Först gör föraren en normal rattrörelse för att bilen ska svänga i kurvan.
Föraren märker dock att bakhjulen tappar greppet och glider åt vänster, vilket föraren försöker kompensera för genom att vrida ratten åt vänster i stället för höger.
Bakhjulens grepp är dock för dåligt, så bakhjulssladden fortsätter.
Notera att de röda hjulen alltid pekar i vägens riktning, vilket är eftersträvansvärt. Hade föraren hållit kvar ratten åt höger i början, skulle bilen ha snurrat mycket snabbare och kraftigare.
Först gör föraren en normal rattrörelse för att bilen ska svänga i kurvan.
Föraren märker dock att bilen inte reagerar tillräckligt mycket, så föraren gör en skarpare rattrörelse.
Friktionen mellan däcken och vägen är dock för liten. Utan friktion fortsätter bilen på samma kurs som innan. Nu finns det dock en viss friktion, så resultatet blir att bilen halvt fortsätter rakt fram och halvt svänger åt höger.
ESC bör alltid vara på.
En dator med sensorer känner av ifall något hjul spinner eller om bilen hastigt vrids åt något håll. Med denna information räknar datorn ut den bästa åtgärden för att klara upp situationen (exempelvis att bromsa ett av hjulen).
Dessa beräkningar och korrigeringar sker så snabbt att du som förare oftast inte hinner märka något.
Olika bilmärken har olika namn på systemen. Exempel på några:
Vattenplaning innebär i princip att bilen blir en båt utan styrning. Däcken hinner nämligen inte pressa undan allt vatten och får därmed inte kontakt med vägen. Bilen flyter med andra ord på vattnet.
Bredare däck innebär mer vatten som måste pressas undan, vilket leder till större risk för vattenplaning.
Moddplaning är samma sak som vattenplaning, fast det handlar då i stället om snö och slask.
Röd = mängden vatten som måste pressas undan innan däcken får kontakt med marken.