Ett övergångsställe märks alltid ut med vägmärket och/eller vägmarkeringen för övergångsställe. Utöver de som går till fots räknas även dessa som gående:
Det enklaste sättet för att undvika missförstånd och olyckor är att söka ögonkontakt med de gående. Du bör dock inte vinka fram de gående, eftersom detta skapar en falsk trygghet, särskilt om det finns flera körfält i samma riktning. När du har vinkat kanske den gående slappnar av och tänker att det är lugnt på hela vägen, men så kommer det en förare i det andra körfältet som inte tänker stanna.
Ett obevakat övergångsställe. Du har väjningsplikt mot den gående, eftersom han just ska gå ut på övergångsstället.
Detta övergångsställe är klurigt. Trafiksignaler finns, men de är inte aktiverade. Detta innebär att övergångsstället räknas som obevakat.
Detta är en vägkorsning för normal biltrafik. Platsens utformning (exempelvis vägens beläggning och avsaknad av upphöjning) gör det tydligt att gångbanan inte korsar vägen. Gående som kommer från gångbanan (röda pilarna) får endast korsa vägen om det kan ske utan fara eller hinder för biltrafiken. Var dock försiktig och tänk på att gående är oskyddade trafikanter.
Vid infart/utfart från fastigheten vid den röda pilen korsar du en gångbana (trottoar). Du har väjningsplikt mot gående på gångbanan.
Här närmar du dig en plats som ska underlätta för gående att korsa vägen. Gångbanan korsar dock inte vägen och det finns inget övergångsställe på platsen. Även om biltrafiken prioriteras på denna plats, ska du som bilförare vara försiktig och tänka på att gående är oskyddade trafikanter.
Vissa av orden som används i samband med obevakade cykelpassager kan framstå som otydliga (”anpassa hastigheten”, ”ingen fara uppstår”, ”tillfälle att passera”). Lagstiftarna vill undvika att skriva att du som bilförare har väjningsplikt, eftersom det skulle kunna ge cyklisterna en falsk trygghet. Att cyklister och bilister har långtgående skyldigheter mot varandra är tänkt att öka säkerheten. Som bilförare bör du tänka på att syftet med cykelpassager är att låta cyklister korsa vägen. Du bör också tänka på att cyklister är oskyddade trafikanter. Att släppa fram cyklister vid cykelpassager är en bra och trafiksäker vana.
Det som sägs om cyklister i avsnitten om cykelpassage, cykelöverfart och cykelbana gäller även förare av elsparkcyklar och moped klass II.
En obevakad cykelpassage i kombination med ett övergångsställe. Anpassa hastigheten så att ingen fara uppstår för cyklister som befinner sig på cykelpassagen.
Svänger du höger kommer du att korsa en obevakad cykelpassage. Eftersom du svänger har du större skyldigheter mot eventuella cyklister. Anpassa hastigheten och var beredd på att släppa fram cyklister som närmar sig.
Väjningslinje
(för biltrafiken)
Här närmar du dig en cykelöverfart. Du har väjningsplikt mot cyklister på samma sätt som du har väjningsplikt mot gående på övergångsstället.
Ett problem i många situationer är att cykelbanan i juridisk mening faktiskt inte korsar bilvägen. Att påbudsmärkena för cykelbana sitter på båda sidor av vägen innebär inte automatiskt att cykelbanan korsar vägen. Oftast är det i stället så att cykelbanan tar slut innan vägkorsningen och börjar igen på andra sidan. Att en obruten cykelbana leds rakt ut i en vägkorsning för bilar är ovanligt.
Notera också att en cykelpassage eller en cykelöverfart alltid innebär att cykelbanan bryts. Med andra ord, om du ser vägmarkeringen för cykelpassage/cykelöverfart, kan du vara säker på att cykelbanan tar slut innan korsningen.
Hur kan jag veta om jag korsar en obruten cykelbana?
– Det är tyvärr mycket svårt att veta, eftersom en obruten cykelbana inte har någon standardiserad utformning. Frågar du Transportstyrelsens experter kommer de att hänvisa dig till kommunens detaljplan.
Ska jag behöva stanna och kolla kommunens detaljplan vid varje korsning?
– Nej, agera i stället på det säkraste sättet. Var försiktig och släpp hellre fram någon en gång för mycket än en gång för lite.
Svänger du höger (röd pil) korsar du en cykelbana enligt kommunens detaljplan. Du har väjningsplikt mot cyklister. Notera att det är en liten infartsväg som inte verkar användas av många. Det är alltså inte en vanlig vägkorsning tänkt för normal trafik.
I denna vägkorsning säger kommunen att cykelbanan slutar vid A och börjar igen vid B. Cykelbanan är med andra ord bruten och korsar inte bilvägen.