Denna bil ska tankas med bensin. E10 är standardbensinen i Sverige (innehåller upp till 10 % etanol för minskad klimatpåverkan).
Både bensin och diesel är fossila bränslen som bidrar till ökad växthuseffekt och klimatförändring.
En dieselmotor har lägre bränsleförbrukning jämfört med en bensinmotor. Problemet med diesel är att avgaserna är mer hälsofarliga än de från bensin.
På bensinstationer i Sverige är all bensin och diesel av miljöklass 1 (innehåller mindre mängd skadliga ämne).
En elbil släpper vid körning inte ut några hälsofarliga avgaser. I Sverige kommer en stor del av elen från fossilfria energikällor.
Elbilens batteri kräver dock stora mängder metaller som kommer från gruvor runtom i världen. Denna gruvdrift orsakar utsläpp och arbetsförhållandena kan vara dåliga.
I denna laddhybrid kan du just nu köra 68 km på el och 650 km på bensin.
Hybridbilar har två olika motorer. Vanligast är el tillsammans med bensin. Elmotorn kan användas under korta sträckor i stan. När längre räckvidd och mer kraft behövs kopplas bensinmotorn in automatiskt. En laddhybrid innebär att du kan ladda med en laddkabel.
Alla nya bilar som säljs inom EU måste uppfylla vissa utsläppskrav (kolmonoxid, kolväten, kväveoxider och partiklar). Vilken euroklass (t.ex. Euro 5, Euro 6) bilen tillhör står angivet i registreringsbeviset. Högre siffra innebär lägre utsläpp.
Som ett komplement till euroklassningen finns även utsläppsklasserna El, Hybrid och Laddhybrid.
Kommuner kan införa miljözoner där endast vissa typer av fordon tillåts. Syftet är att förbättra luftkvaliteten.
Klass 1 |
Berör endast tunga fordon. Till exempel tillåts nyare lastbilar, men äldre modeller är förbjudna. Du med personbil får köra här oavsett drivmedel. |
Klass 2 |
Bensinbilar måste uppfylla Euro 5 eller Euro 6. Dieselbilar måste uppfylla Euro 6. |
Klass 3 |
Här får bara elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra. Bensin och diesel är förbjudet. Även laddhybrider är förbjudna. |