Tvåkrets bromssystem innebär att bromssystemet är indelat i två oberoende delar. Går en krets (bromsen till två hjul) sönder fungerar den andra kretsen (återstående två hjul) som vanligt. Detta ökar säkerheten och finns på alla bilar utom de riktigt gamla.
Dagens bilar har hydrauliska bromsar. Detta innebär att bromskraften förs från pedalen till bromsarna med hjälp av en speciell bromsvätska.
Hjulet avtaget på en bil med skivbroms. Bromsoket är den blå delen som ligger över skivan.
Skivbromsar har en öppen bromsskiva och ett bromsok som pressas mot skivan när du bromsar. Dessa bromsar är den vanligaste typen på nya bilar.
Trumbromsar har en stängd konstruktion som består av en rund trumma. I trumman sitter bromsklossar som pressas mot trumman när du bromsar.
Låsningsfria bromsar (ABS, anti-lock braking system) hjälper dig som förare att behålla kontrollen över bilen (styrförmågan) i samband med kraftiga inbromsningar. Bromssträckan kan förkortas, men i vissa fall också förlängas (t.ex. på grus).
Eftersom hjulen inte är låsta, kan du styra i samband med en inbromsning med ABS. Detta är mycket viktigt om du ska väja för något.
När du bromsar hårt med en bil som har ABS kan pedalen börja hacka och pulsera (det låter som att något är fel). Detta är dock helt normalt, eftersom det är så ABS-systemet arbetar.
Du ska alltså fortsätta att trycka ner pedalen så hårt du kan och inte släppa, hur konstigt det än känns.
För att testa bromsarna, tryck ner pedalen hårt i 20 sekunder och uppmärksamma om något av följande förekommer:
Viktigt är också att provbromsa då och då. Drar bilen snett är det läge att lämna in den på verkstad.
Efter att ha tvättat bilen är det extra viktigt att du provbromsar, eftersom vattnet gör att bromsarna påverkas negativt. En kraftig och kontrollerad inbromsning torkar upp fukten.
Bromsvätskan är oftast gul och fylls på i en av de mindre behållarna i motorrummet.
Bromsrören är fyllda till max och när du trycker ner bromsen vill bromsvätskan försvinna ut i andra änden. Det går dock inte, eftersom systemet är slutet. Resultatet blir att vätskan pressar mot bromsarna så att bilen stannar.
Ett av problemen med bromsvätska är att den drar åt sig fukt/vatten, vilket kan leda till att egenskaperna försämras. Detta gör att den bör bytas vartannat år.
Precis som servostyrningen hjälper bromsservon dig genom att minska kraften som du måste trycka ner bromspedalen med. Bromsservon fungerar endast när motorn är i gång.
Testa om bromsservon fungerar:
En elektronisk parkeringsbroms.
Parkeringsbromsen finns för att bilen inte ska rulla när den är parkerad. Att tänka på när det gäller parkeringsbromsen: