På landsvägar är hastigheten högre än i tätorter. Därför är det viktigt att ha goda säkerhetsmarginaler och att vara uppmärksam på saker som händer längre fram.
Blinka i god tid och sakta in mjukt. Är sikten god kan du köra ut på vägrenen sista biten innan svängen, eftersom det underlättar för bakomvarande att köra om.
Du vill svänga höger. Sikten är god och vägrenen är bred. Här kan du köra ut på vägrenen för att underlätta för bakomvarande trafik.
Att svänga vänster på en landsväg är den farligaste typen av sväng du kan göra. Hastigheterna är höga, vilket gör att en påkörning bakifrån kan bli mycket allvarlig.
Genomgång av hur en vänstersväng går till och hur du kan minska riskerna:
För att minska antalet vänstersvängar byggs vägar ibland om till så kallade spanska svängar. Detta innebär att du svänger in på en liten avfart till höger och sedan korsar vägen.
Orienteringstavla vid förbjuden sväng i korsning (”spansk sväng”)
Du vill svänga vänster. Har du trafik bakom dig, bör du överväga att avbryta svängen. Detta eftersom du kommer bli tvungen att stanna för att låta de mötande fordonen passera. Risken är att bakomvarande kör in i dig när du står och väntar.
Detta är en så kallad spansk sväng. Du vill svänga vänster, men om du svänger vid B kan du tvingas stanna och vänta på mötande trafik. I stället ska du svänga höger vid A och i lugn och ro vänta på att vägen blir fri från trafik innan du korsar.
Avståndet är för kort. Notera kantstolparna.
Att förare håller för kort avstånd på landsvägar är vanligt. Du kan ta hjälp av tumreglerna nedan för att hålla ett lämpligt avstånd.
Förare som ligger för nära bakom är både irriterande och farliga. Du kan minska riskerna genom att ha stort avstånd till bilen framför, vilket gör att du inte behöver bromsa lika hårt om bilen framför saktar in. Detta minskar risken för att du blir påkörd bakifrån.
Ett annat sätt är att helt enkelt köra in i en parkeringsficka och släppa förbi den stressade föraren bakom.
Du närmar dig ett område med vägarbete. Håll låg hastighet och var mycket uppmärksam. Markeringsskärmen anger att du ska köra på den sida som de gula fälten lutar ned mot.
Bilarna har i dag tagit över hästarnas roll som transportmedel. Hästar förekommer dock fortfarande i trafiken och eftersom det rör sig om levande djur krävs extra hänsyn:
Tänk också på att ryttarna ofta är ungdomar som saknar trafikvana. Ögonkontakt med ryttaren hjälper mycket.
Skylt som markerar enskild väg.
Stöter du på ett märke för Enskild väg bör du vara uppmärksam på detta:
Tänk också på din hastighet. Bara för att hastighetsbegränsningen i många fall är 70 km/h, betyder det inte att det alltid är lämpligt att köra i 70 km/h. Skulle du krocka i en kurva med skymd sikt på en smal väg kan det klassas som vårdslöshet i trafik om du kört i 70 km/h.
Gäller högerregeln i korsningar mellan enskild väg och vanlig allmän väg?
– Ja, det finns inga speciella väjningsregler i korsningar mellan enskild och allmän väg. Saknas vägmärken om huvudled/väjningsplikt/stopplikt, är det högerregeln som gäller förutsatt att den enskilda vägen inte räknas som utfart. Läs mer om utfartsregeln i avsnittet om Väjningsregler.
Vanligt vägnummer | Streckad bård |
Du kör på väg 58. |
Vägen du kör på leder till väg 58 längre fram. |
Kör du rakt fram kommer du direkt in på väg 53. Svänger du vänster kommer du in på en väg som leder till E20 och väg 56.
På landsvägar finns det ofta kantstolpar med reflexer som hjälper dig att se hur vägen fortsätter längre fram.
På vänster sida av vägen är reflexerna runda för att varna för mötande trafik. På höger sida av vägen är reflexerna rektangulära.
På motorvägar är reflexerna rektangulära på båda sidorna, eftersom det inte finns någon mötande trafik.
Reflexerna är vita om vägen fortsätter utan avbrott. Vid korsningar, busshållplatser och parkeringsfickor är reflexerna gula.
Avståndet mellan kantstolpar är normalt 50 meter (100 meter på motorvägar, 25 meter i kurvor).
Vänster | Höger |
Kantstolpen till höger har en gul reflex för att markera vägkorsningen.