Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Kuggad uppkörning FYFA-AN!

nanny 2012-03-08 11:37 ! Citera #
Hade uppkörning i tisdags och jag var sjuuuukt nervös innan.. På morgonen kräktes jag och grejer och höll på o fjanta bara för jag får sån otrolig prestationsångest. Jag klarade teorin i måndags o de va första försöket så de kändes otroligt bra. Sen vart jag ÄNNU mer nervös bara för ja visste att nu var det bara det där förbannade körprovet som fanns kvar mellan mig och den där förbannade lappen! Jaja detta är vad som hände iallafall!

Jag gjorde alla tabbar jag någonsin kunnat göra på uppvärmningen. fick kärringstop,la i fel växlar, skaka som ett asplöv i benen haha. Sen när jag väl kom till trafikverket så bara släppte allt. Det var som att någon tog över mig kropp och jag kände mig som STÅLKVINNAN!!!! Sen ser jag att inspektörerna är på väg och den jag fick var en rätt ung kille. Han var skittrevlig och gav ett väldigt lugnt intryck och jag kände att detta kommer gå asbra. Jag fick börja med att göra en säkerhetskontroll och de enda jag då behövde kolla var däcken. Så jag sa bara att de va MS däck och att de var luft i alla, så fråga han va minsta mm krav var på vinterdäck och jag svarade då 3mm. Okej men då drar vi iväg nu då! sa han. Så åkte vi och det rulla på asbra. Jag var inte alls nervös och det gick bättre än vad jag kunnat hoppats på. Körde lite stadstrafik och sedan lite landsväg.

När vi var ute på landsvägen ville han att jag skulle leta skyltar mot Kumla Ö. Jag ba okeeeej! så ja rulla på, till slut kommer det en skylt där de står kumla ö och att jag ska svänga om ungefär 200 m så jag tittade i backspegeln och sedan började jag motorbromsa. (nu kommer APFELET) .. Kommer till korningen, tycker den ser skitkonstig ut? ser inga markeringar i backen och det va nån konstig typ asliten ”rondell” på den vägen jag skulle in på jag ba aja okej va roligt. Men de stod iaf en sån här ”håll till höger” skylt på vägen jag skulle in på så jag placera mig i mitten (hade ingen trafik bakom eller framför) och svängde sedan vänster. När jag svänger vänster ser jag att min högra sida av bilen korsar ett SPÄRROMRÅDE! Jag hade aldrig i livet kunna se det för det låg rullgrus över hela vägbanan + att den var sliten + att solen spegla sig, hade jag sett att de va spärrat hade jag ju förfan inte åkt där? Jag sa direkt när jag upptäckte de ”faaan nu korsa jag ju spärrat!!!” och inspektören sa då ”ja de gjorde du ju faktiskt, men de var inte så himla lätt att se eftersom de va uppsoppat grus över och den var sliten” YES tänkte jag nu skiter han i det där då. Körde vidare, körde skitbra, parkering och back gick galant. Åkte tillbaka mot vägverket och kände att det var vunnet. Jag var SKITGLAD! kommer fram och parkerar, stänger av bilen och inspektörn säger”tyvärr kommer jag inte godkänna dig idag. Du kör jättebra och du är ödmjuk i trafiken och har bra omdöme. Du kör även väldigt bra på ecodrive och är inte rädd att accelerera på låga växlar. MEN jag kan inte godkänna dig för du korsta spärrområdet” ..

HJÄRNAKTIVITETSFÖRLMANING!!!!!!!!!!!!! va fan äre han säger tänkte jag?? tårarna började spränga bakom ögonlocken och jag kände mig illamående. Du sa ju själv att det var svårt att se.. försökte jag lite halvhjärtat men då svara han med att ja det var faktiskt svårt att se men det är ju ändå inte min uppgift att se detta det är inte jag som kör..

Blev du ledsen? frågar han. ”nej.............” säger jag och stirrar rakt fram..haha han vart obekväm märkte jag bara för han såg nog
hur jävla ledsen jag blev. Så fort han klivit ur bilen och min lärare kom börja jag lipa som en gris. Känner att det var lite väl hårt..när han tyckte att allting annat var perfekt.. Nu finns det ingen tid förens om 1 månad och jag är rädd att kugga då med på nåt annat för alla inspektörer tycker ju fan olika har jag hört..så kanske jag inte hinner köra upp förens teorin går ut och får göra om den..det ORKAR jag inte.
Gäst 2012-03-08 19:26 ! Citera #
Välkommen till klubben. Men jag var så sjukt nervös under hela uppkörningen så det var tur för inspektören att jag gjorde en dundertabbe: trodde högerregeln gällde i en korsning men jag hade företräde, korsande hade till och med stoppskylt. Han kunde kugga mig på det, annars hade jag kanske blivit godkänd och då hade jag skämts.. Körde som en jäkla nybörjare kändes det som.
Ny tid om en månad jag med. Får ladda med stesolid eller nåt, fattar inte hur jag ska klara av nervositeten annars.
Gäst 2012-03-08 22:09 ! Citera #
Oh, kan tänka mig att det känns förjävla jobbigt att kugga.
vet inte va jag skulle göra om jag hade blivit underkänd, hah :P

Jag krånglade med växlarna, missade en väg jag skulle svänga in på, och fick motorstopp 3 ggr på rad innan jag kom iväg i en backe med trafikljus, stoppade upp hela trafiken bakom och tänkte på en gång: KUGGGAAD! >.<
men icke, ni verkar haft otur med era inspektörer.
nanny 2012-03-10 13:07 ! Citera #
Jag fick ny tid i slutet på april!! de är 5 dagar innan teorin går ut...:s verkar vara svårt o fy nya tider här... funderar på att köra upp nån annanstans men då är ju risken att jag kuggar bara för jag är ovan med bilen?? Känns riktigt pissigt..
siv 2012-03-11 21:08 ! Citera #
Jag är med i klubben. Blivit kuggad två gånger. Första gång var jag jätte nervös och fattade inte vad som hade hänt. OKEJ, tänkte jag.
Andra gång var jag inte så nervös, inte mer än normalt. MEN missade en högerregel och saktade inte ner, fast det fanns ingen bil!!! och blev kuggad. Nu har jag bokat tid om en månad och det är min sista chans också. Blir jag kuggad denna gång måste jag göra teorin igen. HAR VARKEN TID ELLER PENGAR. Familjens pengar har nästan gått ut mina körlektioner.
GUD vad trafikverket tjänar pengar på oss!!! Eller hur?
Gäst 2012-03-12 00:30 ! Citera #
siv
Jag är med i klubben. Blivit kuggad två gånger. Första gång var jag jätte nervös och fattade inte vad som hade hänt. OKEJ, tänkte jag.
Andra gång var jag inte så nervös, inte mer än normalt. MEN missade en högerregel och saktade inte ner, fast det fanns ingen bil!!! och blev kuggad. Nu har jag bokat tid om en månad och det är min sista chans också. Blir jag kuggad denna gång måste jag göra teorin igen. HAR VARKEN TID ELLER PENGAR. Familjens pengar har nästan gått ut mina körlektioner.
GUD vad trafikverket tjänar pengar på oss!!! Eller hur?


Så du anser att dina missar skulle ha gett dig ett körkort ändå? Om det hade kommit en bil när du missade högerregeln kunde det slutat illa.

Sen känns det lite tjatigt att behöva påpeka att körprovsverksamheten inte drivs med vinst utan för att täcka kostnaderna...
killer 2012-03-12 03:20 ! Citera #
Jag är verkligen med i klubben. Kuggat båda proven 4 gånger, har 5;e provet den 20;e och 23;e nu i Mars.
Siv 2012-03-12 07:43 ! Citera #
prs
siv
Jag är med i klubben. Blivit kuggad två gånger. Första gång var jag jätte nervös och fattade inte vad som hade hänt. OKEJ, tänkte jag.
Andra gång var jag inte så nervös, inte mer än normalt. MEN missade en högerregel och saktade inte ner, fast det fanns ingen bil!!! och blev kuggad. Nu har jag bokat tid om en månad och det är min sista chans också. Blir jag kuggad denna gång måste jag göra teorin igen. HAR VARKEN TID ELLER PENGAR. Familjens pengar har nästan gått ut mina körlektioner.
GUD vad trafikverket tjänar pengar på oss!!! Eller hur?


Så du anser att dina missar skulle ha gett dig ett körkort ändå? Om det hade kommit en bil när du missade högerregeln kunde det slutat illa.

Sen känns det lite tjatigt att behöva påpeka att körprovsverksamheten inte drivs med vinst utan för att täcka kostnaderna...

Nej, det menar jag inte. Visst gjorde jag fel, det kan jag inte komma undan. MEN trist var det i alla fall. Du är antingen inspektör eller har något samband med trafikverksamhet som reagerar så starkt.
Gäst 2012-03-12 14:17 ! Citera #
Siv

Nej, det menar jag inte. Visst gjorde jag fel, det kan jag inte komma undan. MEN trist var det i alla fall. Du är antingen inspektör eller har något samband med trafikverksamhet som reagerar så starkt.


Haha, nej :D

Jag vill bara säkerställa att mina medtrafikanter kan köra bil och kan trafikreglerna. Efter att har hunnit med cirka 200 mil i varierande trafik och -intensitet sedan jag själv tog körkort har jag nu insett att endast en bråkdel faktiskt följer trafikreglerna och -intentionerna som det är tänkt (och då inkluderar jag inte hastigheten).

Det värsta jag vet är det som puttrar på i 85 km/h i mittfilen på trefilig motorväg - vilket hindrar upp två körfält.

Sen verkar körriktningsvisare i många fall vara ett dyrt tillval som bilägarna inte investerat i.
Siv 2012-03-12 20:25 ! Citera #
Det måste vara svårt för dig att köra bil i Sverige. Inte så mycket hög hastighet i de flesta område.
Tänker alltid på gamlingar som är fortfarande envisa att de kan köra bil och det kan de men HUR? Inga reflexer fungerar, de ser dåligt och kör för sakta.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest