Däck: sommardäck & vinterdäck – körkortsteori
Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) måste vara märkta med alptopp och snöflinga.
Olika däcktyper
- Sommardäck.
- Vinterdäck, som finns i dessa varianter:
- Dubbdäck: Bäst på isigt underlag, men sliter hårt på vägarna. Äldre bilar utan antisladdsystem bör ha dubbdäck.
- Friktionsdäck: Lika bra som dubbdäck, förutom på is. Friktionsdäck rullar tystare och sliter mindre på vägarna. Välj friktionsdäck om du har en bil med antisladdsystem och ofta upplever milda vintrar där du bor.
Mönstret och gummiblandningen skiljer sig mellan sommardäck och vinterdäck. Att köra med friktionsdäck på sommaren kan orsaka farliga situationer, eftersom gummit i däcken blir för mjukt.
Det finns däck som marknadsförs som året runt-däck. Dessa är ej lämpliga att använda i Sverige med tanke på de stora skillnaderna mellan sommar och vinter.
Mönsterdjup
Däck |
Mönsterdjup |
Nya däck |
8–9 mm |
Sämre våtgrepp |
3–4 mm |
Minsta tillåtna på sommardäck |
1,6 mm |
Minsta tillåtna på vinterdäck |
3 mm |
När man måste använda vinterdäck och när det är förbjudet
- Lag på vinterdäck vid vinterväglag 1 december–31 mars.
- Förbjudet att ha dubbdäck 16 april–30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.
Det är vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
Förtydligande om vinterdäck
Det är 4 maj och vinterväglag. Får jag köra med dubbdäck?
– Ja, det är tillåtet eftersom det är vinterväglag.
Det är 1 juli och inget vinterväglag förväntas. Får jag ha odubbade vinterdäck?
– Ja, det är endast dubbdäck som är förbjudna. Tänk dock på att vinterdäckets köregenskaper blir sämre vid varmt väder.
Det är 10 december och höstväder (ej vinterväglag). Får jag köra med sommardäck?
– Ja, datumen med krav på vinterdäck gäller endast om det är vinterväglag. Tänk dock på att sommardäckets köregenskaper blir sämre vid kallt väder.
Dubbdäck och hälsa
Dubbade vinterdäck sliter upp hälsofarliga partiklar från vägarna. Detta är den främsta anledningen till att det är förbjudet att använda dubbdäck 16 april–30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.
På vissa vägsträckor i större städer är luftkvaliteten så dålig att det har införts förbud mot att köra med dubbdäck där. Detta förbud är utmärkt med ett vägmärke och gäller även mitt i vintern.
Däckfakta
Rätt lufttryck är viktigt.
- Korrekt lufttryck är viktigt för både säkerheten och däckens livslängd. Se bilens instruktionsbok och information från däcktillverkaren.
- Förbjudet att blanda sommardäck och vinterdäck. Det är inte heller tillåtet att blanda dubbade vinterdäck och odubbade vinterdäck.
- Undantag: Om du får punktering med en bil som har vinterdäck, får du använda ett sommarreservdäck tills att vinterdäcket hunnit lagas.
- Att bara ersätta ett däck försämrar bilens köregenskaper, byt därför båda på samma axel. Bäst är att byta alla däck samtidigt.
- Vid byte av däck bör du efterspänna hjulbultarna efter några mils körning för att minimera risken för att de lossnar.
- Sommardäck med snökedjor får användas som alternativ till vinterdäck.
- Högre hastighet sliter mer på däcken.
- Ett mjukt körsätt är skonsamt mot däcken.
- Slitbana är den mönstrade delen av däcket som ligger och sliter mot vägen.
- Regummerade däck är begagnade däck som har försetts med en ny slitbana. Billigare, men möjligen sämre egenskaper än helt nya däck.
- Friktion är motståndet mellan två objekt som rör sig mot varandra. Skridskor på is = låg friktion. Suddgummi mot papper = hög friktion. Friktionen mellan däcken och vägen ska vara hög för bästa grepp.
- Slitagevarnare är små gummiklumpar som sitter nere i skårorna på däcken. När mönstret på däcket har slitits ner så mycket att de är i nivå med slitagevarnarna bör däcket bytas snarast.
Fel på hjulen
- Felaktig hjulinställning gör att bilen drar snett om du håller ratten löst på en rak väg. Leder till att däcken slits ojämnt. Kan orsakas av att hjulet stött emot något.
- Felaktig balansering (rattfrossa) gör att ratten skakar ibland. Leder till ökat däckslitage.
Reservhjul vid punktering
Nya bilar har ofta en däcktätningssats i stället för reservhjul. Lagningen är endast tillfällig, åk till en däckverkstad direkt efter.
- Vanligt reservhjul har ett likadant däck som bilen normalt har. Du får köra med detta som ett vanligt däck. Det är dock oftast bäst att reparera det gamla däcket och sätta tillbaka det, eftersom ett helt nytt däck på en sida kan försämra bilens köregenskaper.
- Nödhjul är smalare och endast lämpligt för att kunna köra bilen till en verkstad. Bilens instruktionsbok innehåller bestämmelser om högsta hastighet, maximal körsträcka och lufttryck för nödhjulet.
Dubbdäck på släpvagn
Har bilen dubbdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har släpvagnen dubbdäck behöver dock inte bilen ha det.
Detta är för att motverka fällknivsverkan, som innebär att bilen har bättre grepp än släpet vid inbromsning. Resultatet blir att släpet glider okontrollerat åt sidan.
Exempel
Bil med dubb & släp med dubb = tillåtet
Bil utan dubb & släp med dubb = tillåtet
Bil med dubb & släp utan dubb = ej tillåtet
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget