Synen är det viktigaste sinnet i trafiken. Du får cirka 90 % av trafikinformationen via ögonen.
Har du dålig syn, kan ditt körkort utfärdas med villkoret att du måste använda glasögon eller kontaktlinser under körningen. Tänk också på att synen förändras med åldern, så regelbundna synkontroller är att rekommendera.
Området vi ser kallas synfältet. Synfältet är halvcirkelformat, alltså 180°.
Det du koncentrerar blicken på ser du tydligast. Detta kallas direktseendet eller centralseendet och utgör cirka 1–2 % av synfältet. Direktseendet är viktigt för att exempelvis kunna uppfatta texten på vägmärken.
De resterande 98–99 % av synfältet kallas periferiseendet. Här kan du uppfatta att något händer, men du måste oftast vrida blicken och kontrollera med direktseendet för att förstå exakt vad som händer. Periferiseendet försämras av alkohol och trötthet.
Halvcirkeln: Synfältet
Ö: Ögats placering
1: Direktseendet
2: Periferiseendet
Hela tiden samlar du in saker med synen. Informationen går till hjärnan för tolkning. Att göra grundliga bedömningar av allt du ser i trafiken är inte möjligt; hjärnan skulle bli överbelastad.
I stället för att bedöma allt, väljer hjärnan snabbt ut relevanta saker som får uppmärksamhet. Urvalet görs med hjälp av en rad faktorer, exempelvis dina:
Har du erfarenhet av att barn sprungit ut mellan bilarna, kommer du förhoppningsvis att vara extra försiktig här.
Om din kunskap säger att parkerade bilar kan dölja personer, samtidigt som du har erfarenhet av att barn har sprungit ut framför din bil på samma plats, kommer din hjärna för stunden att ägna mest uppmärksamhet åt den aspekten.
Begrepp som kan vara bra att känna till:
Vi människor är smarta och har en livlig fantasi. Detta hjälper oss mycket i trafiken. Vi kan med mycket lite information rita upp ett troligt scenario.
Ibland gör vi dock felaktiga tolkningar av det vi ser och skapar då en synvilla.
Illustration av synvillan ”enögd bil”. Det är mörkt ute. A tror att B är en smal och långsam moped, eftersom B har trasig belysning på ena sidan. A kör därför mer åt mitten av vägen. När A till slut ser att B är en bil, är det nära att det blir en krock!
Tunnelseende innebär att ditt avsökningsområde blir sämre. Du missar saker som händer vid sidan av vägen (i periferin). Du ser helt enkelt som om du körde i en tunnel med mörka väggar.