Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2012-12-13 22:14 ! Citera #
Johannas
Jag har tagit automatkörkort och trivs alldeles utmärkt med det! Tro inte på alla som säger att det är fel val, ett automatkörkort är bättre än inget körkort alls. Det är DITT beslut och ingen annans.

Mvh Johanna



Precis!
Gäst 2012-12-13 22:15 ! Citera #
writer
Jag kan ju motivera varför jag valde till slut automat.

Har lärt mig växla men ....Till kostnad att jag aldrig kunde svara ens i vilken stadsdel jag är ...Så jag berättade för min vän som kör i 5 år Mercedes minibussar som är alla automat om mina försök till övningskörning. Då svarade hon att jag ska omedelbart byta till automat då skulle jag genast kunna se omgivningen och få lugn och ro att kunna se trafiksituation i sin helhet. Sagt och gjort - byte till halvautomat och .....Gud, plötsligt kunde även jag framföra bilen och lära mig att det finns tex något som heter ”avsökning” ...MIn vän sa att hela mitt huvud var upptaget med att bestämma när och vilken växel passar att lägga i ....Resterande tankar gick till panik om jag fick kritik av trafikskolans lärare för att jag inte kunde se någonting i trafiken...

Lat är jag inte alls, men har svårt att göra så mycket samtidigt vid övningskörning. Så nu ska ta automatkörkort och när jag har lärt mig trafiken i Stockholm i detalj så kommer jag betala lite pengar och UPPHÄVA automavillkor.

Varför ska jag sitta och betala för 40 lektioner att växla?



Väl talat!
Spex00 2013-01-23 09:41 ! Citera #
:D håller med trådskaparen, stå på dig.

Jag är en 36 årig pappa/man 6 barn mycket lite tid att övningköra 40 körlektioner samt har inte dom pengarna. Jag har haft manuell växlad bil innan jag var med om en krock och fick indraget körkort, OBS inte för att jag körde dåligt utan helt enkelt gjorde polisen det enkelt för sig då dom kunde ta den jag var 19 och hade haft körkortet knapp ett år, andra föraren som körde på mig bakifrån hade haft körkortet 15 år.

Hur som en massa år efter det och mitt första barn ( ja med samma fru lyckligt gifta är vi och inte lata ) bestämmer vi oss för att vi behöver kortet snabbt enkelt och billigt vi ska mellan A och B inget annat.

Fördelarna ÄR många:

uppkörningen är inte lika många moment, övningkörningar har inte lika många moment och därmed inte lika mycket att kuggas på. reslutatet något enklare.

Billigare att ta kortet då det går fortare att lära sig de moment som behövs .

Tidsaspekten är en faktor för många ett stort plus då det faktiskt går fortare, man ska också räkna med att många trafikskolor ofta rekomenderar manuella övningskörare fler lektioner med mera, helt enkelt bara för de kan. Ej lika enkelt när det kommer till det automata därmed dyrare att ta manuellt när det redan från start är dyrare.

dagens automat bilar är mycket mycket mer utvecklade vad gäller eco driving och klimatsäkrade så gott det går därmed billigare att äga och köra än tidigare. Automat växel lådorna har dessutom bivit mer tålbara och står sig längre. också bekräftat via en mekaniker att så fallert är på nya bilar.

Yrkestrafiken går mot och de flesta har nog redan det gått över till automat växlade bilar då det dels ger mer fokus i trafiken när man är stressade med diverse saker men också pga av att manuella lådor och kopplingar ofta går sönder och kostar massor att reparera pga av stressade förare som kör dåligt.

Alla skulle jag vill säga mackar med mera har automat bilar eller kombo bilar dvs båda möjligheterna, flytt bilarna att låna är också automat statoil med mera. Ser heller ingen direkt pris skillnad att hyra dessa ligger på samma nivå.

Även fast det manulla körningstekniken automatiseras kommer alltid den aoutmata bilen vara säkrare för att du helt enkelt kan fokusera på annat och bilen gör hela jobbet, tex bara för att du kan skjuta på reflex med en hand utan att tänka betyder inte det att du har båda händerna fria.

Nej vi som har bestämt oss behöver inte bekräfta oss för att det manuella är ”rätt” däremot försvara vårt tänk då det är en smaksak samt en livssituion som avgör valet.

Fanns en hel drös med fördelar jag och frun kom fram till när vi båda skulle ta körkorter fort men dessa är det jag kom på nu.

Tycker att det är tråkigt omoget och löjligt att människor med andra åsikter smak och tycke skall och förösker förlöjliga någon annan som har annan smak tyckte åsikt om något. Man är inte efterbliven eller lat för att man vill att bilen skall göra hela jobbet och inte halva.

Kan dock hålla med om en orsak som kan komma att störa. Det är om man någon gågn vill låna en annan vänns bil men det i jämförelse med många andra vägde inte så tungt. Jag har aldrig än så länge behövt låna en annans vänns bil och kommer nog aldrig behöva det heller om så fallet går jag till okq8.
Jossan-88 2013-01-23 15:44 ! Citera #
Om man nu vill ta körkort för automat men ändrar sig sedan för att många är emot det så är man inte redo för att ta körkort. Då faller man för grupptrycket och gör nått man egentligen inte vill. Så vill man ta för automat så ser man till att stå fast vid sin åsikt och genomför det som ska göras. Jag själv ska ta för manuell då jag tycker att det är roligare att köra en sådan bil än vad det är med en automatbil. Jag tycker att det är en del av tjusningen med att köra. Men det är min åsikt. Och alla har vi olika åsikter...
Kitty 2013-03-30 17:49 ! Citera #
Den körskolan jag vände mig till ville inte ens låta mig prova att köra manuellt. Om du är över 35 - 40 ska du helt klart köra automat sa man. Kitty i stockholm.
Slasher 2013-05-05 02:29 ! Citera #
Jag har normalt körkort som jag tog 1989, varför ska man inte köra automat!
Fan jag har fått kramp i kopplingsfoten ibland, främst i Stockholm och Göteborg.
Nu är jag inne på min 4:e automatbil av cirka 30 bilar, jag älskar automat har alltid gjort.
Det är så skönt att det börjar bli vanligare med automater.
Just nu kör jag en Passat 170hk diesel med 4-hjulsdrift och den ligger på 0,6 liter per mil, jag har bara haft 2 bilar som dragit mindre den ena en Nissan Micra automat på ca 0,5 och en golf Variant 105hk bluemotion.
Välj automat alla gånger, helt överskattat att ta manuellt kort + automat blir vanligare för varje år, manuell låda är förlegad!
magganbil 2013-05-10 12:16 ! Citera #
Ja helt upp dig förstås. Själv tycker jag det är bra att kunna köra alla bilar. T.ex. om du måste låna eller hyra en bil.
Guest 2013-05-22 21:25 ! Citera #
Vad hjälper det att ta körkort för manuell, om man ändå sedan köper automat och kör det konstant? Det kan ju dröja månader och utan tvekan år innan man hamnar i en situation där man behöver låna en manuell växlad bil och då skulle jag vilja påstå att man är en trafikfara. Muskelminne är väldigt mycket färskvara.

Visst är det kanske fel val från början och lite lathet, men vissa vill bara att bilen ska ta dig från A till B och är inte intresserade av att lära sig växlingen.

Slutligen, körkort för automat är bättre än inget körkort alls...
Guest 2013-05-23 13:06 ! Citera #
Jag ska också ta automat! Får hur mycket kritik som helst.. men i slutändan kommer jag köra bil utan att behöva bry mig om att växla, medans ni andra är kvar i stenåldern! :lol:
körkortsinnehavare 2013-06-01 07:34 ! Citera #
Javisst alla har sina åsikter, väldigt moget av guest att kalla oss stenåldersmänniskor när du inte klarar att av att framföra en bil med manuell låda. Jag tog körkort för manuellt för att jag ser körning som något roligt, jag älskar att köra och tanken av att bara gasa och bromsa känns tråkigt. Har man manuellt körkort känns det som att man är ”närmare” bilen. Sen orkar man inte heller med alla begränsningarna. Dyrt att köpa automat, dyra i drift, dyrare i underhåll, går växellådan sönder tar det längre tid att fixa (om sen ens går att fixa), behöver du låna bil så behöver inte betala flera hundralappar extra, uppstår det en nödsituation och det bara finns en manuell bil till hands så kan du köra den etc. Det mycket som spelade in när jag valde manuellt. Och ni som säger att ni behöver automat kort för att kunna överblicka i trafiken... Tack gud att ni valde bort manuellt, men då hoppas jag att ni inte pratar med era passagerare medans ni kör :p. Skämt åsido så är det upp till var och en :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov