar en obruten cykelbana? – Det är tyvärr mycket svårt att veta, eftersom en obruten cykelbana inte har någon standardiserad utformning. Frågar du Transportstyrelsens experter kommer de att hänvisa dig till kommunens detaljplan.
Ska jag behöva stanna och kolla kommunens detaljplan vid varje korsning? – Nej, agera i stället på det säkraste sättet. Var försiktig och släpp hellre fram någon en gång för mycket än en gång för lite.
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
Â
1x
1x, selected
0.5x
Chapters
descriptions off, selected
captions and subtitles off, selected
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Svänger du höger (röd pil) korsar du en cykelbana enligt kommunens detaljplan. Du har väjningsplikt mot cyklister. Notera att det är en liten infartsväg som inte verkar användas av många. Det är alltså inte en vanlig vägkorsning tänkt för normal trafik.
I denna vägkorsning säger kommunen att cykelbanan slutar vid A och börjar igen vid B. Cykelbanan är med andra ord bruten och korsar inte bilvägen.