Körkortonline > Körkortsforum > Körprovet – en pengamaskin för…

Körprovet – en pengamaskin för Trafikverket

Nisse 2025-07-05 19:19 ! Citera #
Även om du tycker du kör bra, så är det vad inspektörerna tittar på som gäller. I Sverige är det höga krav som gäller, då vi också är ett land med lågt antal dödade i trafiken om man jämför med många andra länder.

Inspektörerna fyller i ett protokoll, där står det var du behöver öva på. Träna på det, så fixar du det.

Det gäller att ha koll på döda vinkeln, se och tänka var riskerna finns. Ha ett säkert samspel med de andra trafikanterna.

Som någon skrev, han bromsade hårt inför en rondell, det låter som dålig planering, varför bromsar du sent? Såg du inte rondellen? Sänk farten i tid, så det inte riskerar att bli farligt.

Full fart fram och sedan bromsa blir inte bra.

Små fel kan vara okej, men inte flera små fel, titta och lyssna på Trafikverkets poddradio, bra tips där.
For Nisse 2025-07-06 02:34 ! Citera #
Ah, ni har så höga krav här med uppkörning? Varför då på era vägar kör förare utan körkort som blev stoppade 4 gånger 🤔? Jag körde jättelånge i mitt länd utan nåt problem, men kan inte få körkort här efter trafikskola! Så utan körkort jag kan inte köra här, men min dotter som har inte EU körkort kan lagligt köra här när hon besöker mig, men hon körde inte på så länge och kör jättedålig, då hon kan köra här men inte jag som har mer än 20 år erfarenhet. Då jag tvungen att sitta bredvid henne i bilen och blev frist av horor innan hon kör till vår slutfärd! Jag ser hur andra kör här, mycket värre än jag, kära ni! Ni är så hård inte där var ni måste vara ! Man kan vara stressad på uppkörning och förvirrad i nya staden var man första gången, därför att det går inte att boka körprov var man bor med den idiotiska systemet, tänkte ni inte på detta? De värderar oss så subjektivt! Min väninna som klarade uppkörningen har ingen erfarenhet alls jämfört med mig, men hon klarade! Ha ha ha , tänkte ni hon säkrare förare än jag?
Nisse 2025-07-06 13:31 ! Citera #
Det är inte körvanan de bedömer, det är om man är trafiksäker både mot sig själv och andra.

Antagligen har du en massa saker du gör som man inte ska.
Antagligen därför din väninna har körkort och inte du?

Kör defensivt istället och visa att du är mogen att köra bil så går det nog bättre.

Att kalla kvinnor som kör för fula ord visar på en omognad att faktiskt vara i trafiken.
Gäst 2025-07-06 23:54 ! Citera #
Körprovet är bara ett problem för dom som inte förbereder sig tillräckligt eller har haft skitdåliga körskolelärare.

Sen förekommer det så klart att man har nån pajas med en pinne i röven som inspektör, men detta är sällsynt, i så fall bör bara en enda av kuggningarna vara det, 3-4 gånger tvivlar jag starkt på att man har en skitinspektör, man har snarare en skitförare bakom stolen dv.s eleven.
Gäst 2025-07-07 15:18 ! Citera #
Nisse 2025-07-03
Min första fråga är, varför gör du körprov om du kört bra i 30 år? Har du blivit av med körkortet?

Inspektörerna ska inte bara bedöma att du känner dig säker i trafiken, de bedömer även att de runt om känner sig säkra när du kör.

Att det inte blivit någon olycka kan bero på att de andra trafikanterna fått ”rädda” dig.
Jag tror att du är en av de inspektörerena. Jag har inte blivit av med mitt körkört .Jag vill ha en taxiförarlegitimation och har godkänd på teorien och jag fick 4 gånger underkänd på uppkörning , inte en 4 gånger .Tror du att det är normalt.
Gäst 2025-07-07 16:07 ! Citera #
Gäst 2025-07-06
Körprovet är bara ett problem för dom som inte förbereder sig tillräckligt eller har haft skitdåliga körskolelärare.

Sen förekommer det så klart att man har nån pajas med en pinne i röven som inspektör, men detta är sällsynt, i så fall bör bara en enda av kuggningarna vara det, 3-4 gånger tvivlar jag starkt på att man har en skitinspektör, man har snarare en skitförare bakom stolen dv.s eleven.
Hur vet du att det är sällsynt? Man kan bli kuggad för misstag som inte utgör någon eller väldigt liten fara för andra förare. Det betyder inte att man är en skitförare. Du kan bli kuggad för du tog det säkra före det osäkra när man inte tagit en lucka i rondellen (vilket kan vara smart att inte göra för säkerhets skull) och sedan kört lite för långsamt på en 70-vägen en stund. Det kan leda till kuggning. Sen inför nästa uppkörning kan man vara ännu mer stressad pga att man tidigare kuggat och göra ännu värre misstag. Vips så har man kuggat 2 ggr.
Gäst 2025-07-07 16:54 ! Citera #
Gäst 2025-07-06

Håller med, visst kan det vara svårt och visst kan man ha otur men både jag och fyra bekanta har kört upp i en av de svårare trakterna de senaste åren utan några bekymmer.
Övertygad om att de som kuggar om och om igen och sedan klagar över hur orättvist det är för att man har minsann 120 års erfarenhet i trafiken bara vägrar inse att det finns några saker man kan förbättra med sin körning och bokar nya körprov igen utan att vara lite självkritisk och öva mer.
Nisse 2025-07-07 20:22 ! Citera #
Gäst 2025-07-07
Jag tror att du är en av de inspektörerena. Jag har inte blivit av med mitt körkört .Jag vill ha en taxiförarlegitimation och har godkänd på teorien och jag fick 4 gånger underkänd på uppkörning , inte en 4 gånger .Tror du att det är normalt.
Nej, jag är inte en av inspektörerna.
Jag utbildar på lastbil och buss, så träffar många inspektörer och ibland när jag åker med på proven, så pratar vi såklart en del.

Vet inte så mycket om Taxiprov om jag ska vara ärlig, men kan tänka mig att det är lite som på buss. Man har ju levande gods, det vill säga människor, då gäller det att köra mjukt för resenärernas skull.
När jag körde buss, brukade jag alltid tänka på hur jag vill åka buss, kan vara en tanke på Taxi med? Hur vill du åka bil?

Har haft flera med utländsk bakgrund som jag utbildat, en del har kört tunga fordon i sina hemländer, så köra kan de, men de måste lära sig hur man kör i Sverige, vi har ett annat sätt, en annan körkultur. Det är nog också den, du behöver få till i Taxi, skulle jag tro.
Gäst 2025-07-07 20:41 ! Citera #
Taxi ska ju vara minst en 5:a på en 6 gradig skala, du kör inte så bra som du tror, hitta en bra utbildare istället för att sitta och gnälla på forum. Du säger att du inte har varit med i någon olycka på 30 år, vilken tur för dig och oss andra i trafiken!
Men man kan inte bygga sin bilkörning på tur…
Gäst 2025-07-07 20:47 ! Citera #
Gäst 2025-07-07
Taxi ska ju vara minst en 5:a på en 6 gradig skala, du kör inte så bra som du tror, hitta en bra utbildare istället för att sitta och gnälla på forum. Du säger att du inte har varit med i någon olycka på 30 år, vilken tur för dig och oss andra i trafiken!
Men man kan inte bygga sin bilkörning på tur…
Nisse är det du? :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
14
I går 10:35
3
2025-07-14 22:47

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se