Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2016-06-25 22:26 ! Citera #
Gäst 2016-06-25
Haha vilka jävla barn det finns i denna tråd. Automatväxlade bilar har gått om manuella i statistiken och automatkörkort blir allt vanligare. Ni lever i det förflutna och klänger fast vid något som inte kommer finnas kvar snart.

Den enda anledningen att ni inte vill att folk ska ta automatkörkort är för ni vill känna er relevanta och att alla ska ta samma väg som er annars tycker ni att man inte förtjänar körkort. Ni är tomtar.

Tänk på det nästa gång ni ser en Mercedes C 180. Det kanske är jag med mitt automatkörkort som blåser förbi er. Jävla töntar.
Hej du ”tönt”
D.v.s. att automatkörkortsinnehavare får köra 50% av alla bilar och folk med behörighet att köra manuell får köra 100% av alla bilar.
Vilket är bäst? Tänk igen.
Gäst 2016-06-26 01:40 ! Citera #
Gäst 2016-06-25
Hej du ”tönt”
D.v.s. att automatkörkortsinnehavare får köra 50% av alla bilar och folk med behörighet att köra manuell får köra 100% av alla bilar.
Vilket är bäst? Tänk igen.
Och vilket håll går trenden? Manuellväxlade bilar blir allt färre. Och för övrigt har automat gått om manuella redan i statisken. Vem bryr sig om att ”få köra”? Jag kör min automatmerca och skiter i er manuelltöntar. Eller ska jag säga tanter?
En till som övningskör 2016-07-27 01:17 ! Citera #
Hej alla!

Denna tråd har idag hjälpt mig att fatta ett beslut: att jag ska ta automatkörkort. 8-)
Är 34 år och har av bekvämlighetsskäl inte brytt mig om körkort förrän nu, då min sambo och jag har flyttat till landet...

När det var dags för inskrivning på körskola, tyckte sambon att det var självklart för mig att välja manuell. Jag känner igen alla argumenten ni skriver som talar om fördelarna med det, och den enda fördelen jag ser är att kunna köra båda typer av bilar.

Har hunnit med några lektioner på körskola, och tyvärr ligger fokus på växlingen och dylikt. Vill hellre betala körläraren för annan kunskap än det. Så, planen är att ta automatkörkort, övningsköra med manuellväxellåda (privat) och uppdatera körkortet senare med en uppkörning till (om behovet finns).

Kan tillägga att vi har varsin bil, en manuell och en automat... Att övningsköra med den senare är drömmen ;-) Till och med sambon erkänner det, hehe.
Gäst 2016-08-10 00:56 ! Citera #
Ska du ta automat-körkort kan du lika gärna investera pengarna i en 30-dagars bussbiljett.

För det är ju såååå svårt att köra manuell.
InteSmart 2016-08-10 08:12 ! Citera #
Gäst 2011-10-24
Jag har bestämt mig för att ta automatkörkort och det är inget jag skäms för fast jag fått en del kritik och en massa suckande från folk då jag berättat det. Det är för mig ett ganska enkelt val. Nu ska jag berätta varför jag gjort det valet att bara köra med automat.

1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.

2. Jag kommer att ha en automat-bil + att min pojkvän har automatbil.

3. Det är en smaksak, jag har provat att köra med växel och det är helt enkelt inte min grej, jag njuter mer av att köra automat.

4. I USA kör de flesta automat och det borde man göra här också. Det är modernt och där kör de flesta upp med automatbil.

Så när jag får kritik för att jag inte väljer manuell så svarar jag helt enkelt så som jag skrivit här nu.

Så, ska du välja att ta automatkörkort? Bra val säger jag bara! : )

Ha det gott allihopa!
......
Gäst 2016-08-10 12:47 ! Citera #
Gäst 2011-10-24
Jag har bestämt mig för att ta automatkörkort och det är inget jag skäms för fast jag fått en del kritik och en massa suckande från folk då jag berättat det. Det är för mig ett ganska enkelt val. Nu ska jag berätta varför jag gjort det valet att bara köra med automat.

1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.

2. Jag kommer att ha en automat-bil + att min pojkvän har automatbil.

3. Det är en smaksak, jag har provat att köra med växel och det är helt enkelt inte min grej, jag njuter mer av att köra automat.

4. I USA kör de flesta automat och det borde man göra här också. Det är modernt och där kör de flesta upp med automatbil.

Så när jag får kritik för att jag inte väljer manuell så svarar jag helt enkelt så som jag skrivit här nu.

Så, ska du välja att ta automatkörkort? Bra val säger jag bara! : )

Ha det gott allihopa!
Har du ens varit i USA? ”De flesta i USA kör automat” det kan nog vara det dummaste jag hört på länge.
Jag har släkt och vänner i USA på flera olika platser i landet, ingen utav dem kör automat, inte deras vänner, partners etc...

”Modernt att köra automat”? Varför ens ta ett körkort om du ska köra automat, skaffa dig en moped, helst med flak så kan du köra pojkvännen därpå. (Y)
Gäst 2016-08-10 12:48 ! Citera #
En till som övningskör 2016-07-27
Hej alla!

Denna tråd har idag hjälpt mig att fatta ett beslut: att jag ska ta automatkörkort. 8-)
Är 34 år och har av bekvämlighetsskäl inte brytt mig om körkort förrän nu, då min sambo och jag har flyttat till landet...

När det var dags för inskrivning på körskola, tyckte sambon att det var självklart för mig att välja manuell. Jag känner igen alla argumenten ni skriver som talar om fördelarna med det, och den enda fördelen jag ser är att kunna köra båda typer av bilar.

Har hunnit med några lektioner på körskola, och tyvärr ligger fokus på växlingen och dylikt. Vill hellre betala körläraren för annan kunskap än det. Så, planen är att ta automatkörkort, övningsköra med manuellväxellåda (privat) och uppdatera körkortet senare med en uppkörning till (om behovet finns).

Kan tillägga att vi har varsin bil, en manuell och en automat... Att övningsköra med den senare är drömmen ;-) Till och med sambon erkänner det, hehe.
Du gör ett stort misstag.
Yajirou 2016-08-10 17:54 ! Citera #
Dock har det här inte med småbilar att göra men när jag tog mitt C-kort så var det en annan som gjorde det också. Han hade däremot tagit automatkort för bil och tog sedan automat för lastbil.
När jag träffade han på YKB-kursen sa han att han fick pausa sitt lastbilsjobb så att han kunde lära sig köra manuell lastbil. När han skulle sätta sig i lastbilen vid jobbet och skulle köra så kom han ingenstans. Men nu kan han köra manuellt för han tog några lektioner med trafikskolan för att kunna köra manuell lastbil även om han hade redan kortet.

Min åsikt är att alla bör kunna köra manuellt. Det är inte fel att ta automatkort men låt oss säga att om du får ett jobb där du ska köra en bil och bilen visar sig vara manuell. Då har du lite problem.
Gäst 2016-08-10 19:56 ! Citera #
Yajirou 2016-08-10
Dock har det här inte med småbilar att göra men när jag tog mitt C-kort så var det en annan som gjorde det också. Han hade däremot tagit automatkort för bil och tog sedan automat för lastbil.
När jag träffade han på YKB-kursen sa han att han fick pausa sitt lastbilsjobb så att han kunde lära sig köra manuell lastbil. När han skulle sätta sig i lastbilen vid jobbet och skulle köra så kom han ingenstans. Men nu kan han köra manuellt för han tog några lektioner med trafikskolan för att kunna köra manuell lastbil även om han hade redan kortet.

Min åsikt är att alla bör kunna köra manuellt. Det är inte fel att ta automatkort men låt oss säga att om du får ett jobb där du ska köra en bil och bilen visar sig vara manuell. Då har du lite problem.
Skitsnack igen från dig Yajioru!

Söker man ett jobb där bilkörning ingår så så ser chefen till att KOLLA vilka befogenheter man har och vad man får köra!!!

Om någon vill ha automat så ska väl vi skita i det, låt personen i fråga göra som dom vill!!
Yajirou 2016-08-10 20:27 ! Citera #
Gäst 2016-08-10
Skitsnack igen från dig Yajioru!

Söker man ett jobb där bilkörning ingår så så ser chefen till att KOLLA vilka befogenheter man har och vad man får köra!!!

Om någon vill ha automat så ska väl vi skita i det, låt personen i fråga göra som dom vill!!
Vadå skitsnack. Jag har aldrig skitsnackat här, kanske haft fel i vissa ställen men inget skitsnack.

Till skillnad från B-kort så är det inte ett krav att du bara får köra automat eller manuell. Tar du C-kort får du köra både och. Frågade då läraren.
Och chefer för lastbilsförare behöver inte kolla om du kan köra manuell eller auto till skillnad från bil.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest