Start > Körkortsforum > Ni som kuggat!

Ni som kuggat!

Gäst 2012-08-14 23:03 ! Citera #
J_92
tompaa
Hej!

Fan va tråkigt att det inte gick denna gång heller, men ge inte upp utan ta nya tag direkt. Vart satt kryssen och vad anmärkte dom på? Bara det du skrev innan?


Tack :( aa vet inte hur jag ska göra. Har hittat en ny tid i Älmhult men alla säger åt mig att jag borde ta ca 5 lektiner på trafikskolan så att de bokar provet åt mig för att inspektörerna är ”snällare” mot de som kör upp genom trafikskola. De kommer mycket lättare undan med misstag eftersom körskolan har gett dem en bekräftelse eller vad man nu ska kalla det.

Kryssen sitter i Sväng från landsväg och Gatukorsning (pga mitt ”raka” stopp vid stopplikten) och Motorväg. Jag blev chockad när han sa ”din körning är inte godkänd” (Gud, vad jag hatar den meningen!). Fattar inte varför han lät mig köra vidare om han ändå tänkte kugga mig :x , detta hände ca 5 min efter start. Allt gick felfritt efteråt, trodde att de skulle ha överseende med det :(



Ta Älmhult!!!!
Tänk ”tredje gången gilt!”

Heja heja!!! :P

Jag säger det igen. Älmhult!! :-)
Gäst 2012-08-14 23:05 ! Citera #
bola
J_92
tompaa
Hej!

Fan va tråkigt att det inte gick denna gång heller, men ge inte upp utan ta nya tag direkt. Vart satt kryssen och vad anmärkte dom på? Bara det du skrev innan?


Tack :( aa vet inte hur jag ska göra. Har hittat en ny tid i Älmhult men alla säger åt mig att jag borde ta ca 5 lektiner på trafikskolan så att de bokar provet åt mig för att inspektörerna är ”snällare” mot de som kör upp genom trafikskola. De kommer mycket lättare undan med misstag eftersom körskolan har gett dem en bekräftelse eller vad man nu ska kalla det.

Kryssen sitter i Sväng från landsväg och Gatukorsning (pga mitt ”raka” stopp vid stopplikten) och Motorväg. Jag blev chockad när han sa ”din körning är inte godkänd” (Gud, vad jag hatar den meningen!). Fattar inte varför han lät mig köra vidare om han ändå tänkte kugga mig :x , detta hände ca 5 min efter start. Allt gick felfritt efteråt, trodde att de skulle ha överseende med det :(



Ta Älmhult!!!!


Tycker du? Jag tror nog jag gör det!! Hur var det där?
Gäst 2012-08-14 23:13 ! Citera #
Ingen trafik, typ en rondell, en signalreglerad korsning. Ingen motorväg.

Vi kom till en korsning där sikten var riktigt skymd, där det var högerregel. Det var nog det som var svårast.
Inspektören var riktigt duktig och lugnade mig väldigt mycket.

Åk dit lite innan uppkörningstiden och gå en runda, du kommer inse väldigt fort att det inte finns något alls att vara nervös över.

Jag läste någonstans (innan jag själv körde upp där) att 77% klarar uppkörning i Älmhult på första försöket. Jämfört med 44% i HBG tex.
Gäst 2012-08-14 23:20 ! Citera #
---
Gäst 2012-08-14 23:24 ! Citera #
bola
J_92


Ingen trafik, typ en rondell, en signalreglerad korsning. Ingen motorväg.

Vi kom till en korsning där sikten var riktigt skymd, där det var högerregel. Det var nog det som var svårast.
Inspektören var riktigt duktig och lugnade mig väldigt mycket.

Åk dit lite innan uppkörningstiden och gå en runda, du kommer inse väldigt fort att det inte finns något alls att vara nervös över.

Jag läste någonstans (innan jag själv körde upp där) att 77% klarar uppkörning i Älmhult på första försöket. Jämfört med 44% i HBG tex.


Det låter ju bra. Tack snälla för ditt råd! Finns där ingen motorväg? :o Är det dåligt för min del, eftersom jag fick ett kryss på Motorväg? Hur var det på Landsväg, fanns där trafik? Såg du någon annan inspektör som verkar vara ”elak/sur”?
Gäst 2012-08-14 23:24 ! Citera #
Jag körde kl 8:15.

Den enda ”trafikant” jag mötte på landsvägen var ett rådjur som sprang framför bilen (ställde mig på bromsen). På landsvägen körde jag nog typ 2 km sen fick jag göra en vänstersväng, in på en krokig väg där det stod 70! Men jag höll mig nere på 40-50 och frågade efteråt om det var okej och han sa att det var ett bra val med tanke på att det var väldigt krokigt.. Sen fick jag vända där efter ett tag och köra tillbaka.
Gäst 2012-08-14 23:31 ! Citera #
Den inspektören jag fick kollade inte de gamla (två) protokollen så noga. Han konstaterade bara att jag hade gjort säkerhetskontrollen och inte behövde göra den igen.

Det finns knappt någon motorväg däromkring. Desto mer landsväg. Men jag tror att jag körde max 10 minuter på landsväg och krokig väg. Resten var parkera (vanlig parkering), köra inne i ”stan” (högerregel, passera stillastående fordon) och sedan backa runt ett hörn. Sen hade tiden gått-
Gäst 2012-08-15 00:11 ! Citera #
J_92
Såg du någon annan inspektör som verkar vara ”elak/sur”?


Sluta lägga fokus på inspektören. Det slutar bara med att du misslyckas, och hittar en anledning att skylla på.

Om du är inställd på att köra som om det var vilket tillfälle bakom ratten som helst, och personen bredvid dig bara är en passagerare som berättar vart du ska åka, så går det så mycket bättre.
Gäst 2012-08-18 23:12 ! Citera #
bola
Jag körde kl 8:15.

Den enda ”trafikant” jag mötte på landsvägen var ett rådjur som sprang framför bilen (ställde mig på bromsen). På landsvägen körde jag nog typ 2 km sen fick jag göra en vänstersväng, in på en krokig väg där det stod 70! Men jag höll mig nere på 40-50 och frågade efteråt om det var okej och han sa att det var ett bra val med tanke på att det var väldigt krokigt.. Sen fick jag vända där efter ett tag och köra tillbaka.


Usch jag är så rädd för dessa rådjur :( fanns det någon varningsskylt? Jag ska köra på eftermiddagen så de kanske är mindre risk att det händer då, hoppas jag.
Gäst 2012-08-18 23:14 ! Citera #
prs


Sluta lägga fokus på inspektören. Det slutar bara med att du misslyckas, och hittar en anledning att skylla på.

Om du är inställd på att köra som om det var vilket tillfälle bakom ratten som helst, och personen bredvid dig bara är en passagerare som berättar vart du ska åka, så går det så mycket bättre.


Ja, det har du rätt i. Men faktum är att vissa bara är rentav elaka, så jag ville bara veta om en ”känd” sådan finns där.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest