Start > Körkortsforum > Ni som kuggat!

Ni som kuggat!

Gäst 2012-08-09 14:32 ! Citera #
prs


Om du fokuserar helt på inspektören så är det klart att det kommer gå dåligt. Om du istället fokuserar på att komma väl förberedd och köra lugnt och tryggt, så kommer det gå mycket bättre. Fokusera på det du själv kan påverka.


Jag ska försöka. Tack för tipset! Det jobbiga är att jag är väldigt blyg av mig så inspektören kanske uppfattar mig som osäker och att jag inte är redo för körkort :(
Gäst 2012-08-09 23:09 ! Citera #
Stort Lycka till!!
Tro på dig själv när du kör! DU KAN KÖRA BIL!! :)


*Håller tummarna hårt*
Gäst 2012-08-10 23:33 ! Citera #
inspektörn
Var satt kryssen i protokollet?


Inga anmärkningar men det är ett kryss på ”ingripande” och ”villkor finns”. På anteckningarna står det Hastighet.

Vad dom överdriver! De sa inte ett ord till mig förrän de gick ut och pratade ihop sig!? Vaddå ”ingripande” :o
Gäst 2012-08-10 23:51 ! Citera #
Förresten gjorde min andra uppkörning idag. Gissa hur det gick?

Såg de två jag hade vid första uppkörningen och hoppades faktiskt att jag skulle visa dom hur man kör som en kung utan att låta mig bli orättvist behandlad. Var minsann jäkligt bestämd! Men nepp, jag fick istället en otrevlig kärring som halvsov medan jag körde. Denna kärring hade pratat med mina gamla inspektörer och det märkte jag på hennes frågor som jag fick. Hon var medveten om saker hon inte borde ha varit, då det var första gången jag någonsin träffat henne.

Iallafall, jag körde. Bra. Hon såg allmänt uttråkad och trött ut medan vi körde, men vi körde och körde och körde och sträckan denna gången var mycket längre och mer intensiv sedan sist. Mycket trassel och några konstiga trafiksituationer som uppstod men det flöt på hur bra som helst. Tills slutet då! För nu skulle vi göra en vänstersväng till trafikverket.

”STOPPPPPPPP!!!” skrek hon efter att hennes korta mikrosömn. Jag kollade på henne med en seriös min, och frågade vad det var med henne? ”DU TÄNKTE SVÄNGA!!!” skrek hon, då sa jag: Nej? Nu får du skärpa dig. Jag hade precis tänt blinkers och tänkte stanna och känner till vänstersvängen. Han har företräde. ”Men enligt mig såg det ut som...” försökte hon, och då kollade jag riktigt irriterat på henne och frågade om hon är sömnig. ”Okej vi glömmer detta, jag kan haft fel.” och så körde jag och kollade på henne lite snällt och så pratade hon som vanligt igen, t. ex sväng höger osv.

Vi kom fram, parkerade, och då sa hon. ”Jaaaaaa....... du körde allmänt bra.. Samspelar väldigt bra med andra trafikanter och har god utsiskt bla bla.. Men.. Nej.. Jag kan inte godkänna dig, det känns inte rätt att ge ut ett körkort när man ska behöva ingripa...”

Tog pappret och smällde igen dörren. Anmärkning på denna uppkörning: Gatukorsning - D? Vilket är rent bullshit, går inte förklara hur fake hon är. Jag körde varken för snabbt, för nära eller för långsamt utan hon misstänkte bara att jag skulle vara en blind idiot som svänger utan att ge företräde när vi passerade minst tio stycken liknande korsningar tidigare. Jag ger gärna ut namn när jag tagit körkortet.

Det var så fake och så uppspelat så det går inte att beskriva, bara att se inspektörerna prata ihop sig får en att känna sig orättvist behandlad. Visst det är kanske hur jag upplever det, men vill dela med mig av denna story.
inspektörn 2012-08-11 00:05 ! Citera #
Eh, tycker du att det är rimligt att inspektörerna ”pratar ihop sig” inför varje person som gör omprov??
Det blir ett par tusen om året att hålla reda på då!
Varför skulle dom göra det för just dig?
Om inspektören upplever att du tänker svänga fastän DU inte tänker göra det, så har du ju faktiskt haft ett sådant körsätt som är missvisande för andra trafikanter!
Du har inte varit tillräckligt tydlig med dina avsikter.
Du verkar dessutom ha mer koll på vad passageraren brevid dig gör än på trafiken!
Var körde du någonstans?
Gäst 2012-08-11 09:09 ! Citera #
Bli inte så jäkla defensiv bara för att du själv är inspektör, var inte orolig namn och ort kommer senare. Och du har FEL, om du vill tro att jag hade det även fast att hon själv sa (efter hennes mikrosömn) att hon kan haft fel så gör det.

Åt helvete med er, ni bedömmer fan inte körningen.

Och om jag har koll på passageraren tyder bara på att jag har koll på allt i omgivningen. Sen vill man helst inte höra positiva saker när man blir kuggad, varför kugga en då?

Fy fan vad förbannad man blir
inspektörn 2012-08-11 10:55 ! Citera #
Väx upp!
Du beter dig som en barnunge som inte får godis!
Gäst 2012-08-11 11:32 ! Citera #
inspektörn
Väx upp!
Du beter dig som en barnunge som inte får godis!


Oj du verkar mer bekymrad än vad jag är. Ta inte åt dig vännen, men jag står upp för det jag sagt. Det handlar, till största del, om tur med inspektören. För själva ”körningen i helhet” verkar inte vara intressant vid minsta lilla misstag och det kan inte vara en slump att man blir olika behandlad av samma inspektör.

Det bästa är, första gången var jag så sjukt nervös. Men det gick utmärkt, förutom det där med avfarten, att jag kom i 55km/h och höll på sänka till 50km/h innan jag passerade skylten, att något så litet gjorde en kuggad.. Vad ska man säga? Vännerna och familjen blev mer förbannade än vad jag själv blev. Man borde bli ledsen, men jag tyckte bara det var så sjukt löjligt och är mer förbannad på hur ”trevligt bemött” man känner sig när de ignorerar en totalt.. Varför ens säga att det är helheten som bedöms?

Har en polare som blev kuggad av samma kvinna jag körde sist med, för att hon tyckte att han inte hade 90m avstånd till lastbilen framför på en 90-väg, när det var lång kö och bilarna bakom honom nästan var klistrade i honom. Sen tjejkompisar, som tagit körkortet vid första försöket och som sällan kör bil för de kan varken parkera eller agera rätt när de får motorstopp. Visst en del av dem kör bra, men när jag själv åker med dem märker man hur osäkra de är i trafiken. Jag fick själv höra att jag körde bra och det vill jag inte höra om jag kuggat? I alla fall, det är inte särskilt många inspektörer här, namnen är ökända så.. Visst, ska man kugga om man endast kört 99% rätt under hela uppkörningen ska det vara rättvist mot alla, vissa gör bort sig totalt men blir godkända ändå. Ska man behöva slänga tusenlapp efter tusenlapp hela tiden? Grejen är, misslyckas man första gången har man nästan blivit förbannad. För då ska de testa ALLT man inte gjort, vilket är kul eftersom de som klarar de första gången hinner knappt gå igenom hälften av punkterna. Det handlar om TUR. Du kan köra lika bra som en taxichaufför och bli underkänd av inspektören om h*n känner för det. Sen finns det de som är riktigt bra, de som verkligen ger feedback och kan se både för- och nackdelarna med körningen, därav förstår jag att vissa bli godkända trotts att de missar något under uppkörningen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Känns inte ett dugg nervös inför tredje uppkörningen, som vid andra uppkörningen när hon fejkade till det något ordentligt. Känns bara hopplöst och orättvist, och att det alltid kommer finnas något som de vill fälla en på. Naturligtvis är säkert majoriteten av inspektörerna rättvisa, men en väldigt stor del följer inte deras policy och kör efter deras egna lekar.
Hej 2012-08-11 11:52 ! Citera #
Mycket handlar om ”inspektörens uppfattning” av personen och inte körningen :(
Gäst 2012-08-11 14:05 ! Citera #
Hej
Mycket handlar om ”inspektörens uppfattning” av personen och inte körningen :(


Det är just det jag är rädd för :( :( Jag har skitkasst självförstroende i vanliga fall. Alla uppfattar mig som osäker/blyg, jag blir jättenervös med nya människor... känns som att jag aldrig kommer få kortet pga det :( Jag vet inte hur jag ska låtsas vara självsäker..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo