Däck: sommardäck & vinterdäck – körkortsteori

Del av ett sommardäck.

Del av ett sommardäck.

Olika däcktyper

  • Sommardäck är däcken du ska använda när det inte är vinterväglag.
  • Vinterdäck är märkta med ”MS” (Mud and Snow) och finns i 2 varianter:
    • Dubbdäck = bra grepp på snö och isigt underlag, sliter dock hårt på vägarna.
    • Friktionsdäck = bra grepp på snö och lite sämre på is, sliter mindre på vägarna.

Det är främst mönstret och blandningen som skiljer mellan sommardäck och vinterdäck. Används sommardäck på vintern kan det känsligare sommargummit bli hårt och därmed få sämre egenskaper.

När man måste använda vinterdäck och när det är förbjudet

  • Lag på vinterdäck vid vinterväglag 1 december–31 mars.
  • Förbjudet att ha dubbdäck 16 april–30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.

Det är vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Mönsterdjup

Däck Mönsterdjup
Nya däck 8–9 mm
Sämre våtgrepp 3–4 mm
Minsta tillåtna på sommardäck 1,6 mm
Minsta tillåtna på vinterdäck 3 mm

Lufttryck i däcken

Exempel på värden på lufttryck i förhållande till instruktionsbokens rekommenderade värde:

  • 30 % under – inte bra, högre bränsleförbrukning och däckens livslängd kan halveras.
  • Exakt enligt instruktionsbok – bra.
  • 10–15 % över – det bästa, lägre bränsleförbrukning, möjlighet att fördubbla däckens livslängd samtidigt som trafiksäkerheten inte påverkas negativt.
  • Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar.

Risken för att däcket ska explodera är i princip obefintlig om du pumpar det på en bensinmack. Det krävs mycket högre tryck än det som vanliga kompressorer kan ge.

Reservhjul vid punktering

  • Vanligt reservhjul är ett exakt likadant däck som bilen normalt har. Du får köra med detta som ett vanligt däck. Det är dock oftast bäst att reparera det gamla hjulet och sätta tillbaka det, eftersom ett helt nytt däck på en sida kan försämra bilens köregenskaper.
  • Nödhjul är en smalare variant av däck som endast lämpar sig för att få bilen till en verkstad. Bilens instruktionsbok innehåller bestämmelser om högsta hastighet, maximal körsträcka och lyfttryck för nödhjulet.

Är det vanliga reservdäcket eller nödhjulet ett sommardäck och övriga däck är dubbdäck, får du bara köra med hjulet tills dubbdäcket hunnit lagas.

Fel på däcken

  • Felaktig hjulinställning gör att bilen drar snett om du håller ratten löst på en rak väg. Leder till att däcken slits ojämnt. Kan orsakas av att däcken stött emot något.
  • Felaktig balansering (”rattfrossa”) gör att ratten skakar ibland. Leder till ökat däckslitage.

Mer däckfakta

  • Förbjudet att blanda sommardäck med vinterdäck. Det är inte heller tillåtet att blanda dubbade vinterdäck med odubbade vinterdäck.
    • Undantag: Om du får punktering med en bil som har vinterdäck, får du använda ett sommarreservdäck tills att vinterdäcket hunnit lagas.
  • Att bara byta ett däck försämrar bilens köregenskaper, byt därför båda på samma axel. Bäst är att byta alla däck samtidigt.
  • Vid byte av däck bör du efterspänna hjulbultarna efter några mils körning för att minimerar risken för att de lossnar.
  • Har bilen dubbdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har släpvagnen dubbdäck behöver dock inte bilen ha det.
  • Sommardäck med snökedjor får användas som alternativ till vinterdäck.
  • Högre fart sliter mer på däcken än lägre fart.
  • Ett mjukt körsätt är skonsamt mot däcken.

Däckordlista

  • Regummerade däck är begagnade däck som har försetts med en ny slitbana. Billigare, men möjligen sämre egenskaper än helt nya däck.
  • Slitbana är den mönstrade delen av däcket som ligger och sliter mot vägen.
  • Friktion är motståndet mellan två objekt som rör sig mot varandra. Skridskor på is = låg friktion. Suddgummi mot papper = hög friktion. Friktionen mellan däcken och vägen ska vara hög för bästa grepp.
  • Radialdäck är däck vars fibrer är lindade från kant till kant och inte runt hela däcket. Dessa däck är i särklass de vanligaste för personbilar i dag.
  • Diagonaldäck är däck vars fibrer är lindade diagonalt över däcket.
  • Slitagevarnare är små gummiklumpar som sitter nere i skårorna på däcken. När mönstret på däcket har slitits ner så mycket att de är i nivå med slitagevarnarna bör däcket bytas snarast.

Källor

Gunnarson, L. & Svensson, L. (2010). Körkortsboken. 19 upplagan. STR: Landskrona.

Kristiansson, L. & Åhsblom, Å. (2007). Teoriboken. 13 upplagan. Liber: Stockholm.

STR Service (2009). Du och jag i trafiken. 28 upplagan. STR: Landskrona.

Trafikförordning (1998:1276)

Trafikverket (2010). Frågor och svar (2010-12-30).

Transportstyrelsen (2010). Vinterdäck (2010-12-30).

Senast uppdaterad 2014-04-04.