Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Björn He 2023-09-15 22:45 ! Citera #
Det vore ju rimligt att ta körkort med villkor ”endast automatväxlad bil” om nu bara majoriteten av bilarna vore automatväxlade. Majoriteten av äldre bilar (cirka 15-30 år gamla) är dock manuellt växlade, och då är det rimligast att ta normalt körkort med tanke på att det är billigare att vara bilägare om man köper en begagnad bil (värd högst 10 000 kr).

Modernare bilar, tillverkade från och med andra halvan av nuvarande seklets 1:a decennium, borde dock till största delen kunna vara automatväxlade. Det är faktiskt miljövänligast att köra rena elbilar, eller annars hybrider (med en motor driven av fossilt bränsle kombinerad med en elektrisk motor som driver bilen helt då bensin- eller dieselmotorn kan stängas av och då slås om till elmotor), och såvitt jag vet så är väl hybridbilar normalt automatväxlade.

Trots att elektriska bilar är miljövänligare än bilar med motor driven av fossilt bränsle så utgör elektriska bilar än så länge bara en minoritet av alla bilar; så gott som alla biltillverkare, utom de japanska som Toyota och Honda, tillverkar än idag bilar drivna av bensin eller diesel men mycket sällan hybrider eller rena elbilar.
För övrigt är det miljövänligare att köra på bensin och diesel än så kallade biobränslen, som etanol, biogas eller biodiesel. Trots att så kallade biobränslen är 90 % lägre utsläpp av CO2 så sker utsläpp av luftföroreningar som CO2 vid förbränning/produktion av biobränslen, vilka är HÖGRE än de utsläpp som sker vid körning med vanligt fossilt bränsle (bensin eller diesel).
islandmountain 2023-10-04 14:20 ! Citera #
I de flesta fall klarar man ju sig bra med automatkort, men om man ska vara anställd hos en kommun och köra bil på jobbet är det nästan alltid krav på manuellt körkort.
Kommunerna måste alltid göra upphandlingar vilket leder till att de köper in de billigaste bilarna med de minsta motorerna, vilka oftast är manuella.
I den stora kommunen som jag jobbar i är t.ex. alla hemtjänstens bilar manuella småbilar, och alla anställda som sköter underhåll av gator och fastigheter kör manuella VW Caddy.
Micke 2023-10-13 19:01 ! Citera #
Jag körde på körskolan med manuell växellåda, man lärde sig hur den fungerade efter några gånger och körningen gick sedan riktigt bra.

Sen på uppkörningen så fick jag en riktig pratkvarn till kontrollant, hon pratade nonstop och var inte tyst en minut ens. Blev ofokuserad på körningen och jag fick ett kärringstopp i rondellen, har aldrig skett innan.

Andra gången jag körde så satt jag i en jävla Volvo som var jobbig att växla, tog någon sekund längre att lägga in växeln på denna än vad det gjorde med Audin som körskolan hade, var precis som om att bilen ville godkänna att jag lade in växeln och sen släppte in den i ”hålet”.

Nej automat är riktigt skön att köra och man kan i princip köra vilken automatare som helst utan att det känns besvärligt, annat är det med manuella bilar där du behöver lära känna bilen innan du klarar av att manövrera denna ordentligt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 21:40
1
I dag 18:15
10
I dag 06:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov