Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Kuggad 8 gånger 2012-03-14 17:44 ! Citera #
Ja. Kuggade igen. En gammal tant kör från höger och det är högerregel som gäller. Men hon står bara. Jag stannar och väntar tills hon kör iväg. Visst, sa han, helt rätt, det är högerregel men i det fallet var det bäst för mig att köra först. Kuggad för det. Vettigt att kugga för det?
KanylKenta 2012-03-14 17:46 ! Citera #
Kuggad 8 gånger
Ja. Kuggade igen. En gammal tant kör från höger och det är högerregel som gäller. Men hon står bara. Jag stannar och väntar tills hon kör iväg. Visst, sa han, helt rätt, det är högerregel men i det fallet var det bäst för mig att köra först. Kuggad för det. Vettigt att kugga för det?


Omjöligt att det var enda anledningen för att du blev kuggad.

Berätta hela sanningen nu. :D
Kuggad 8 gånger 2012-03-15 09:40 ! Citera #
KanylKenta


Omjöligt att det var enda anledningen för att du blev kuggad.

Berätta hela sanningen nu. :D

Här är hela sanningen. Två moment: åkte för långt i en korsning med ett trafikljus, förhindrade ingen dock och den med gammal tant. Jag håller med att den första är värt att nämna men inte kugga för. Den andra då? Jag försökte ju visa att jag kan regler, det är ju uppkörning. Skulle jag bara åkt först, kuggas man för det direkt. Har hänt mig. Jag tyckte det var så märkligt att han ens nämner det. Men klart, blir det bara en moment med korsningen, ser anledning för kuggning lite svagt ut. Så tolkar jag det.
Det får inte hända nåt oförutsebart på uppkörningen. Ingen bil som får motorstop framför dig (blev kuggad för det), ingen tant från höger när det är högerregel, ingen bil som kör 80 på en 100 väg... Inget sånt får hända. Du blir kuggad för det. Förarledare säger att det är OK att göra små fel. Det är det inte. Det är inte OK att göra rätt även.
Gäst 2012-03-16 16:07 ! Citera #
Kuggade min tredje uppkörning precis (privatist). Kan summera dessa tre missöden:

1. Uppkörningen, gick skit dåligt, nerverna som präglade hela körningen. Kuggade på att jag missade högerregeln i en korsning samt att jag inte körde tillräckligt eco-drive :|

2. Uppkörning (tisdag 13/3), kuggade jag på att han tyckte att jag inte kollade tillräckligt i korsningar samt att jag byte för hastigt körfält innan korsning. Fine tänkte jag, jag bokar en så snabb tid som möjligt och till min lycka finner jag en fredag samma vecka (idag).

3. Uppkörningen (fredag 16/3), övningskör till vägverket med farsan och under körningen med inspektören går allt som på räls. Kör allt ifrån statstrafik, villaområde, landsväg, motorväg. Sedan kör jag in på vägverket och var 100% säker på att jag skulle kamma hem kortet. Men nä, enligt kärringen så ”du kör väldigt bra och du har blivit väldigt duktig på att avsöka faror som kan uppstå, men det finns en korsningen som jag tycker du inte tittade tillräckligt till höger”, sedan studerar hon länge om hon ska godkänna mig eller inte på lappen och velar med pennan, tillslut bestämer hon sig för att strycka i ”icke godkänt”. Och säger därefter ”jag kommer idag inte godkänna dig”. :x

Har bokat ännu en ny uppkörning nu och har i mitten av april, en månad framåt, om jag inte kammar hem lappen då så måste jag göra om teoriprovet, jag får fan magsår på vägverket.
samueel 2012-03-17 15:55 ! Citera #
prs
Siv

Nej, det menar jag inte. Visst gjorde jag fel, det kan jag inte komma undan. MEN trist var det i alla fall. Du är antingen inspektör eller har något samband med trafikverksamhet som reagerar så starkt.


Haha, nej :D

Jag vill bara säkerställa att mina medtrafikanter kan köra bil och kan trafikreglerna. Efter att har hunnit med cirka 200 mil i varierande trafik och -intensitet sedan jag själv tog körkort har jag nu insett att endast en bråkdel faktiskt följer trafikreglerna och -intentionerna som det är tänkt (och då inkluderar jag inte hastigheten).

Det värsta jag vet är det som puttrar på i 85 km/h i mittfilen på trefilig motorväg - vilket hindrar upp två körfält.

Sen verkar körriktningsvisare i många fall vara ett dyrt tillval som bilägarna inte investerat i.


Håller med dig om körriktningsvisare. Här i Umeå är det nästan ingen som använder det, och speciellt inte i cirkulationsplatser.
aamutakki 2012-04-10 15:51 ! Citera #
Jag har blivit kuggad två gånger på uppkörning, min tredje är nästa vecka.
Jag vart kuggad på första pga att jag ”körde för fort där jag skulle köra sakta och körde för sakta där jag skulle köra fort” samt att jag råkade komma över med baken på fel sida när jag backade runt hörn. Han kuggade mig även på moment jag inte ens hade gjort, t.ex. start i backe..
Andra gången jag vart kuggad så tyckte jag att det gick jätte bra, kände att jag hade koll, var avslappnad och lugn. När vi kommer fram säger han att jag inte är godkänd. Anledningen: Ja ingen alls....
Sen säger han att jag inte klarade säkerhetskontrollen (han bad mig kolla bromsar och vindrutetorkare), och då frågar jag vad jag missade, han svarar: ”Jag kan inte säga det, jag är ingen lärare, jag ska inte lära ut, jag ska bara bedöma. Du och din körlärare får tillsammans försöka lista ut vad du behöver träna på.” (...?!)
Jag fattar verkligen inte vad jag missade, kollade vindrutetorkare fram och bak, kollade bromsservo, handbroms och fotbromsen igen...
Sen sa jag att jag skulle hämta min körlärare så att han kunde prata med henne, men det vägrade han och istället sa han tack och adjö och hoppade snabbt ur bilen och in i en annan. Ni kan ju förstå hur förvirrad jag kände mig i det ögonblicket! Är måttligt bitter fortfarande..
Men tyvärr känner man sig hjälplös och min körlärare sa bara att man inte fick göra som han gjort, men hon gjorde inget åt det.. Därför har jag bokat privat uppkörning nästa vecka, och hoppas att det går vägen.
inspektörn 2012-04-10 21:50 ! Citera #
Aamutakki!
var satt kryssen på protokollet?
JakobHedin 2012-04-19 21:41 ! Citera #
Du kollade bromsservon... inte bromsarna. Jag antar att du pumpade bromsen så att den blev stel och sedan satte på bilen? ellerhur? Men om jag inte tar mig fel så har jag för mig att när inspektören säger ät dig att kolla bromsarna ska du köra en kort sträcka och sedan tvärnita för att se att bromsarna tar rätt, rätta mig om jag har fel.

Jag fick dock den lättaste säkerhetskontrollen! Fick kolla spolarvätska fram och back och sedan kolla handbromsen
nnn 2012-05-08 19:35 ! Citera #
KanylKenta


Omjöligt att det var enda anledningen för att du blev kuggad.

Berätta hela sanningen nu. :D


Du måste ha kuggat på något mer för när det är högerregeln så måste du stanna och visa att du tänker lämna företräde! :-)
jag kuggade på att jag inte gjorde det så
Gäst 2012-06-12 16:42 ! Citera #
Nervositeten spelar mycket roll på uppkörningen. Skakar man och är jättenervös så blir det jobbigt. Innan mina uppkörningar har jag sovit dåligt och tillochmed för lite. Fjärde uppkörningen, då vaknade jag jättesömnig och hade sovit dåligt. Jag skakade och hade ångest.

Under uppkörningen körde jag mycket bra fastän jag kände och såg hur mitt ena ben darrade :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov