Start > Körkortsforum > Ni som kuggat!

Ni som kuggat!

Gestur 2023-10-27 07:57 ! Citera #
Björn He 2023-10-26
Alla som har körkort eller som har klarat uppkörningen på första försöket är väl inte tillräckligt redo för att få köra bil heller? Det är väl inte alla som har lärt sig att en dieselbil kan öka farten ”av sig själv”, som jag olyckligtvis fick uppleva på uppkörningen. Jag tycker trots allt att det var dålig stil av Trafikverket att låna ut en dieselbil, som kan öka farten så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, för min uppkörning, bilar som diesel-golfar suger!

Hade jag varit politiker så hade jag gärna velat förbjuda Trafikverket att låna ut egna bilar för uppkörning och istället bestämt att körkortselever som bokat uppkörning ska få låna bil för uppkörning hos en trafikskola, helst den trafikskola där de har övningskört.
Jag skulle inte ha behövt köra upp med en diesel-golf som kan öka farten ”av sig själv” eller ens behövt lära mig att dieselbilar kan göra så; när jag övningskörde hos Staffans trafikskola hemma i Älvsjö några veckor före första uppkörningsförsöket, som jag av en slump bokade i Västerås, då borde trafiklärarna där ha erbjudit mig att låna en av deras bilar då jag skulle ha uppkörning och INTE någon av Trafikverkets bilar som oftast är diesel-golfar eftersom diesel-golfarna suger. Hade en av trafiklärarna följt med mig till Västerås så hade jag dessutom kunnat övningsköra lite i staden för att lära känna vägarna så bra som möjligt innan uppkörningen skulle börja.
Så det är Trafikverkets, biltillverkarnas, körskolans och politikernas fel att du kuggade?

Och något eget ansvar i frågan har du naturligtvis inte?

Nej, du var helt enkelt inte redo. Du kunde inte manövrera bilen du fick låna. Körkortet gäller alla bilar, inte just den du råkar vara van vid.
Klarade på första 2023-10-27 09:32 ! Citera #
Jag klarade på andra försöket. Jag körde kanske 10 lektioner med trafikskolan, men valde att köra upp privat för att jag inte gillade att körskolan skulle bestämma 100% när jag var redo etc.

Första gången kuggade jag på grund av möte. Visade upp protokollet för trafikskolan och de blev helt paff över att jag failade på något så litet. Jag hade hinder på min sida, så jag höll mig till höger för att släppa fram bilar. Sista bilen i ledet valde att köra åt vänster för att vara schysst och släppa fram mig. Valde då att köra vidare, det gillade inte inspektören och valde att kugga mig på det. En persons vänlighet ledde till att jag blev kuggad, trist! Inspektören var stenhård med sitt beslut.

Andra gången körde jag inte deras v60 disel, det var en elbil. Elbilarna verkar nu ha blivit standard för privatuppkörning. Väldigt härligt då det inte krävs mycket inspektion av bilen. Inspektören var schysst och vi pratade under tiden som jag körde, mycket trevligt!

Misstaget jag gjorde under fösta var nog att prata för mycket, trodde att jag skulle kunna bryta isen med inspektören för att få deras förtroende..men nej.

Anyway, tänk på det ni som ska köra upp privat och med automat - de kör elbilar på trafikverket (iallafall i helsingborg)
Björn He 2023-10-27 18:24 ! Citera #
Gestur 2023-10-27
Så det är Trafikverkets, biltillverkarnas, körskolans och politikernas fel att du kuggade?

Och något eget ansvar i frågan har du naturligtvis inte?

Nej, du var helt enkelt inte redo. Du kunde inte manövrera bilen du fick låna. Körkortet gäller alla bilar, inte just den du råkar vara van vid.
Om jag mot förmodan bedöms okunnig om hur en dieselbil fungerar och bör manövreras på ett naturligt sätt så behöver väl jag bara se till att undvika dieselbilar vid bilköp och köpa enbart bensindrivna bilar, då slipper ju jag köra en bil som Golf Diesel, som kan ”gasa av sig själv”; diesel-golfar suger ju!

Ja, det var direkt eller indirekt trafikskolans och/eller pappans fel att jag inte visste att bilar som diesel-golfen jag fick köra upp med kan öka farten ”av sig själva” så att man extra lätt kan överskrida hastighetsbegränsningen. Pappan tänkte tydligen inte på att lära mig hur en dieselbil fungerar och bör manövreras på ett naturligt sätt, trots att han borde ha tänkt på att lära mig det, det är ju ändå hans jävla ansvar som övningskörningshandledare att ge mig den utbildning jag behöver för att avklara uppkörningen, men han var ju tydligen helt jävla oansvarig och såna oansvariga övningskörlärare som han är ju helt jävla värdelösa; hade jag vetat redan från början att han var så värdelös så hade jag gärna sagt nej till att övningsköra med honom, att övningsköra med någon som är så värdelös passar inte!

Orsaken till att jag inte fick lära mig på trafikskolan att dieselbilar kan ”öka farten” var väl att trafikskolan kanske inte hade såna övningskörningsbilar och körlärarna där verkade knappast tänka på det där med dieselbilar. Hade de hjälpt mig att boka tid för uppkörning så hade de väl kunnat begära att få hyra Trafikverkets diesel-Golf i förväg någon dag före uppkörningsdagen, för att övningsköra den med mig; då skulle väl jag ha fått god tid på mig att lära mig hur den bilen fungerade och borde manövreras på ett naturligt sätt. Annars tycker jag att trafikskolan bara skulle ha erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörning, det var ju bara fel att få köra upp med Trafikverkets lånebilar som oftast är diesel-golf, eftersom diesel-golfar suger!
Det var en snubbe som klagade på Flashback över att diesel-golfar kan öka farten ”av sig själva”, om man lägger i treans växel, så att man kan komma upp i så hög fart som 50-70 km/tim, det är ju inte alls lämpligt!

Nu vet jag inte om trafikskolor verkligen brukar låna ut sina bilar för uppkörning, men om man tagit ett antal trafikskolelektioner och tycker att det, kombinerat med privat övningskörning i hemmet, räcker för att kunna avklara körprovet, då tycker jag faktiskt att man borde ha rätt att få låna en av trafikskolans bilar för uppkörningen.
Björn He 2023-10-28 16:25 ! Citera #
Gestur 2023-10-27
Så det är Trafikverkets, biltillverkarnas, körskolans och politikernas fel att du kuggade?

Och något eget ansvar i frågan har du naturligtvis inte?

Nej, du var helt enkelt inte redo. Du kunde inte manövrera bilen du fick låna. Körkortet gäller alla bilar, inte just den du råkar vara van vid.
Om jag skulle få för mig att köra i 50 på 30-sträckan förbi Västerås resecentrum idag när jag har körkort så hade jag inte nödvändigtvis blivit fråntagen körkortet. Däremot hade jag naturligtvis riskerat 3000-4000 kronor i böter för brott mot Trafikförordningen, men Transportstyrelsen hade väl istället för körkortsåterkallelse kunnat besluta om att ge mig en varning, som innebär att jag riskerar att få körkortsåterkallelse om trafikförseelsen upprepas.
I Storbritannien, USA och Australien kan man såvitt jag vet få sex straffpoäng av tolv möjliga, som en varning om eventuell körkortsåterkallelse, om man kör mot en stoppsignal.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo