Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2016-05-24 15:49 ! Citera #
Det är ingen här som verkar ha insett att inom de närmsta 5-10 åren så kommer bilmarknaden att förändras ganska radikalt. Ni pratar om att automatväxlade bilar förbrukar mer bränsle än manuella (vilket för övrigt inte är riktigt sant för moderna automat-växlar), men ni verkar glömma bort att det kommer nog inte att vara ett större problem inom kort eftersom de flesta kommer att köra elektriska bilar.
Fram tills nu så har jag aldrig sett en elektrisk bil med manuell växel, de verkar bara komma med automat (rätta mig om jag har fel).
Gäst 2016-05-24 18:46 ! Citera #
Gäst 2016-05-24
Det är ingen här som verkar ha insett att inom de närmsta 5-10 åren så kommer bilmarknaden att förändras ganska radikalt. Ni pratar om att automatväxlade bilar förbrukar mer bränsle än manuella (vilket för övrigt inte är riktigt sant för moderna automat-växlar), men ni verkar glömma bort att det kommer nog inte att vara ett större problem inom kort eftersom de flesta kommer att köra elektriska bilar.
Fram tills nu så har jag aldrig sett en elektrisk bil med manuell växel, de verkar bara komma med automat (rätta mig om jag har fel).
Det kanske beror på att antingen är det Toyota Prius eller en Tesla... Priusen är en hybrid. 5-10 år? Nej, 10-15 år förmodligen. Och det kommer definitivt att tillverkas el-bilar med manuell.
Sedan sa du 5-10 år. FEM-TIO år, tar man manuellt körkort -> får köra manuella & automatare
Tar man automatkort -> endast automat. Finns ingen nackdel med ”vanligt” körkort. Sedan kommer det ju säkert andra MANUELLA fordon, t.ex. mc, mopeder och så vidare...
Gäst 2016-05-25 10:09 ! Citera #
Ok, whatever, 5-10 år eller 10-15... I vilket fall är det inte särskild lång tid kvar innan nutidens bränsle börjar ta slut och vi kommer troligen att se mer prishöjningar de kommande åren.

Att det definitivt kommer tillverkas manuella EV, varför tror du det? Det finns en möjlighet, visst, men det vore väl helt onödigt? Svårare att tillverka, dyrare, mer vikt, osv... Det finns inga fördelar förutom ”feelingen”.
De flesta elektriska bilar fungerar annorlunda än klassiska bilar, dvs de har inga växlar, de är ”single speed”.
Sen, så vitt jag vet, så pratade vi om B-körkort, så jag vet inte varför du drar upp mc och andra fordon... Har inte med saken att göra.

Nu är jag inte emot varken eller, men vare sig du tar automat eller manuell så har båda för- och nackdelar.
Visst, med manuellt kan du köra bägge men det kan ta längre tid att lära sig, och om du bara kommer köra automat, varför gå igenom det?
Jag ska själv börja ta körkort just nu och kommer göra det med manuell, men om jag ser att det tar för lång tid att bli van vid det så kommer jag byta till automat istället.
Jag är less på folk som ser ner på dom som vill ta sitt körkort med automat, får alltid en massa kommentarer så fort man nämner det. Låt folk bestämma själva och sluta tro ni är bättre/coolare för att ni kan köra manuell. Töntar!
Gäst 2016-05-25 10:34 ! Citera #
Bara så att du vet, jag gillar inte folk med dubbelmoral. Vilket du uppvisat just nu med ”låt folk bestämma vad dom vill” när du förespråkar automatlådor.
Sedan kostar automatlådor mer -> 10 000kr mer
Sedan så är det större risk att en bil med automatlåda blir stulen.
Billigare att underhålla med manuell
Väger mindre än automatlådor och bättre bränsleekonomi (5-15%)
Samt, att man har bättre kontroll över fordonet.

Sedan har ju självklart automatare fördelar också, men det får du läsa själv på www.budgetdirect.com.au/blog/manual-vs-automatic-car-transmission-pros-cons.html
Gäst 2016-05-25 13:00 ! Citera #
Dubbelmoral? Ursäkta, men jag förstår inte hur du får det till att jag förespråkar automat. Jag konstaterar bara saker som jag har läst om och uppfattat. Jag utger mig absolut inte för att vara någon bilexpert.

Sen pratade jag om elektriska bilar (EV = electric vehicle) och inte om bilar med bensin/diesel-motorer som du fortsätter att prata om.
Det jag vill komma fram till är att framtiden, som det ser ut nu, verkar gå mer och mer åt det automatiska hållet. Sen om man föredrar att köra manuellt, visst, go ahead! Jag har inget emot det... Det har sina fördelar också. Men det kan vara värt att tänka på att i framtiden kan det lika gärna vara tvärt om; att automat blir billigare och vanligare än manuell med tanke på det jag sagt innan och det kanske inte är lika ”dumt” längre att ta automat-körkort som det kanske var tidigare. Med det i tanken kanske fler börjar välja automat-körkort eftersom det kan spara tid och pengar när man lär sig att köra.
Gäst 1 2016-05-25 16:51 ! Citera #
Det var då ett jäkla gnäll, låt folk göra som dom vill..
Man vet säkert vad man får köra om man bara tar för automat...Herregud!!
Gäst 2016-05-25 22:06 ! Citera #
Gäst 2016-05-25
Dubbelmoral? Ursäkta, men jag förstår inte hur du får det till att jag förespråkar automat. Jag konstaterar bara saker som jag har läst om och uppfattat. Jag utger mig absolut inte för att vara någon bilexpert.

Sen pratade jag om elektriska bilar (EV = electric vehicle) och inte om bilar med bensin/diesel-motorer som du fortsätter att prata om.
Det jag vill komma fram till är att framtiden, som det ser ut nu, verkar gå mer och mer åt det automatiska hållet. Sen om man föredrar att köra manuellt, visst, go ahead! Jag har inget emot det... Det har sina fördelar också. Men det kan vara värt att tänka på att i framtiden kan det lika gärna vara tvärt om; att automat blir billigare och vanligare än manuell med tanke på det jag sagt innan och det kanske inte är lika ”dumt” längre att ta automat-körkort som det kanske var tidigare. Med det i tanken kanske fler börjar välja automat-körkort eftersom det kan spara tid och pengar när man lär sig att köra.
I framtiden råder det säkert annorlunda förhållanden där man kan ta automatkort utan att vara så begränsad som man är idag, ja. DÅ håller jag med dig - men inte just nu och den nära framtiden!
Gäst 2016-05-26 12:44 ! Citera #
Bra att vi kan komma överrens om nånting då iaf ????
Fast sen om vi talar om 10 år så är ju inte det så speciellt lång tid heller... Mycket kan nog ändras innan dess.

Jag håller med också att i dagsläget kan det ses som klokare att ta manuellt men, som antagligen nämnts tidigare, om man har brist på tid eller är osäker på växlarna kan man alltid ta automat nu och komplettera senare om man nu behöver det.
Bobby 2016-05-27 00:25 ! Citera #
Spelar ingen roll. Alternativet finns där, då får du göra precis som du vill.
Automat eller manuell. Huvudsaken är att du är en bra bilförare och det sitter inte i växellådan (vilket vissa verkar tro).

När jag möter dig i trafiken skiter jag fullständigt i om du kör automat eller manuell, men du ska inte vara en trafikfara för mig eller mina medtrafikanter.

Jag tog körkort med manuell växellåda men kör idag ofta automat inom jobbet och det funkar lika bra det.
Många argument mot automat grundar sig i att människor är stolta varelser (”har jag, ska du också göra likadant annars är du sämre!”).

Sen gömmer de sig bakom olika fakta som ska backa upp deras självbild helt enkelt.

Man glömmer lätt att det handlar om att ta sig fram i trafiken på ett säkert och korrekt sätt och den delen avgörs inte av ditt val av växellåda.
Gäst 2016-06-25 02:11 ! Citera #
Haha vilka jävla barn det finns i denna tråd. Automatväxlade bilar har gått om manuella i statistiken och automatkörkort blir allt vanligare. Ni lever i det förflutna och klänger fast vid något som inte kommer finnas kvar snart.

Den enda anledningen att ni inte vill att folk ska ta automatkörkort är för ni vill känna er relevanta och att alla ska ta samma väg som er annars tycker ni att man inte förtjänar körkort. Ni är tomtar.

Tänk på det nästa gång ni ser en Mercedes C 180. Det kanske är jag med mitt automatkörkort som blåser förbi er. Jävla töntar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov