Vanligast är att halvljus och parkeringsljus kombineras. Det finns dock förbjudna ljuskombinationer:
Här får du inte använda helljus eftersom du får möte. Vägen är dessutom tillräckligt belyst.
Helljus är bilens starkaste belysning. Använd helljus så ofta du kan när det är mörkt ute. Eftersom helljuset är så starkt, kan du blända andra trafikanter. I följande fall är det förbjudet att använda helljus:
Du behöver inte blända av för gående. Fotgängare kan nämligen lätt undvika att bli bländade genom att titta bort. Med helljus på ser du fotgängaren eller fotgängarna bättre, vilket är viktigt ur säkerhetssynvinkel.
Närmar du dig en korsning med mycket trafik, kan det vara bra att stänga av helljuset eftersom du annars riskerar att blända den korsande trafiken.
Möter du en lastbil i ett backkrön ska du blända av så fort du ser positionsljusen på taket, eftersom förarhytten är placerad högt i förhållande till personbilar.
Helljus gör oftast att du ser bättre. Ibland kan det dock vara tvärtom. Om du kör i kraftig dimma eller snöfall, testa att slå om till halvljus för att se om sikten förbättras.
För att undvika att själv bli bländad av mötande bilar, fäst blicken längs högerkanten av vägen när du får möte i mörker.
Blinkers sitter bak, fram och på sidan av bilen. De ska användas när du ska:
Jag kör på en huvudled och ser detta märke. Måste jag blinka om jag ska fortsätta till höger?
– Ja, du måste visa de andra trafikanterna vad du tänker göra.
Jag placerar mig i vänster körfält. Måste jag blinka vänster när jag svänger?
– Ja, de mötande ser inte pilarna i marken.
Varningsblinkers ska användas vid nödstopp och liknande. Varningsblinkers använder samma lampor som vanliga blinkers. Skillnaden är att alla lampor blinkar samtidigt.
Dimljuset är på.
Det främre dimljuset ger ifrån sig ett starkare sken än halvljuset och är därför extra effektivt i dimma. Det är tillåtet att använda dimljus i stället för halvljus vid dagsljus, men aldrig att kombinera de två.
I mörker är det endast tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt.
Dimbakljuset är på.
Dimbakljuset är en mycket starkt röd lampa som används för att bakomvarande fordon ska se dig tydligt då sikten är kraftigt försämrad. Dimbakljuset är bländande, så det ska släckas så fort du bedömer att bakomvarande fordon har sett dig.
Varselljus är till för att bilen ska synas. När det är dagsljus och bra sikt kan varselljus användas i stället för halvljus.
Att kombinera varselljus med halvljus eller dimljus är förbjudet.
Extraljus kan monteras på bilen för att förstärka helljuset. Det finns två typer av extraljus:
Symbol för parkeringsljus. I bilens instruktionsbok kan det stå positionsljus. Den grundläggande funktionen är dock samma, nämligen att bilen ska synas i mörker.
Parkeringsljus ska användas när du stannar eller parkerar bilen vid dålig sikt. Detta för att andra trafikanter ska se bilen. Parkeringsljuset är strömsnålt och kan i regel vara på i många timmar utan att batteriet töms.
Minst två röda lampor.
Röda lampor som tänds när bromspedalen trycks ner. Bromsljuset lyser alltid starkare än bakljuset.
Vit lampa som tänds när du lägger i backen.
Tänds automatiskt och lyser upp registreringsskylten.
1. Kör med helljuset så länge du kan. Det är viktigt att du ser vad som händer på vägen framför.
2. När helljusen möts på vägen, eller när du känner att du blir bländad av den andra bilen, är det dags att slå om till halvljus.
3. Precis i mötesögonblicket slår du över till helljus igen.
1. Kör med helljuset så länge du kan. Det är viktigt att du ser vad som händer på vägen framför.
2. När du kommer nära bilen som du ska köra om är det dags att blända av.
3. Precis i omkörningsögonblicket slår du om till helljus igen.
4. Nu är det den omkörda bilen som ska slå av helljuset för att inte blända dig.
I denna kurva måste bil A slå av helljuset snabbt för att inte blända B. Bil B kan däremot ha på helljuset längre, eftersom ljusstrålarna pekar bort från A.