Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Hassan 2020-09-09 22:50 ! Citera #
Jag kuggade också uppkörningen idag och jag mår så dåligt av det;
fel nummer1: glömde bälten helt :)
fel nummer2: glömde stänga av blinken när jag körde ut ur rondellen
fel nummer3: Körde 25-30 på en 40väg

1300KR rakt in i sjön
Kerran 2020-09-10 12:56 ! Citera #
A 2020-08-06
Asså jag kan inte släppa de, är så arg och ledsen.. blev kuggad igår av en sur helt klart kvinno hatare. Orsaken va att i en stark kurva kunde han inte sitta bekvämt. Allt annat blev godkänt. Är detta vanlig orsak? Aldrig hört om de förut..
Jag blir så irriterad å dina vägnar.... Han måste ha haft en annan anledning. Jag skulle dubbelchecka med trafikverket om han verkligen hanterat detta korrekt och om han har mandat att icke godkänna dig pga en sådan sak.
Gäst 2021-05-15 00:24 ! Citera #
Jag körde kuggade 3 gånger och av helt förståeliga anledningar. Första gången var jag helt enkelt inte redo. Hade övningskört privat i 3 månader. Andra gången blev jag kuggad på dålig uppsikt i mörkret. Tredje gången fick tyvärr inspektören bromsa i en rondell åt mig - förstod direkt att jag ej skulle få kortet.

Sista uppkörningen gick galant. Förmodligen för att jag var så insatt på att kugga (men vägrade ge upp). Nervositeten fanns inte där och man körde lite mer ”lugnt och normalt”. Vart helt chockad när han sa att jag klarat det, även fast jag visste att allting hade gått bra.

Tror nerverna har stor betydelse när man kör upp, men samtidigt så har vi inte råd att göra missar när vi själv har körkort pga nervositet. Även fast man tänker ”jag visste” eller ”han kunde låtit mig få kortet, det var en skitsak” så måste ju inspektörerna se till att vi ej är en trafikfara.

Bara att kämpa på!
ugla 2022-03-15 20:11 ! Citera #
Har uppkörning i bollnäs imorrn! nånting specielt jag borde tänka på? Är super nervös men kört typ 20lektioner. Bor i stockholm och aldrig kört där
Gäst 2022-03-17 08:00 ! Citera #
Har man sån ångest att man håller på att kräkas så tycker jag det är rimligt att man avbryter all körning och går på terapi eller till psykolog istället.
Det sista jag är intresserad av är att nått nervvrak kör in i sidan på min bil för att dom inte helt mentalt är i kontroll av sin bil.

Tyvärr i dumsnälla Sverige så får ju varenda jävel körkort vad det lider.
Gäst 2022-03-18 11:41 ! Citera #
Haha! Ovan kommenterande gäst behöver hjälp med negativa känslor! Fullkomligt normalt att vara nervös inför ett prov. Det är liksom en del av den mänskliga naturen att reagera med sympatikus påslag vid prövande situationer. Det ör rimligt att vara nervös inför att köra bil då det ju faktiskt är en ”fara” man befinner sig i och då arter fight or flight in och genererar andra symtom! Heja alla som är nervösa! Fortsätt som ni gör och snart har ni era körkort!
Jimmy 2023-12-05 01:07 ! Citera #
Visst, trafikverket tror att måste tjäna pengar av folket som dem behöver.
Gäst 2024-01-18 08:53 ! Citera #
A 2020-08-06
Asså jag kan inte släppa de, är så arg och ledsen.. blev kuggad igår av en sur helt klart kvinno hatare. Orsaken va att i en stark kurva kunde han inte sitta bekvämt. Allt annat blev godkänt. Är detta vanlig orsak? Aldrig hört om de förut..
Så hur fort körde du genom kurvan? Hur hårt rattade du? Upptäckte du det försent och bromsade i kurvan?
Utveckla...

Om kurvan är så pass snäv och du kör så pass fort att instruktören slungas med axeln mot bildörren så ska du så klart
ha en kuggning då du visar brist på att kunna titta långt fram och planera.
Eller var det tänkt som så att du dagdrömmer lite och sen bromsar nån framför på motorvägen och du upptäcker det när det redan är försent att göra nånting?

Det är alltid samma visa på detta forum: ”Det är en konspiration!” ”Bagateller!” ”Det var instruktören.”

När du kör, så är du ”primad” för vad som skall komma och din kropp justerar sig automatiskt. Det är t.ex därför som det rycker mer för passageraren vid en dålig växling än vad det gör för dig som förare + att du håller i en ratt.

Så när du körde fort genom kurvan, så kände du inte av nått speciellt för din kropp har redan spänt på sig lite och är ”redo”.
Det var inte passageraren, dv.s din instruktör. Han har inget att hålla i sig heller och han förväntar sig inte att behöva hålla i sig nånting heller för testet handlar ju om att se om du kan hantera bilen säkert och har god planering.

Det är en konst i att köra bil ordentligt så att det inte bara är säkert utan att även dina passagerar kan njuta av resan, men du ska ha dom grundläggande kunskaperna i att köra så man inte känner sig som att man sitter i nån sorts karusell.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor