Start > Körkortsforum > Ni som kuggat!

Ni som kuggat!

Gäst 2012-08-19 20:39 ! Citera #
J_92
bola
Jag körde kl 8:15.

Den enda ”trafikant” jag mötte på landsvägen var ett rådjur som sprang framför bilen (ställde mig på bromsen). På landsvägen körde jag nog typ 2 km sen fick jag göra en vänstersväng, in på en krokig väg där det stod 70! Men jag höll mig nere på 40-50 och frågade efteråt om det var okej och han sa att det var ett bra val med tanke på att det var väldigt krokigt.. Sen fick jag vända där efter ett tag och köra tillbaka.


Usch jag är så rädd för dessa rådjur :( fanns det någon varningsskylt? Jag ska köra på eftermiddagen så de kanske är mindre risk att det händer då, hoppas jag.


Minns inte om det fanns någon varningsskylt, Men på båda sidorna av vägen var det tjock skog utan viltstängsel så man får vara beredd. Jag tänkte inte ens på det innan det hände men direkt när det dök upp, hamnade foten på bromsen.

Jag hoppas innerligt att du får samma inspektör som jag fick. Han var verkligen jättebra!
Intala dig själv att du kommer klara det!! Du KOMMER att KLARA det! Tro på dig själv denna gången!! Du kan köra bil :-)
Gäst 2012-08-19 21:01 ! Citera #
bola
J_92
bola
Jag körde kl 8:15.

Den enda ”trafikant” jag mötte på landsvägen var ett rådjur som sprang framför bilen (ställde mig på bromsen). På landsvägen körde jag nog typ 2 km sen fick jag göra en vänstersväng, in på en krokig väg där det stod 70! Men jag höll mig nere på 40-50 och frågade efteråt om det var okej och han sa att det var ett bra val med tanke på att det var väldigt krokigt.. Sen fick jag vända där efter ett tag och köra tillbaka.


Usch jag är så rädd för dessa rådjur :( fanns det någon varningsskylt? Jag ska köra på eftermiddagen så de kanske är mindre risk att det händer då, hoppas jag.


Minns inte om det fanns någon varningsskylt, Men på båda sidorna av vägen var det tjock skog utan viltstängsel så man får vara beredd. Jag tänkte inte ens på det innan det hände men direkt när det dök upp, hamnade foten på bromsen.

Jag hoppas innerligt att du får samma inspektör som jag fick. Han var verkligen jättebra!
Intala dig själv att du kommer klara det!! Du KOMMER att KLARA det! Tro på dig själv denna gången!! Du kan köra bil :-)


Vilken bokstav börjar hans namn på? Jag blir rädd nu :( tänk om jag inte hinner stanna och kör på djuret?? Ska man hålla lägre hastighet då eller? Min mamma ska kanske följa med. Vet inte om det är en bra ide egentligen..
Gäst 2012-08-19 21:12 ! Citera #
Hm. Har glömt vad han hette. Lars tror jag? En äldre herre med vitt hår och vitt skägg. Han hade jobbat som inspektör i 20 år.
Jag tror att det var bara han som var där den dagen. Såg ingen annan och jag var ändå tidig. Jag sa direkt att jag var jättenervös och han började direkt prata en massa om allt möjligt för att få mig på andra tankar.

Det är inte säkert att du får ha någon med i baksätet om det inte är din handledare (om jag inte har helt fel för mig).

Jag förstår precis dina känslor och blyghet och allt vad som gicks igenom inför uppkörningarna. Jag mådde riktigt dåligt inför mina. Men efter att ha läst statestiken för älmhult och efter att ha sett hur lätt stället är att köra på så lugnade jag mig betydligt. Jag kände mig också lugn med att det var en bil jag hade kört tidigare (v50). Det är svårt att misslyckas i Älmhult! Ha det i tanken.
Gäst 2012-08-19 21:17 ! Citera #
Vad gäller hastigheten. Kör som vanligt! Reflexerna finns där någonstans, jag är nästan helt säker på det. Man ser ju kanterna på skogen så man hinner reagera innan djuret är ute på vägbanan. Ha rörlig blick :-)

Jag har åkt där igenom många gånger med min kille (han bor åt det hållet där det är mycket skog) och gångerna jag har sett vilt på vägen är lätträknade. Så för min del var det nog bra att det dök upp där och då så att man blir mer uppmärksam.
Gäst 2012-08-19 22:08 ! Citera #
Åh okej, jag är så rädd för det här med djur alltså. Ska man tvärbromsa som vi lärde oss i halkbanan om avståndet är jättekort eller? Jag känner jättemycket press nu eftersom alla tror säkert att jag är dum i huvudet och inte kan köra :( gjorde du några misstag som han tyckte var okej? Jag bytte körfält i motorvägen precis när jag kom in i den för jag trodde att det var ett accelerationsfält när det i själva verket var ett vanligt körfält. Tydligen verkar inte den förra inspektören acceptera sådana ofarliga mísstag :|
Gäst 2012-08-19 22:39 ! Citera #
Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort, men ta det bara lugnt när du kör. Andas och tänk ”det här kan jag ju”. Pusha fram ditt självförtroende på vägen dit. Acceptera inte att misslyckas. Tänk positivt. Tänk hur skönt det kommer bli att slippa ta tåget hädanefter, hur illaluktande människor på tågen i framtiden kommer att kunna undvikas eftersom man kan köra istället.Tänk bara på sånt. Inte på att du kommer misslyckas,

Det finns många faror i trafiken, så är det bara.
Jag är ju fortfarande ny bakom ratten men ja, jag tvärbromsade. Det var ren reflex. Man kanske ska försöka väja, om det är så att man har någon annan bil i baken`? På den vägen är det 70, så det går inte jäääättefort. Jag tror att det är lätt att säga att man ska göra si och så, men när det blir verklighet kanske något annat sker så att man måste handla annorlunda.
Gäst 2012-08-20 22:41 ! Citera #
bola
Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort, men ta det bara lugnt när du kör. Andas och tänk ”det här kan jag ju”. Pusha fram ditt självförtroende på vägen dit. Acceptera inte att misslyckas. Tänk positivt. Tänk hur skönt det kommer bli att slippa ta tåget hädanefter, hur illaluktande människor på tågen i framtiden kommer att kunna undvikas eftersom man kan köra istället.Tänk bara på sånt. Inte på att du kommer misslyckas,

Det finns många faror i trafiken, så är det bara.
Jag är ju fortfarande ny bakom ratten men ja, jag tvärbromsade. Det var ren reflex. Man kanske ska försöka väja, om det är så att man har någon annan bil i baken`? På den vägen är det 70, så det går inte jäääättefort. Jag tror att det är lätt att säga att man ska göra si och så, men när det blir verklighet kanske något annat sker så att man måste handla annorlunda.


Jo det är sm du säger.. man måste vara beredd på att vad som helst kan hända. Jag ska dit lite tidigare och ta en runda. Tacktacktack snälla för all din hjälp, det var verkligen guldvärt!!!
Gäst 2012-08-21 17:10 ! Citera #
bola
Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort, men ta det bara lugnt när du kör. Andas och tänk ”det här kan jag ju”. Pusha fram ditt självförtroende på vägen dit. Acceptera inte att misslyckas. Tänk positivt. Tänk hur skönt det kommer bli att slippa ta tåget hädanefter, hur illaluktande människor på tågen i framtiden kommer att kunna undvikas eftersom man kan köra istället.Tänk bara på sånt. Inte på att du kommer misslyckas,

Det finns många faror i trafiken, så är det bara.
Jag är ju fortfarande ny bakom ratten men ja, jag tvärbromsade. Det var ren reflex. Man kanske ska försöka väja, om det är så att man har någon annan bil i baken`? På den vägen är det 70, så det går inte jäääättefort. Jag tror att det är lätt att säga att man ska göra si och så, men när det blir verklighet kanske något annat sker så att man måste handla annorlunda.


Körde upp idag igen, klarade det inte :(
Körde för långsamt inne i stan där det var högerregeln som gällde. Det var en 40-väg men jag körde i 25, samt fick kryss på ”Sväng i Landsväg” då jag bromsade försent :(

Nu har min teori gått ut så jag måste göra om den också. Känner mig så dum, jag skäms.
Men inspektören var jättesnäll som du sa.
Gäst 2012-08-21 21:54 ! Citera #
J_92
bola
Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort, men ta det bara lugnt när du kör. Andas och tänk ”det här kan jag ju”. Pusha fram ditt självförtroende på vägen dit. Acceptera inte att misslyckas. Tänk positivt. Tänk hur skönt det kommer bli att slippa ta tåget hädanefter, hur illaluktande människor på tågen i framtiden kommer att kunna undvikas eftersom man kan köra istället.Tänk bara på sånt. Inte på att du kommer misslyckas,

Det finns många faror i trafiken, så är det bara.
Jag är ju fortfarande ny bakom ratten men ja, jag tvärbromsade. Det var ren reflex. Man kanske ska försöka väja, om det är så att man har någon annan bil i baken`? På den vägen är det 70, så det går inte jäääättefort. Jag tror att det är lätt att säga att man ska göra si och så, men när det blir verklighet kanske något annat sker så att man måste handla annorlunda.


Körde upp idag igen, klarade det inte :(
Körde för långsamt inne i stan där det var högerregeln som gällde. Det var en 40-väg men jag körde i 25, samt fick kryss på ”Sväng i Landsväg” då jag bromsade försent :(

Nu har min teori gått ut så jag måste göra om den också. Känner mig så dum, jag skäms.
Men inspektören var jättesnäll som du sa.



Neeej :( . Tycker verkligen synd om dig och har svårt för att finna ord som kan passa i denna situationen.

Var det Jan han hette? Vad tyckte du om att köra upp där och vad fick du göra?
Hur kändes det i övrigt när du körde?

Även om jag inte känner dig så känner jag för och ge dig en stoooooor kram!

Ge inte upp!
Varje gång är en gång närmre körkortet!
Gäst 2012-08-21 23:18 ! Citera #
bola
J_92
bola
Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort, men ta det bara lugnt när du kör. Andas och tänk ”det här kan jag ju”. Pusha fram ditt självförtroende på vägen dit. Acceptera inte att misslyckas. Tänk positivt. Tänk hur skönt det kommer bli att slippa ta tåget hädanefter, hur illaluktande människor på tågen i framtiden kommer att kunna undvikas eftersom man kan köra istället.Tänk bara på sånt. Inte på att du kommer misslyckas,

Det finns många faror i trafiken, så är det bara.
Jag är ju fortfarande ny bakom ratten men ja, jag tvärbromsade. Det var ren reflex. Man kanske ska försöka väja, om det är så att man har någon annan bil i baken`? På den vägen är det 70, så det går inte jäääättefort. Jag tror att det är lätt att säga att man ska göra si och så, men när det blir verklighet kanske något annat sker så att man måste handla annorlunda.


Körde upp idag igen, klarade det inte :(
Körde för långsamt inne i stan där det var högerregeln som gällde. Det var en 40-väg men jag körde i 25, samt fick kryss på ”Sväng i Landsväg” då jag bromsade försent :(

Nu har min teori gått ut så jag måste göra om den också. Känner mig så dum, jag skäms.
Men inspektören var jättesnäll som du sa.



Neeej :( . Tycker verkligen synd om dig och har svårt för att finna ord som kan passa i denna situationen.

Var det Jan han hette? Vad tyckte du om att köra upp där och vad fick du göra?
Hur kändes det i övrigt när du körde?

Även om jag inte känner dig så känner jag för och ge dig en stoooooor kram!

Ge inte upp!
Varje gång är en gång närmre körkortet!


Tack för ditt stöd, det värmer otroligt mycket! Han hette Lars, var det honom du fick?
Det var verkligen jättelätt att köra där! Det kändes jättebra, jag var inte alls nervös, jag kollade runt mig väldigt mycket och så, förutom det där dumma misstaget jag gjorde. Jag borde ha fortsatt rakt fram istället för att tvärbromsa. Och så tänkte jag inte på att jag körde så långsamt inne i stan :(
Det jag fick göra var:

Vända
Infart på Landsväg
Sväng i Landsväg
Stadstrafik
Cirkulationsplats
Parkera
Själständig körning mot mål
Stillastående fordon

Fick kryss i Sväng i Landsväg och Övrigt (för låg hastighet)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor