Vill bara meddela vilka svin det finns till inspektörer. Första uppkörningen någonsin, kändes rätt bra från början. Klarade teoriprovet med låg marginal.
Fick en ”praktikant” och en riktig inspektör. Anade att detta skulle gå åt helvete redan när jag hälsade på dem. För det första kunde de inte uttala mitt namn korrekt, för det andra gjorde de inget trevligt intryck. Det var en väldigt tråkig stämning från båda två.
Så jag fick utföra en säkerhetskontroll där jag kontrollerade däcken. Jag kommenterade vad jag kollade, men fick inget svar tillbaka. Hepp tänkte jag. Sen rullade vi, och vem kunde ana att det ändå gick bra med körningen? Tills den roligaste delen i slutet av uppkörningen... Kom från en avfart från en motorväg med hastigheten 55km/h. Jag sänkte hastigheten och var medveten om att det var 50 som gällde - men tydligen inte ”i tid”. Detta blev jag kuggad på även fast att jag var medveten om mitt misstag.
”Säg det till polisen” sa dem till mig när de lämnade bilen, utan att ens säga lycka till nästa gång eller hejdå. Det roligaste var att jag själv var medveten om att jag skulle sänka hastigheten ytterligare där, och kommenterade faktiskt det men som sagt de satt knäppt tysta. Vill minnas att praktikanten sa ”små fel gör inget och det är helheten som bedöms.”
Visst, vad kan jag göra åt saken? Svin är svin och kommer alltid vara svin. Men för guds skull, kugga fan inte någon på grund av att man råkar köra med en lite högre hastighet utan en enda själ omkring sig. Hur var det nu med ”helheten”?
Åt helvete med trafikverket, tjejerna i min klass kan inte ens parkera och får motorstopp vid korsningar. Hur fan lyckades de ta körkortet samma dag som de fyllde 18?