Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Magnus 2013-06-11 15:16 ! Citera #
En del i denna tråd hävdar att bilar med automat tar mer diesel/bensin.
Det var så tidigare, men det är synd att människor fortfarande tror att det är så.
Faktum är att de flesta moderna bilar inte drar mer med automat, det är till och med vanligare att de drar mindre.
Idag har automatlådorna bättre bränsleekonomi, samt accelererar snabbare.
Dessutom har inte hybridbilar och elbilar manuell låda (det behövs inte).
Det är bara att konstatera att manuella växellådor hör till forntiden.
DRK 2013-07-25 17:44 ! Citera #
Kan vi inte utrota den manuellt växlade bilen i Sverige? Vad är det för elegant med att växla? Jag tycker det är ofint. :D
Gäst 2013-07-27 18:02 ! Citera #
De med manuell växellåda försvinner succesivt, i Amerika nästan alla jag känner kör automatbilar. Även de värsta racerbilar har automat idag. Det är hundra gånger lättare att lära sig köra en automatbil. Om jag inte lyssnade på manuellväxellåda anhängare, skulle jag haft körkort för 10 år sen =(.
Snödrivan 2013-08-14 23:02 ! Citera #
Guest
Jag ska också ta automat! Får hur mycket kritik som helst.. men i slutändan kommer jag köra bil utan att behöva bry mig om att växla, medans ni andra är kvar i stenåldern! :lol:


Hmm....Du förstår väl att även vi med körkort utan krav på automat ändå får köra automat?
Ha så kul den dagen bilen ska in på service/lagas och allt verkstaden har att erbjuda är en lånebil med manuell låda.

Tråden verkar handla mer om automatväxlade bilar vs manuellt växlade bilar?
Och en sån tråd är ju intressant, men för att hålla sig till ämnet så kan väl ingen påstå att det skulle vara BÄTTRE att ha ett körkort med villkoret ”endast automat” jämfört med ett körkort utan det villkoret?
Jossan-88 2013-08-15 16:33 ! Citera #
Snödrivan


Hmm....Du förstår väl att även vi med körkort utan krav på automat ändå får köra automat?
Ha så kul den dagen bilen ska in på service/lagas och allt verkstaden har att erbjuda är en lånebil med manuell låda.

Tråden verkar handla mer om automatväxlade bilar vs manuellt växlade bilar?
Och en sån tråd är ju intressant, men för att hålla sig till ämnet så kan väl ingen påstå att det skulle vara BÄTTRE att ha ett körkort med villkoret ”endast automat” jämfört med ett körkort utan det villkoret?



Jag håller helt klart med dig, om man måste jämföra vad som är bättre och sämre med att välja automat eller manuell bil så tycker jag att det är bättre att ta för manuell. För då får man som sagt även köra automatväxlad bil, men man får inte köra det omvända om man bara har körkort för automat. Sedan är det upp till en själv hur man vill göra. Och vill ta för bara automat så ska man göra det, sedan ska alla runt omkring en bara hålla tyst.. :D
Steffe Storm 2013-08-21 21:22 ! Citera #
Jag håller på att övningsköra med min sambo och jag har kommit fram till att hon ska skaffa automat. Det finns ingen anledning alls att skaffa manuellt körkort liksom. Alla bilar kommer om några år vara automatiska... Lätt att hitta en laddhybrid eller en elbil med manuell låda, nej? Nä, automatlådor och teknikerna för miljöbilar gör att automat kommer vara det enda som finns om några år. Manuellt kommer bara höra till gamla veteranbilar.

Jag kommer nog aldrig mera köpa en manuell bil, ser inga som helst anledningar till varför man ska köpa det.
Nikolina 2013-10-06 12:09 ! Citera #
Ta automat, det är inte så jäkla viktigt med att ta manuell!! Ta det som känns bäst för dig! Det är DU som ska köra det och ingen annan, det finns ju automatbilar över allt och det kommer att bli mer vanligt i framtiden... vadå begränsat!! I mitt jobb har vi 4 bilar varav 3 är det automatväxel på!! Jag tycker det är fruktansvärt att folk ska kritisera en för att de tar körkort för automat!! Det löser sig alltid!!! U go girl!
Canidia 2013-12-04 12:56 ! Citera #
Alltså seriöst?
Vad 17 spelar det för roll?
Låt folk bestämma själva vilken typ av körkort man vill ta. Vill man ta automatkort låt dessa göra det. Vill man inte, nähä. Då vill man inte. Varför räkna upp den ena nackdelen efter den andra?
Förstår inte vrf manuella körare ska kommentera så himlans mot dom som faktiskt inte vill ha ”vanligt körkort”.

Själv är jag totalt ointresserad vilken typ av körkort man vill ta. Låt folk bestämma själva!
Jisses.
Farsgubben 2013-12-05 01:58 ! Citera #
Jag tog lapp för automat då jag helt enkelt hade varit för lat tidigare för att sätta mig in i körning, men när frugan och jag väntade vår dotter så tog jag det lite snabbt för automat så vi skulle ha en bil.
Körde så ett par år och gick sedan och tog några lektioner för manuell, och körde sedan upp för manuell låda. Gick riktigt enkelt att lägga till manuell när all annan körning redan satt i ryggen, hade aldrig problem med att hyrbil/lånebil inte gick att hitta som automat.
Tror många lever kvar i 90-talet och gamla fördomar/myter gällandes automater.
skärpning! 2014-07-31 02:28 ! Citera #
Det är möjligt att det är billigare att ta automatkörkort men vad kostar det jämförelsevis att ha en automat-bil?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov