Vägmärket ska alltid kompletteras med ett märke som anger hastighetsbegränsning. Sitter det ett förbudsmärke tillsammans med skylten, gäller förbudet inom hela det tättbebyggda området (tills ett slutmärke finns uppsatt).
Skylten sitter vanligen innan en tätort, vars namn kan vara infogat i skylten.
En öppen och torgliknande plats med många bostäder och anrättningar i närheten kan göras till ett gångfartsområde där bilisterna får rätta sig efter de gående. Följande gäller inom gångfartsområden:
Gågatan är mer begränsad än gångfartsområdet. Endast nödvändig trafik är tillåten, exempelvis:
Kör du på gågatan gäller samma regler som för gångfartsområde. Notera att du oavsett anledning alltid får korsa gågatan, på samma sätt som du korsar exempelvis en cykelbana.
En cykelgata är främst till för cyklister. Bilförare får köra på en cykelgata, men måste förhålla sig till dessa regler:
Det är inte lämpligt att köra fortare än vad skylten anger. Skylten sitter vanligen vid farthinder.
”Inte lämpligt”? Är det inte olagligt att köra fortare än vad skylten anger?
– Nej, i så fall skulle skylten Hastighetsbegränsning sitta uppe. Om Rekommenderad lägre hastighet anger förbud mot att köra fortare, vad skulle då vara skillnaden mellan de två märkena? Ingen, vilket är orimligt (två märken som betyder samma sak skulle inte finnas).
Om jag kör på en 50-väg och ser Rekommenderad lägre hastighet 30 km/h, får jag köra 45 km/h då?
– Ja, om du bedömer att det är lämpligt och säkert. Fortare än 50 km/h får du dock inte köra.
Du får inte köra fortare än gångfart. Detta trots att inga gående finns i närheten och trots att andra bilister verkar irriterade bakom dig.
Rakt fram är en gågata. Du får bara kör in om du har ett rimligt ärende på platsen.