Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Gäst 2012-10-04 20:37 ! Citera #
Kuggade idag p.g.a, ”sidobevakning saknas” (Körning i körfält/körfältsbyte). Inspektörn menade alltså att jag skulle ha kollat 30 grader åt vänster och höger innan jag svängde ut (döda vinkeln). Man kan inte bara titta i backspeglarna sa han. Annars felfri körning. Drygt att kugga p.g.a. en enda grej :( Men det är bara och ta nya tag! Andra gången gilt om tre veckor :)
inspektörn 2012-10-04 21:01 ! Citera #
Jag tycker det är för jäkligt att du inte fått lära dig att kolla ”döda vinkeln”!
Du har tydligen haft en dålig lärare, eller så har du glömt vad läraren har sagt!*L*
Gäst 2012-10-06 15:48 ! Citera #
6gg kuggad, du är inte riktigt över gränsen att lipa ;)
Jag var röd i ögonen den sjätte gången när felet var att jag var för jag inte körde när högereglen gällde.
MajaB 2012-10-08 19:01 ! Citera #
Puh, jeg har kuggad 2 gånger och i dag var jag uppe för 3. gången...
Körlektionen gick åt helvete, och jag bölade en kvart innan killen från trafikverket kom... Uppkörningen gick bra, vet jag nu när jag tänkar efter... Men just då så jag bara alla fel... Men nu har jag körkortet...

Den första gångan körte jag upp privat, och var inte alls redo... 2 gången var jag så närvös och gjorde flera misstag, planerade inte körningen ordentligt.

Nu skal jag ut och köra! :D

Jag tog kortet i Malmö....
MajaB 2012-10-08 19:01 ! Citera #
Puh, jeg har kuggad 2 gånger och i dag var jag uppe för 3. gången...
Körlektionen gick åt helvete, och jag bölade en kvart innan killen från trafikverket kom... Uppkörningen gick bra, vet jag nu när jag tänkar efter... Men just då så jag bara alla fel... Men nu har jag körkortet...

Den första gångan körte jag upp privat, och var inte alls redo... 2 gången var jag så närvös och gjorde flera misstag, planerade inte körningen ordentligt.

Nu skal jag ut och köra! :D

Jag tog kortet i Malmö....
Missan 2013-01-07 21:32 ! Citera #
Kuggade min 3 gång idag, dem två första för att jag hade för dålig uppsikt åt sidorna. Idag när jag väl gjorde det och överdrev som tusan bara för dem skulle se att jag tittade åt sidorna och speglarna så säger han att jag ska kolla framåt och långt framåt... Dubbel moral känner jag. Fast 3 kuggade jag för jag körde i 35 på 30 väg så den är ganska självklar.
inspektörn 2013-01-08 19:48 ! Citera #
Missan! Varför överdriver du?
Du skall ju titta i den döda vinkeln för att få information inte för att visa inspektören att du är rörlig i nacken!!!!!
Om du håller på att flänga med huvudet fram och tillbaka är det ju självklart att du inte hinner med att se det vesäntliga! Lär dig en korrekt avsökningsteknik och framför allt VARFÖR du skall söka av och VILKEN information du får av avsökningen.då kan du fokusera på rätt saker i trafiken.
Miljö lr säkerhet? 2013-01-15 18:50 ! Citera #
Kan man bli kuggad för att ha kört för sakta i en gatukorsning? Jag blev de: ”Du skulle inte ha växlat ner till 1:an... inte bra för miljön, utan istället växla bara ner till 2:an och kör vidare”. Gatukorsning hade ju skymd sikt klart som fan jag måste se mig för, kan inte bara glida in på 2ans växel som att inget kommer komma!
inspektörn 2013-01-15 19:26 ! Citera #
Så länge bilen rullar kan du i princip köra på 2:an. Har du inte stannat så är 2:an oftast ett bättre val. OBS detta gäller bensindrivna bilar. Dieslar är lite annorlunda i och med att dom ”skjuter på” om du bromsar ner under tomgångsvarvtal. detta kan iofs lösas genom att man trycker ner kopplingen så att varvtalet höjs och därefter släpper upp den igen utan att växla ner.
inspektörn 2013-01-15 19:27 ! Citera #
Jo, just det! Var satt kryssen i protokollet? Jag betvivlar på att det du nämnde var den enda bristen i körningen!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo