A ska svänga vänster. B får i detta fall köra om på högersidan.
Här är det förbjudet att köra om, eftersom du måste korsa mittlinjen i en kurva med skymd sikt. Detta trots att mittlinjen inte är heldragen.
Den vita bilen gör en otillåten omkörning (heldragen linje). Du har dock skyldigheter i denna situation. Du får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Tidsvinsten för en omkörning är oftast liten. Därför är många omkörningar onödiga i förhållande till riskerna. Tidsvinsten per mil blir ungefär:
Om du kör i 100 km/h och ökar farten till 110 km/h, hur mycket tid tjänar du då per mil?
Ursprunglig hastighet | 100 km/h |
Ny hastighet | 110 km/h |
Minuter per timme (eftersom hastigheten är km/h, kilometer per timme) | 60 min |
Antal kilometer på 1 mil | 10 km |
Först räknar du fram hur många minuter det tar att åka 1 km i de båda hastigheterna:
Det går alltså lite snabbare med den högre hastigheten. Skillnaden är:
Det frågas dock efter hur mycket du tjänar per mil, inte per km. Gör därför om siffran till tidsvinst per mil:
Nu är det egentligen klart. Det är dock lättare att förstå om svaret görs om till sekunder:
Ursprunglig hastighet | 100 km/h |
Ny hastighet | 110 km/h |
Sträcka | 1 mil = 10 000 meter |
Fast omvandlingstal km/h till m/s | 3,6 gånger |
Formel för uträkning av tid:
För att formeln ska fungera krävs det att du använder meter i stället för mil och meter per sekund (m/s) i stället för kilometer i timmen (km/h). Hastigheterna får därför göras om till m/s:
Först nu kan du använda formeln sträcka / hastighet = tid:
Nu kan du få fram tidsskillnaden mellan de båda hastigheterna: