Start > Körkortsforum > Ni som kuggat!

Ni som kuggat!

Gäst 2012-08-12 00:25 ! Citera #
prs


Intressant. En person anser att man inte kan bromsa ner till 50 för att det är mycket trafik bakom och du spekulerar att man inte kan bromsa ned till 50 i tid på grund av för kort sträcka. :lol:

Det handlar om planering av sin körning och jag har mycket svårt att tro att det bara är 30 meters avfart och sedan 50 km/h.


Jag lovar dig att sträckan är myycket kortare än 30 m! Jag har stött på två sådana ställen runt Skåne / Malmö-området.
Gäst 2012-08-13 12:24 ! Citera #
tompaa
Håller verkligen tummarna för dig att du ska klara det! Tog själv kortet i slutet av juni, men man lär sig fortfarande nya saker varje dag man är ute i trafiken, och gör mindre fel till och från som man drar lärdom av. Tänk på dom misstag du gjort tidigare och ta det bara lugnt, försök att inte stressa upp dig under körningen oavsett om det är mycket trafik eller svåra situationer.


Tack så mycket! Det börjar närma sig nu, och jag börjar känna mig lite nedstämd... jag känner verkligen på mig att jag inte kommer klara det. Men aja, får väl se.
tompaa 2012-08-14 09:48 ! Citera #
Har du haft din uppkörning ännu? Tänk positivt, som min körskolelärare sa inför min uppkörning ”Du har körkortet, nu ska vi bara dit och hämta det”, och som sagt ta det lugnt och stressa inte det medför bara misstag, oftast onödiga sådana.
Gäst 2012-08-14 13:42 ! Citera #
tompaa
Har du haft din uppkörning ännu? Tänk positivt, som min körskolelärare sa inför min uppkörning ”Du har körkortet, nu ska vi bara dit och hämta det”, och som sagt ta det lugnt och stressa inte det medför bara misstag, oftast onödiga sådana.


Körde upp idag, kuggade igen.. jag är så arg och ledsen.
Förra gången var det mitt eget fel, det kan jag absolut erkänna, men han här var verkligen orättvis denna gången!!!

Det jag gjorde fel var att stanna rakt vid stoppliktslinjen istället för att luta bilen lite åt höger vid linjen eftersom jag skulle svänga åt höger (hade blinkers på).SOM OM DET ÄR EN ”TRAFIKFARA” :x :x :x och så bytte jag fil i motorvägen eftersom jag trodde att jag skulle svänga men bytte snabbt tillbaka utan att vara en hinder eller trafikfara, ”du kollade inte långt fram” sa han. Men jag räddade ju situationen! Vad hände med ”misstag är tillåtet, ingen kör perfekt”, bullshit!! De bedömer för fan inte helheten!! De är bara ute efter pengar :x
Gäst 2012-08-14 20:21 ! Citera #
J_92


Körde upp idag, kuggade igen.. jag är så arg och ledsen.
Förra gången var det mitt eget fel, det kan jag absolut erkänna, men han här var verkligen orättvis denna gången!!!

Det jag gjorde fel var att stanna rakt vid stoppliktslinjen istället för att luta bilen lite åt höger vid linjen eftersom jag skulle svänga åt höger (hade blinkers på).SOM OM DET ÄR EN ”TRAFIKFARA” :x :x :x och så bytte jag fil i motorvägen eftersom jag trodde att jag skulle svänga men bytte snabbt tillbaka utan att vara en hinder eller trafikfara, ”du kollade inte långt fram” sa han. Men jag räddade ju situationen! Vad hände med ”misstag är tillåtet, ingen kör perfekt”, bullshit!! De bedömer för fan inte helheten!! De är bara ute efter pengar :x


Ok, då börjar vi med: trist att du inte klarade det. Men det är bara att ta nya tag. Träna på de detaljer som missades så klarar du det.

Sen: nej, de gör det inte för pengarna. Verksamheten bekostar sig själv, dvs ingen blir rik på att en massa aspiranter missar. Sen är det som alltid så att inspektören ofta har mångårig erfarenhet av att bedöma körprov. Hur många års erfarenhet har du själv?

Apropå grejen med motorvägen: hur menar du att du bytte fil för du trodde du skulle svänga? Låg du inte i högerfilen, eller var den dedikerad för avfart? Att byta fil och sen snabbt tillbaka kanske du uppfattade som trafiksäker, men det ansågs kanske inte av inspektören. Det hänger troligen på hur du hanterade situationen m a p uppsikt och kontroll av omgivningen och hantering av fordonet.
Gäst 2012-08-14 21:54 ! Citera #
prs


Ok, då börjar vi med: trist att du inte klarade det. Men det är bara att ta nya tag. Träna på de detaljer som missades så klarar du det.

Sen: nej, de gör det inte för pengarna. Verksamheten bekostar sig själv, dvs ingen blir rik på att en massa aspiranter missar. Sen är det som alltid så att inspektören ofta har mångårig erfarenhet av att bedöma körprov. Hur många års erfarenhet har du själv?

Apropå grejen med motorvägen: hur menar du att du bytte fil för du trodde du skulle svänga? Låg du inte i högerfilen, eller var den dedikerad för avfart? Att byta fil och sen snabbt tillbaka kanske du uppfattade som trafiksäker, men det ansågs kanske inte av inspektören. Det hänger troligen på hur du hanterade situationen m a p uppsikt och kontroll av omgivningen och hantering av fordonet.


Jag menar inte att jag bytte tillbaks förhastat utan bra uppsikt, absolut inte! Klart det hade varit mitt fel isåfall.
Jag gjorde det rutinmässigt, dvs kolla speglarna, dödavinkeln och allt sånt där. Jag kom in i motorvägen från höger och trodde jag befann mig i ett accelerationsfält, därför bytte jag till vänster fil (rutinmässigt och det var helt fritt i båda körfälten), men jag upptäckte att det var ett vanligt körfält så jag bytte tillbaka till det högra.
Han påstod att jag inte kollade långt fram för att jag bytte fil från hela början, men jag är van vid acc.fält där jag bor är det så överallt, knappast så att man kan kugga någon för en sån liten sak. Är så j*vla arg :x
tompaa 2012-08-14 22:09 ! Citera #
Hej!

Fan va tråkigt att det inte gick denna gång heller, men ge inte upp utan ta nya tag direkt. Vart satt kryssen och vad anmärkte dom på? Bara det du skrev innan?
Gäst 2012-08-14 22:31 ! Citera #
tompaa
Hej!

Fan va tråkigt att det inte gick denna gång heller, men ge inte upp utan ta nya tag direkt. Vart satt kryssen och vad anmärkte dom på? Bara det du skrev innan?


Tack :( aa vet inte hur jag ska göra. Har hittat en ny tid i Älmhult men alla säger åt mig att jag borde ta ca 5 lektiner på trafikskolan så att de bokar provet åt mig för att inspektörerna är ”snällare” mot de som kör upp genom trafikskola. De kommer mycket lättare undan med misstag eftersom körskolan har gett dem en bekräftelse eller vad man nu ska kalla det.

Kryssen sitter i Sväng från landsväg och Gatukorsning (pga mitt ”raka” stopp vid stopplikten) och Motorväg. Jag blev chockad när han sa ”din körning är inte godkänd” (Gud, vad jag hatar den meningen!). Fattar inte varför han lät mig köra vidare om han ändå tänkte kugga mig :x , detta hände ca 5 min efter start. Allt gick felfritt efteråt, trodde att de skulle ha överseende med det :(
tompaa 2012-08-14 22:36 ! Citera #
Hej!

Tror det är lite av en myt att det ska vara lättare att köra upp genom en trafikskola, isåfall tror jag mer det beror på vem man kör upp med och att det där ibland kan variera vad dom har överseende för. Känner du dig säker på körningen så tycker jag du ska boka en ny uppkörning, men är du däremot osäker fortfarande så kanske ett par lektioner är på sin plats trots allt. Det kostar ju faktiskt en del för varje uppkörning också..
Gäst 2012-08-14 23:03 ! Citera #
tompaa
Hej!

Tror det är lite av en myt att det ska vara lättare att köra upp genom en trafikskola, isåfall tror jag mer det beror på vem man kör upp med och att det där ibland kan variera vad dom har överseende för. Känner du dig säker på körningen så tycker jag du ska boka en ny uppkörning, men är du däremot osäker fortfarande så kanske ett par lektioner är på sin plats trots allt. Det kostar ju faktiskt en del för varje uppkörning också..


Nja. jag vet inte hur jag ska göra... jag är säker på min körning, men det som är huvudproblemet nu är just pengarna. Vet inte om jag borde satsa igen, eller skita i det och gå till trafikskolan.. då blir jag tvungen att göra om teoriprovet också eftersom jag inte hinner ta lektionerna så snabbt. Och så förlorar jag någon tusenlapp extra för körlektionerna.. :|

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest