Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Ingrid 2015-05-24 18:01 ! Citera #
Hej allihopa!

Jag är informationsdesigner och jag har läst forskningen kring hur vi faktiskt ser med ögonen och uppfattar med våra sinnen. Hur LITE vi egentligen uppfattar och vad som är gränsen för vår perception. Med denna forskning i åtanke Plus det faktum att vi tyvärr idag sitter och gör saker medan vi kör: äter, mobilen, dricker, grejar i allmänhet så har jag kommit fram till att automat är det mest logiska ur ren säkerhetsvinkel.

Jag förstår att det är kul när man fått in snitsen med manuell eller att man på grund av vana inte kan tänka sig att köra automat. Men det är som sagt bara en vana och känsla av att ”jag klarade av det”.

Jag märker nästan alltid när jag sitter bredvid folk som kör manuell att det kan krångla. Det är ett extramoment som inte är helt välkommet i alla situationer. Sen att det är bekvämt eller roligt att köra med det. DET är en annan sak.

Hej!
Jossan-88 2015-05-24 20:26 ! Citera #
Det är inte speciellt svårt att köra bil med manuell växel om man bara ger fan i att göra nått annat under tiden och bara siktar in sig på själva körningen. Jag håller aldrig på med mobilen eller nått liknande när jag kör, måste man nu skicka ett sms eller ringa ett samtal så kan man faktiskt stanna och uträtta det när man inte är någon fara för antingen sig själv eller för andra. Men väldigt många ”orkar” inte stanna... Jag tycker att det borde vara lag på att allt som inte tillhör bilkörning ska ge böter, punkt slut!! Som det är idag så är det en stor gråzon.. Detta är vad JAG tycker :) :D
Gäst 2015-05-24 21:02 ! Citera #
Jag tycker bara en sak: den som vill ta automatkörkort får göra det, det står alla fritt att göra vad de vill!
Hittills har jag inte kört med automat, bara manuell. Jag kan tycka det är lite trevligt att växla när man kör. Det känns som man gör något aktivt (vilket man gör), och ja, jag vet inte, man får mer kontroll på bilen.
Jag hörde av en person en gång att den personen hört från en annan person som klankade ner på de som körde automat för att det krävdes så lite tankeverksamhet. Tycker det var dumt sagt. För jag får snarare en känsla av att även bland de som har manuellt körkort så föredrar de flesta en automatbil?
Jossan-88 2015-05-25 14:38 ! Citera #
Gäst
Jag tycker bara en sak: den som vill ta automatkörkort får göra det, det står alla fritt att göra vad de vill!
Hittills har jag inte kört med automat, bara manuell. Jag kan tycka det är lite trevligt att växla när man kör. Det känns som man gör något aktivt (vilket man gör), och ja, jag vet inte, man får mer kontroll på bilen.
Jag hörde av en person en gång att den personen hört från en annan person som klankade ner på de som körde automat för att det krävdes så lite tankeverksamhet. Tycker det var dumt sagt. För jag får snarare en känsla av att även bland de som har manuellt körkort så föredrar de flesta en automatbil?


Jag kan bara hålla med dig, vill ha automat så ska väl alla andra skita i det, det är ju ens egna val och önskan!
Sedan är det ju bättre att ha automatkort än inget kort alls :)
Valet av bil beror nog ofta på vart man kör, är man inne i en storstad och kör mycket så är det självklart att det underlättar med en automatväxlad bil, men kör man mycket landsväg så tycker jag att det inte ska spela någon roll.
Själv föredrar jag manuell då jag precis som du tycker om att vara mer aktiv i min körning :D
Gäst 2015-06-19 09:55 ! Citera #
Jag är en kille och vill ta Atomat men undrar vad mina kill kompisarna kommer säga för att de tycker att Atomat är för tjejer

den andra är att jag ska bli elektriker och säkert kommer behöva en manuell

min fråga är om firma bilarna kan vara Atomat

TACK
Jossan-88 2015-06-19 19:26 ! Citera #
Gäst
Jag är en kille och vill ta Atomat men undrar vad mina kill kompisarna kommer säga för att de tycker att Atomat är för tjejer

den andra är att jag ska bli elektriker och säkert kommer behöva en manuell

min fråga är om firma bilarna kan vara Atomat

TACK


Du ska fullkomligt skita i vad dina kompisar kommer säga, du ska göra det DU vill, inte vad dom TYCKER!
Sedan kommer det fler och fler firmabilar med automat..
Gäst 2015-06-20 10:30 ! Citera #
Gäst
Jag är en kille och vill ta Atomat men undrar vad mina kill kompisarna kommer säga för att de tycker att Atomat är för tjejer

den andra är att jag ska bli elektriker och säkert kommer behöva en manuell

min fråga är om firma bilarna kan vara Atomat

TACK


Ja, firmabilar kan ha automat, men det är inte vanligt. Vill du i hela yrkeslivet gå runt med en gnagande känsla i magen och hoppas att du aldrig stöter på en manuellt växlad bil?

Tänk i hur många tusen olika situationer du kan komma i kontakt med bilar. Din kollega är uppe på taket och drar el, hans bil står illa på gatan och nån säger till dig ”flytta Jockes bil” och du ”jo, eller, det är så att jag bara har automatkort, så...”

Bilar är på verkstad, du måste ibland ha en större bil, ja, tusen olika grejer!
Katten 2015-06-30 12:51 ! Citera #
Om jag skulle få körkort för jobbet skulle jag ta manuell och kämpa för det lite gran... Som förra skribenten sa ovan, man vet aldrig vilka bilar firman äger...

Men om KK behövs bara för eget bruk och man kan tänka sig att ha en automatbil, varför inte? Man måste kanske anpassa sig lite gran under situationen...
Gäst 2015-07-23 09:14 ! Citera #
Det är inte lika miljövänligt att göra en automatväxlad bil. Bilen kan dra upp till 20% mer bränsle än en manuellt växlad bil. I stort sett är det så. Och dessutom, när man lär sig att växla och inte behöver tänka på det eller titta på växelspaken så är det jättekul att köra bil. Vad är det roliga i att bara gasa och bromsa? Det är i alla fall min åsikt och därför föredrar jag en manuellt växlad bil.
Gäst 2015-07-23 15:50 ! Citera #
AnnaJennifer
Det är inte lika miljövänligt att göra en automatväxlad bil. Bilen kan dra upp till 20% mer bränsle än en manuellt växlad bil. I stort sett är det så. Och dessutom, när man lär sig att växla och inte behöver tänka på det eller titta på växelspaken så är det jättekul att köra bil. Vad är det roliga i att bara gasa och bromsa? Det är i alla fall min åsikt och därför föredrar jag en manuellt växlad bil.


Kör man i innerstan med en röd ljust var 30:e meter så kan det vara rätt skönt att slippa hålla på att växla upp och ner hela tiden. Men kör man landsvägskörning så har det ingen större betydelse om man kör manuellt eller automat..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov