Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Paco 2018-04-17 19:24 ! Citera #
Jag blev av med kortet (indraget) jag har kört i 1 år och inte ens varit i närheten av en olycka. Jag har kört en hel del under denna tiden. Jag fick kortet på första försöket. Klarade även av teori på första försöket nu med men har blivet kuggad 2 gånger på uppkörningen. 1 gången så körde jag på motorvägen under omkörning säger ”läraren” att jag ska in i nästa utfart...Jag hinner inte köra om 2 lastbilar och är tvungen att lägga mig mellan lastbilarna. Blev kuggad för det. Andra gången kör jag i en korsning där det är höger regel jag kör som jag ska men ”läraren” får för sig att det är stop plikt. Min privat lärare påpekar att så inte är fallet men jag blir kuggad ändå finns det verkligen inte nåt man kan göra mot det här korruption???
Värdelös 2018-04-24 18:11 ! Citera #
Jag klarade det idag. Så har körkort nu. Är dock inte ens glad. Vet inte riktigt varför, känner mig bara likgiltig.. förlåt om jag verkar otacksam, men jag har kört upp fem gånger totalt (dock ”bara” två gånger denna omgång) och jag tror det tagit mer än det gett.... har egentligen ingen anledning att ha körkort utan har bara lyssnat på omgivningens tjat. Nu har jag körkort och ingen vet ens om att jag har kört bil de senaste fem åren.
Gäst 2018-04-24 20:32 ! Citera #
Värdelös 2018-04-24
Jag klarade det idag. Så har körkort nu. Är dock inte ens glad. Vet inte riktigt varför, känner mig bara likgiltig.. förlåt om jag verkar otacksam, men jag har kört upp fem gånger totalt (dock ”bara” två gånger denna omgång) och jag tror det tagit mer än det gett.... har egentligen ingen anledning att ha körkort utan har bara lyssnat på omgivningens tjat. Nu har jag körkort och ingen vet ens om att jag har kört bil de senaste fem åren.
Grattis! :)
Gråter 2018-04-27 13:44 ! Citera #
Körde upp i dag och kuggade. Inte en enda farlig situation inträffade och jag bedömdes ha bra uppsikt och avläsning. När jag saktade ner inför rondell, vänstersväng och korsning fick jag flera kommentarer om ”kör på du ser ju att det är fritt”, men det är ju ändå jag som är föraren? Om jag vill sakta ner och växla ner borde det väl objektivt bedömas som bra, oavsett om kontrollanten tycker att det är fritt? Detta var alltså det jag kuggades på. Känns otroligt ledsamt.
inspektörn 2018-04-27 15:18 ! Citera #
Gråter!

Ledsen att behöva säga det, men du måste träna på att bedöma trafiksituationer! Om du kör så som du beskriver vet du inte hur man planerar körningen och då räcker det helt enkelt inte till körkort!
Är det fritt så skall man köra, är det inte fritt får man vänta! Svårare än så är det inte!
Betänk även miljöbiten! Stannar du i onödan drar det mer bränsle!
... 2018-04-28 10:20 ! Citera #
Ja, jag förstår det - absolut. Men det är inte så svart & vitt så som du beskriver det, dvs ”Om du kör så som du beskriver vet du inte hur man planerar körningen och då räcker det helt enkelt inte till körkort!”. Varje situation är ju unik och det jag ogillar med körprovet är hur subjektiv bedömningen är. När jag läser igenom kommentarer från både de som klarat sig och kuggat är det omöjligt att inte bli väldigt nedstämd..man ser hur godtyckligt allting är, att försiktighet tolkas som osäkerhet och att fel som de facto kan ha påverkat säkerheten har fått gå förbi.
Gäst 2018-04-28 11:15 ! Citera #
Gråter!

Ledsen att behöva säga det, men du måste träna på att bedöma trafiksituationer! Om du kör så som du beskriver vet du inte hur man planerar körningen och då räcker det helt enkelt inte till körkort!
Är det fritt så skall man köra, är det inte fritt får man vänta! Svårare än så är det inte!
Betänk även miljöbiten! Stannar du i onödan drar det mer bränsle!




hmmm,det kommer ju med erfarenhet att man ska lära sig köra om det är fritt osv. säkerhet först väl?
inspektörn 2018-04-28 17:15 ! Citera #
Tja, du kan tycka det, men du lär inte få något körkort!
Hallå 2018-04-28 20:54 ! Citera #
inspektörn 2018-04-27
Gråter!

Ledsen att behöva säga det, men du måste träna på att bedöma trafiksituationer! Om du kör så som du beskriver vet du inte hur man planerar körningen och då räcker det helt enkelt inte till körkort!
Är det fritt så skall man köra, är det inte fritt får man vänta! Svårare än så är det inte!
Betänk även miljöbiten! Stannar du i onödan drar det mer bränsle!
Det låter inte som att Gråter STANNADE innan korsning och rondell när det är fritt, utan endast saktade ner. Det man främst bedömer är väl ändå trafiksäkerheten, resten kommer ju så småningom bli bättre. Dessutom bör man ju ofta komma ner på tvåan innan rondell oavsett, och i skymda korsningar ner i ettan.
Enda tillfället jag kan tänka mig att man kuggar någon för att sakta ner innan korsningar är vid körning på huvudled där det är fri sikt och fritt. I övrigt är det ju verkligen inget att kugga någon på..
Hallå 2018-04-28 20:56 ! Citera #
Hallå 2018-04-28
Det låter inte som att Gråter STANNADE innan korsning och rondell när det är fritt, utan endast saktade ner. Det man främst bedömer är väl ändå trafiksäkerheten, resten kommer ju så småningom bli bättre. Dessutom bör man ju ofta komma ner på tvåan innan rondell oavsett, och i skymda korsningar ner i ettan.
Enda tillfället jag kan tänka mig att man kuggar någon för att sakta ner innan korsningar är vid körning på huvudled där det är fri sikt och fritt. I övrigt är det ju verkligen inget att kugga någon på..
..och i så fall är det väl främst trafikregler man kuggar på och inte miljö-delen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor