Start > Körkortsforum > Ni som kuggat!

Ni som kuggat!

Gäst 2012-08-08 11:14 ! Citera #
Jag börjar fundera lite på Älmhult men nja.. det är ganska långt härifrån ( 2 timmar :() Vad fick du göra och fick du kryss på något?
Gäst 2012-08-08 16:47 ! Citera #
Det handlar inte längre om misstag eller om körning. Det handlar helt enkelt bara om TUR med inspektören.

Vill bara meddela vilka svin det finns till inspektörer. Första uppkörningen någonsin, kändes rätt bra från början. Har inte tagit en enda körlektion utan endast kört hemma med farsan. Klarade teoriprovet med låg marginal och var lagom taggad inför uppkörningen.

Fick en ”praktikant” samt en riktig inspektör. Anade att detta skulle gå åt helvete redan när jag hälsade på dem. För det första kunde de inte uttala mitt namn korrekt, för det andra gjorde de inget trevligt intryck. Det var en väldigt tråkig stämning från båda två.

Så jag fick utföra en säkerhetskontroll där jag kontrollerade däcken. Jag kommenterade vad jag kollade, men fick inget svar tillbaka. Hepp tänkte jag. Sen rullade vi, och vem kunde ana att det ändå gick bra med körningen? Tills den roligaste delen i slutet av uppkörningen... Kom från en avfart från en motorväg med hastigheten 55km/h. Jag sänkte hastigheten och var medveten om att det var 50 som gällde - men tydligen inte ”i tid”. Detta blev jag kuggad för även fast att jag var medveten om mitt misstag.

”Säg det till polisen” sa dem till mig när de lämnade bilen, utan att ens säga lycka till nästa gång eller hejdå. Fy fan säger jag bara. Det roligaste var att jag själv var medveten om att jag skulle sänka hastigheten ytterligare där, och kommenterade faktiskt det då men som sagt de satt knäppt tysta. Vill minnas att praktikanten sa ”små fel gör inget och det är helheten som bedöms.”

Visst, vad kan jag göra åt saken? Svin är svin och kommer alltid vara svin. Men för guds skull, kugga fan inte någon på grund av att man råkar köra med en lite högre hastighet utan en enda själ omkring sig. Hur var det nu med ”helheten”?

Åt helvete med trafikverket, tjejerna i min klass kan inte ens parkera och får motorstopp vid korsningar. Hur fan lyckades de ta körkortet samma dag som de fyllde 18? Fick de visa upp brösten eller :cry:
Gäst 2012-08-08 19:22 ! Citera #
Gäst
Det handlar inte längre om misstag eller om körning. Det handlar helt enkelt bara om TUR med inspektören.

Vill bara meddela vilka svin det finns till inspektörer. Första uppkörningen någonsin, kändes rätt bra från början. Har inte tagit en enda körlektion utan endast kört hemma med farsan. Klarade teoriprovet med låg marginal och var lagom taggad inför uppkörningen.

Fick en ”praktikant” samt en riktig inspektör. Anade att detta skulle gå åt helvete redan när jag hälsade på dem. För det första kunde de inte uttala mitt namn korrekt, för det andra gjorde de inget trevligt intryck. Det var en väldigt tråkig stämning från båda två.

Så jag fick utföra en säkerhetskontroll där jag kontrollerade däcken. Jag kommenterade vad jag kollade, men fick inget svar tillbaka. Hepp tänkte jag. Sen rullade vi, och vem kunde ana att det ändå gick bra med körningen? Tills den roligaste delen i slutet av uppkörningen... Kom från en avfart från en motorväg med hastigheten 55km/h. Jag sänkte hastigheten och var medveten om att det var 50 som gällde - men tydligen inte ”i tid”. Detta blev jag kuggad för även fast att jag var medveten om mitt misstag.

”Säg det till polisen” sa dem till mig när de lämnade bilen, utan att ens säga lycka till nästa gång eller hejdå. Fy fan säger jag bara. Det roligaste var att jag själv var medveten om att jag skulle sänka hastigheten ytterligare där, och kommenterade faktiskt det då men som sagt de satt knäppt tysta. Vill minnas att praktikanten sa ”små fel gör inget och det är helheten som bedöms.”

Visst, vad kan jag göra åt saken? Svin är svin och kommer alltid vara svin. Men för guds skull, kugga fan inte någon på grund av att man råkar köra med en lite högre hastighet utan en enda själ omkring sig. Hur var det nu med ”helheten”?

Åt helvete med trafikverket, tjejerna i min klass kan inte ens parkera och får motorstopp vid korsningar. Hur fan lyckades de ta körkortet samma dag som de fyllde 18? Fick de visa upp brösten eller :cry:



Håller med dig faktiskt om att det handlar om tur och otur när det kommer till inspektören man får... Längst ner i Skåne är värst, speciellt Malmö. fyfan.. :x
Gäst 2012-08-08 19:48 ! Citera #
J_92

Håller med dig faktiskt om att det handlar om tur och otur när det kommer till inspektören man får... Längst ner i Skåne är värst, speciellt Malmö. fyfan.. :x


Äh, i Malmö är det som i övriga större tätorter (dessutom långt ifrån lägst godkännandeprocent). Anledningen är gissningsvis att det är lite svårare att köra med tätare trafik och klurigare trafiksituationer, men i slutänden faller det ju på att man som körkortsaspirant inte är tillräckligt förberedd.

Att ge sig ut på vischan för att komma ”lättare” undan är bara en björntjänst mot sig själv — om man inte klarar tätortstrafiken på uppkörningen, hur ska man då klara den sen när man fått sitt körkort?
Gäst 2012-08-09 00:54 ! Citera #
Jag kanske ska ta åt mig eftersom jag tog det först när jag kom till ett lugnare ställe. Men direkt igår när jag hade fått godkänt, gav jag mig ut på en långtur. Fem timmare körde jag och jag har aldrig känt mig så säker på körningen som jag gjorde då. Allt flöt på mycket bättre när jag fick klara det helt själv.

Idag körde jag och en kompis till Ullared (20 mil från oss) och hon sa att hon tyckte att jag körde bra. Allt gick smidigt.

Man skärper sig mer och fokuserar mer när man är ensam ansvarig tror jag. Det är gudomligt skönt att veta att inte varje rörelser man gör i bilen inspekteras. Jag tror att det är det som har varit mitt problem, dessa ögon som varit på mig har gjort mig osäker och nervös.

Träningen fortsätter livet ut :-)
Gäst 2012-08-09 01:01 ! Citera #
J_92
Jag börjar fundera lite på Älmhult men nja.. det är ganska långt härifrån ( 2 timmar :() Vad fick du göra och fick du kryss på något?


Jag fick:
Parkera
Start i lutning
Körning på smal krokig väg
Backa runt hörn
Infart landsväg
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Korsning
Vända (mer än en gång)

Inga anmärkningar.

Jag hade också två timmar dit, men det var det värt :-D
Gäst 2012-08-09 02:22 ! Citera #
Gäst
Det handlar inte längre om misstag eller om körning. Det handlar helt enkelt bara om TUR med inspektören.

Vill bara meddela vilka svin det finns till inspektörer. Första uppkörningen någonsin, kändes rätt bra från början. Har inte tagit en enda körlektion utan endast kört hemma med farsan. Klarade teoriprovet med låg marginal och var lagom taggad inför uppkörningen.

Fick en ”praktikant” samt en riktig inspektör. Anade att detta skulle gå åt helvete redan när jag hälsade på dem. För det första kunde de inte uttala mitt namn korrekt, för det andra gjorde de inget trevligt intryck. Det var en väldigt tråkig stämning från båda två.

Så jag fick utföra en säkerhetskontroll där jag kontrollerade däcken. Jag kommenterade vad jag kollade, men fick inget svar tillbaka. Hepp tänkte jag. Sen rullade vi, och vem kunde ana att det ändå gick bra med körningen? Tills den roligaste delen i slutet av uppkörningen... Kom från en avfart från en motorväg med hastigheten 55km/h. Jag sänkte hastigheten och var medveten om att det var 50 som gällde - men tydligen inte ”i tid”. Detta blev jag kuggad för även fast att jag var medveten om mitt misstag.

”Säg det till polisen” sa dem till mig när de lämnade bilen, utan att ens säga lycka till nästa gång eller hejdå. Fy fan säger jag bara. Det roligaste var att jag själv var medveten om att jag skulle sänka hastigheten ytterligare där, och kommenterade faktiskt det då men som sagt de satt knäppt tysta. Vill minnas att praktikanten sa ”små fel gör inget och det är helheten som bedöms.”

Visst, vad kan jag göra åt saken? Svin är svin och kommer alltid vara svin. Men för guds skull, kugga fan inte någon på grund av att man råkar köra med en lite högre hastighet utan en enda själ omkring sig. Hur var det nu med ”helheten”?

Åt helvete med trafikverket, tjejerna i min klass kan inte ens parkera och får motorstopp vid korsningar. Hur fan lyckades de ta körkortet samma dag som de fyllde 18? Fick de visa upp brösten eller :cry:

Håller med dig till fullo! Allt hänger på inspektören. Man ska verkligen ha tur när det gäller inspektörer.
inspektörn 2012-08-09 06:24 ! Citera #
Var satt kryssen i protokollet?
Gäst 2012-08-09 13:02 ! Citera #
Jag mår illa alltså :( hoppas verkligen jag får en bra inspektör denna gången. Orkar inte göra om det igen.
Gäst 2012-08-09 13:04 ! Citera #
J_92
Jag mår illa alltså :( hoppas verkligen jag får en bra inspektör denna gången. Orkar inte göra om det igen.


Om du fokuserar helt på inspektören så är det klart att det kommer gå dåligt. Om du istället fokuserar på att komma väl förberedd och köra lugnt och tryggt, så kommer det gå mycket bättre. Fokusera på det du själv kan påverka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo