Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

pitufina 2014-09-21 18:54 ! Citera #
Jag kör hellre bli med automatkort än inte alls. Jag menar, om man nu vill kunna ta sig från punkt A till B på platser där det inte finns kollektivtrafik så är det väl bättre att ta ett automatkort än att avstå för att man inte kan lära sig att köra med manuell växellåda?
Danne 36år 2014-12-10 06:22 ! Citera #
Hej.
Jag körde länge i trafikskola med manuell bil, men jag blev nervös vid varje uppkörning, så nervositeten och växlingen i kombination tog för mycket uppmärksamhet för mig.
Jag hade dessutom lyckats med teoriprovet, hade bara två månader på mig att lyckas med uppkörningen. Så jag valde att gå över till automat. Men oj så bra och fokuserat jag körde helt plöstligt! Tanken var från början att sedan ta bort automatbegränsningen. Men nu tycker jag inte att det är värt besväret. Det finns ett enormt utbud på automatare i sverige, även hyrbilar. Statoil hyr ut automatare, inte på alla mackar, men många. Jag är oerhört tacksam för mitt körkort.
Manuellen 2014-12-11 07:16 ! Citera #
För det första så kan du inte köra bil om du har automat, vem som helst kan trycka på gasen och bromsen! Och för det andra så hoppas jag du har ett jobb där du aldrig behöver åka bil då du aldrig kan kräva av din arbetsgivare att köpa in en automat enbart för dig, så du begränsar dig i dina jobb du kan ta! Och så skulle jag säga tvärt om ta körkort för manuell sen när du vet hur man kör bil så gå över till att köra automat, när du kan köra bil!!! om du har en manuell bil så får du lägre soppa kostnader då du kan ligga på låga varvtal hela tiden, med en automat kan du inte välja det och du kommer få använda bromsen mer eftersom att det är svårare att motorbromsa, om du vet vad det är!! Så ta inte körkort för automatbil, om du inte vill lära dig köra bil?
Gäst 2014-12-11 13:23 ! Citera #
Manuellen
För det första så kan du inte köra bil om du har automat, vem som helst kan trycka på gasen och bromsen! Och för det andra så hoppas jag du har ett jobb där du aldrig behöver åka bil då du aldrig kan kräva av din arbetsgivare att köpa in en automat enbart för dig, så du begränsar dig i dina jobb du kan ta! Och så skulle jag säga tvärt om ta körkort för manuell sen när du vet hur man kör bil så gå över till att köra automat, när du kan köra bil!!! om du har en manuell bil så får du lägre soppa kostnader då du kan ligga på låga varvtal hela tiden, med en automat kan du inte välja det och du kommer få använda bromsen mer eftersom att det är svårare att motorbromsa, om du vet vad det är!! Så ta inte körkort för automatbil, om du inte vill lära dig köra bil?


Det var det dummaste jag har läst på länge!!!
Om man nu vill ta för automat så ska man väl få göra det?
Man kanske redan har testat att köra manuell, men känner att man inte klara det, då är det väl jättebra att man tar för automat om man tycker att det är lättare. Och själva bilkörningen är ju densamma oavsett om man kör manuell eller automat. Det enda lilla som skiljer är ju själva växlingen, och det är väl inte hela världen. Så låt folk få avgöra själv vad dom ska välja!!
Jonna 2014-12-11 15:01 ! Citera #
Alla hyrbilar jag haft har alla haft automat. Fler o fler köper automat o efterfrågan ökar. Att ha nåt annat i stadstrafik är galet. Enda anledningen är att det för vissa anses dyrare med automat. Ta automatkort
Gäst 2014-12-22 14:06 ! Citera #
Att köra automat är som att vara fotomodell för radio. Du kan kalla dig fotomodell men du är det inte.
Gäst 2015-03-06 11:29 ! Citera #
Dumt...
Ultima81 2015-03-25 15:59 ! Citera #
Tycker alla dessa negativa folk som helt är emot automat överdriver ...Själv tog jag Manuel men va sååå jäkla nära att istället ta automat då jag hade svårt med min uppsikt.. Men blev överbevisad av min lärare att fortsätta då hon tyckte att det inte var problemet.. Å efter en stund gick de bättre å tillslut gick de vägen!

Nu gav jag inte upp å kämpade för detta.. Men de fins dom som har mycket svårt med kopplingen å uppsikten, å vad skal dom göra då, bara ge upp eller? När alternativet Automat fins så säger ja att man först testar med Manuel, å är det stört omöjligt att först DÅ ta automat..

Sen fins det dom som faktiskt måste ta Automat pga medicinska skäll, min farmor kan tex inte koppla då hon har problem med senera i fötterna/benen så därför var det bättre att hon tog automat...

Vad är det folk påstår egentligen, att dom som kör automat är sämre förare i trafiken bara för att dom inte kopplar? Detta är bullshit i mina ögon.. Klart att de fins dom som tar den enkla vägen å tar automat bara för att det går snabbare, men bara för att man inte kan koppla betyder ju inte att man är sämre för de? Man får ju för den delen bättre översikt över trafiken när man slipper koppla?? Dessutom är det ju faktiskt så att mer än hälften utav alla nya förare tröttnar så extremt mycket på kopplingen att när man väll tagit körkortet kör man automat för att det är enklare!
Gäst 2015-04-14 21:41 ! Citera #
Alltså. De som vill ta automat gör de och de som vill ta manuell gör det. Varför bryr ni er om vad andra tycket. De som tagit manuell kommer stå fast att det är vad som är ”bäst” och vise verse. Strunta i vad andra tycker och tänker och gör det som känns rätt för Er.

Sånt här gör mig så less, starta diskussioner som bara tuggar. Sluta va osäkra och sluta lyssna för mkt på andra!!

Lycka till med körkorten (manuellt som automat) :)
Gäst 2015-04-17 14:32 ! Citera #
Hej! Jag ville bara tillägga en kommentar här.. jag tänkte som du först. Jag gav upp, jag tyckte att växling var skitsvårt och jag tappade lätt fokus på omgivning. Ville ta automat. Men min pappa övertalade mig att inte ge upp, och efter träning träning träning och många törnar mot självförtroendet så sitter det i ryggmärgen. Det bara gör det. Jag läste mycket om hur bilen fungerar och det hjälpte mig att förstå vad det faktiskt var jag gjorde och varför jag växlar. Då gick det bättre, och nu bara sitter det där. Så jag är glad att jag kämpade, och kan jag lära mig köra med växel, så kan alla!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest