Styrning – bilens styrsystem och uppträdande (körkortsteori)

Överstyrning

  • Bilen svänger för mycket eftersom bakdäcken tappar greppet.
  • Får bakhjulssladd.
  • Drabbar oftast bakhjulsdrivna bilar.
  • För att undvika överstyrning, sätt de bästa däcken bak.

Kan leda till överstyrning

Illustration: överstyrning

Överstyrning

Först gör föraren en normal rattrörelse för att bilen ska svänga i kurvan.

Föraren märker dock att bakhjulen tappar greppet och glider åt vänster, vilket föraren försöker kompensera för genom att vrida ratten åt vänster i stället för höger.

Bakhjulens grepp är dock för dåligt, så bakhjulssladden fortsätter.

Notera att de röda hjulen alltid pekar i vägens riktning, vilket är eftersträvansvärt. Hade föraren hållit kvar ratten åt höger i början, skulle bilen ha snurrat mycket snabbare och kraftigare.

Understyrning

  • Bilen svänger för lite eftersom framdäcken inte har tillräckligt med grepp.
  • Bilen vill fortsätta rakt fram i kurvan.
  • Drabbar oftast framhjulsdrivna bilar. (De flesta nya bilar är framhjulsdrivna.)
  • Bättre än överstyrning, eftersom understyrning ställer lägre krav på föraren.

Kan leda till understyrning

  • Vattenplaning på framdäcken.
  • Inbromsning utan ABS-bromsar.
  • Kraftig acceleration i framhjulsdriven bil.
  • Dåligt med luft i framdäcken.
  • Framtung bil (för mycket last fram).
  • Slitna framdäck.
  • Tillkopplad släpvagn eller husvagn.
  • Spärrad differential (hjulen tvingas att röra sig lika fort i kurvor).

Illustration: understyrning

Understyrning

Först gör föraren en normal rattrörelse för att bilen ska svänga i kurvan.

Föraren märker dock att bilen inte reagerar tillräckligt mycket, så föraren gör en skarpare rattrörelse.

Friktionen mellan däcken och vägen är dock för liten. Utan friktion fortsätter bilen på samma kurs som innan. Nu finns det dock en viss friktion, så resultatet blir att bilen halvt fortsätter rakt fram och halvt svänger åt höger.

Styrsystemet

  • Servostyrning är ett hjälpmedel som gör att det går lättare att vrida på ratten.
  • Hugg i ratten innebär troligen att det har kommit in smuts eller luft i servon.
  • Rattfrossa är skakningar i ratten som vanligen beror på obalans i framhjulen eller glapp i styrningen.

Elektronisk stabilitetskontroll

ESC

ESC bör alltid vara på.

En dator med sensorer känner av ifall något hjul spinner eller om bilen hastigt vrids åt något håll. Med denna information räknar datorn ut den bästa åtgärden för att klara upp situationen (exempelvis att bromsa ett av hjulen).

Dessa beräkningar och korrigeringar sker så snabbt att du som förare oftast inte hinner märka något.

Olika namn

Olika bilmärken har olika namn på systemen. Exempel på några:

  • Antisladdsystem.
  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control).
  • ESP (Electronic Stability Program).
  • ESC (Electronic Stability Control).

Vattenplaning

Vattenplaning innebär i princip att bilen blir en båt utan styrning. Däcken hinner nämligen inte pressa undan allt vatten och får därmed inte kontakt med vägen. Bilen flyter med andra ord på vattnet.

Bredare däck innebär mer vatten som måste pressas undan, vilket leder till större risk för vattenplaning.

Moddplaning är samma sak som vattenplaning, fast det handlar då i stället om snö och slask.

Ökar risken för vattenplaning

  • Stora vattensamlingar.
  • Hög hastighet.
  • Breda däck.
  • Däck med dåligt mönsterdjup.

Att göra om du drabbas av vattenplaning

  • Gör inga hastiga rattrörelser.
    • Hjulen ska peka i vägens riktning, så att du inte får sladd när greppet kommer tillbaka.
  • Tryck ner kopplingen.
  • Släpp gasen.
  • Bromsa inte.
Vattenplaning

Röd = mängden vatten som måste pressas undan innan däcken får kontakt med marken.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo