Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Mr N 2017-07-19 16:46 ! Citera #
Kuggade 8 gånger. Skulle dela med er så kanske känner jag mig bättre. Nu har jag mycket erfarenhet :)
Idag kuggade för att inte tittade döda(en gång bara) vinkeln när jag skulle köra ut från cirkulationen. Det fanns inga bilar men jag var säker att jag tittade döda vinkeln men inspektörn tyckte inte det.
Andra orsak. Missade rätt växel en gång men snabb fixade det (inte van men trafikverkets bil) men inspektörn tyckte ändå att jag behöver mer träning med manövrering, fast jag klarade det moment förra gången.
Jag tänker nu bara ge upp :(
Gäst 2017-07-19 19:45 ! Citera #
Mindre småfel är okej, så länge man inte skapar fara i trafiken, men om en trafikinspektör inte tycker att du kan köra så kan du inte köra. Så enkelt är det. Men öva några lektioner med trafikskola, kör som om det är en uppkörning få feedback och rätta till dina fel. Jag var jättestressad på min uppkörning, svettades och höll på men ändå var jag trafiksäker tror faktiskt att det var därför jag fick körkortet hehehe

Det är inte värt att ge upp när man slösat så mycket på körkortet
Gäst 2017-07-20 03:39 ! Citera #
Det enda sättet att misslyckas är att ge upp.
Mr N 2017-07-20 15:33 ! Citera #
Gäst 2017-07-19
Mindre småfel är okej, så länge man inte skapar fara i trafiken, men om en trafikinspektör inte tycker att du kan köra så kan du inte köra. Så enkelt är det. Men öva några lektioner med trafikskola, kör som om det är en uppkörning få feedback och rätta till dina fel. Jag var jättestressad på min uppkörning, svettades och höll på men ändå var jag trafiksäker tror faktiskt att det var därför jag fick körkortet hehehe

Det är inte värt att ge upp när man slösat så mycket på körkortet
Det håller jag med. Jag accepterade det vad inspektörern sa till mig. Men en sak kan jag säga helt säker nu att det varierar så mycket mellan inspektörerna. Kvinnliga inspektörerna nästan dubbelt så hårda jämför med manliga.
Jag har kört tidigare med körskola. Grejen är att jag har jätte svårt att kontrollera nervositeten. Jag tog 2 lektioner även nu innan senaste uppkörning då allt var bra. Läraren tyckte att jag kör bra. Men när kommer den moment då kommer så mycket stress att jag gör någon fel. ( Det har aldrig förekommit någon farlig situation när jag körde upp). Jag missar någonting allting. Till exempel en gång inspektörern tyckte att jag stannade för nära signaler. Kunde inte se någon linje pga snö. Jag lovar det var det enda anmärkningen. Men så är det...men tack ändå. Jag ska övningsköra lite till innan jag kör upp igen. Synd att teorin gäller bara i två månader.
Piraten74 2017-07-21 03:44 ! Citera #
Mr N 2017-07-20
Det håller jag med. Jag accepterade det vad inspektörern sa till mig. Men en sak kan jag säga helt säker nu att det varierar så mycket mellan inspektörerna. Kvinnliga inspektörerna nästan dubbelt så hårda jämför med manliga.
Jag har kört tidigare med körskola. Grejen är att jag har jätte svårt att kontrollera nervositeten. Jag tog 2 lektioner även nu innan senaste uppkörning då allt var bra. Läraren tyckte att jag kör bra. Men när kommer den moment då kommer så mycket stress att jag gör någon fel. ( Det har aldrig förekommit någon farlig situation när jag körde upp). Jag missar någonting allting. Till exempel en gång inspektörern tyckte att jag stannade för nära signaler. Kunde inte se någon linje pga snö. Jag lovar det var det enda anmärkningen. Men så är det...men tack ändå. Jag ska övningsköra lite till innan jag kör upp igen. Synd att teorin gäller bara i två månader.
Du skriver att du blev kuggad pga du stod för långt över linjen vid stopp plikt.
Och säger att du inte såg någon linje pga snö.

Är det snö så måste du endå stanna så du inte kommer för långt ut med bilen i korsande väg, då blir du trafikfara..

Eftersom inspektören fällde dig på detta, så antingen såg inspektören denna linjen eller så stod du för långt ut och riskerar att bli påkörd från sidan.

Så helt rätt att kugga dig tyvärr då..
Mr N 2017-07-23 12:41 ! Citera #
Nej. Det var inte stopp linje. Det var en signalerad korsning. Det finns en linje även innan signalerad korsningar. Inspektörn såg inte heller någon linje pga snö. Inspektörern sa att det våre bättre om jag stannade lite innan då kan det komma cyklistar som var då mycket mindre sannolikt under vinter med så mycket snö. Hade det varit sommar hade jag kunnat se och stannat innan linje för korsande cyklister. Men men...
Mr M 2017-07-23 15:28 ! Citera #
Mr N 2017-07-23
Nej. Det var inte stopp linje. Det var en signalerad korsning. Det finns en linje även innan signalerad korsningar. Inspektörn såg inte heller någon linje pga snö. Inspektörern sa att det våre bättre om jag stannade lite innan då kan det komma cyklistar som var då mycket mindre sannolikt under vinter med så mycket snö. Hade det varit sommar hade jag kunnat se och stannat innan linje för korsande cyklister. Men men...
Det du kuggade på är ett rent slarv fel, sedan spelar det ingen roll om det är snö eller inte, man ska köra efter väderförhållandet. Är det halt och mycket snö på vägen så ska du som förare veta att du ska stanna lite tidigare, speciellt om det var en korsning där cyklister och gående finns. Och det finns alltid en linje om man kommer till en signalerad korsning, så att först säga att ”Det inte var en stopp linje, utan att det var linje vid en signalerad korsning.” visar ju tyvärr bara på din okunskap inom trafiken, För i stort sett betyder dom samma sak, att när du har rött så har du en stopplinje dr du ska stanna vid, exakt samma sak som är korsning där du har stopplikt, där finns det en linje som visar vart du senast ska stanna med bilen... Och om du inte lär det detta så kommer du få kugga några gånger till innan du kommer få ditt körkort...
Piraten74 2017-07-23 20:33 ! Citera #
Mr N 2017-07-23
Nej. Det var inte stopp linje. Det var en signalerad korsning. Det finns en linje även innan signalerad korsningar. Inspektörn såg inte heller någon linje pga snö. Inspektörern sa att det våre bättre om jag stannade lite innan då kan det komma cyklistar som var då mycket mindre sannolikt under vinter med så mycket snö. Hade det varit sommar hade jag kunnat se och stannat innan linje för korsande cyklister. Men men...
Som sagt spelar ingen roll om det är signal korsning eller stopp plikt så måste du stanna i tid..
Sommar som vinter :)
Så det ja skrev innan stämmer fortfarande.
Att ens försöka försvara det med cyklar är inte sannolikt på vintern, talar mer om att du inte förstår faran med ditt fel.

Är som att köra till jobbet varje dag förbi en korsning och säga brukar aldrig komma bilar, så bara köra rakt igenom utan att titta åt sidorna för det är inte sannolikt, brukat ju aldrig komma någon.

Sen står man bakom linjen för säkerheten så som att kunna se signalen och inte komma för långt ut och bli påkörd från sidan m.m

Hoppas du inte försvarar dig mer utan tar in att det är nödvändigt att ändra på.
Mr N 2017-07-27 16:37 ! Citera #
Ok..snälla folk. Tack för kritik. Jag klarade uppkörning idag i Jakobsberg :) svårt att tro
Jag vet inte om jag är en rätt person att hjälpa men ställ gärna frågor som ni tycker jag kan svara.
Lycka till. Som tidigare någon har sagt ”det enda sättet att misslyckas är att ge upp”
Ge inte upp
Gäst 2017-07-27 21:35 ! Citera #
Mr N 2017-07-27
Ok..snälla folk. Tack för kritik. Jag klarade uppkörning idag i Jakobsberg :) svårt att tro
Jag vet inte om jag är en rätt person att hjälpa men ställ gärna frågor som ni tycker jag kan svara.
Lycka till. Som tidigare någon har sagt ”det enda sättet att misslyckas är att ge upp”
Ge inte upp
Det var nog det bästa inlägget du har kommit med när du skrev följande rad ”Jag vet inte om jag är rätt person att hjälpa till...” Nej du är inte rätt person eftersom du inte verkade förstå vad du gjorde för fel, så att du som inte förstår ska sitta här och hjälpa andra vore ju inte så bra...

Men ett stort grattis till att du klarade din uppkörning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov