Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2011-10-24 13:55 ! Citera #
Jag har bestämt mig för att ta automatkörkort och det är inget jag skäms för fast jag fått en del kritik och en massa suckande från folk då jag berättat det. Det är för mig ett ganska enkelt val. Nu ska jag berätta varför jag gjort det valet att bara köra med automat.

1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.

2. Jag kommer att ha en automat-bil + att min pojkvän har automatbil.

3. Det är en smaksak, jag har provat att köra med växel och det är helt enkelt inte min grej, jag njuter mer av att köra automat.

4. I USA kör de flesta automat och det borde man göra här också. Det är modernt och där kör de flesta upp med automatbil.

Så när jag får kritik för att jag inte väljer manuell så svarar jag helt enkelt så som jag skrivit här nu.

Så, ska du välja att ta automatkörkort? Bra val säger jag bara! : )

Ha det gott allihopa!
Gäst 2011-10-27 12:45 ! Citera #
Det kan ju vara en bra början... Om man har körkort med villkoret automatväxel, så kan man ju häva det villkoret senare, när man har mer erfarenhet av resten av trafiken och fordonet. Det krävs väl inte ens dubbelkommando i bilen vid uppkörningen om du bara ska häva det villkoret. Så tycker man att växlingen är svår så är det kanske ingen dum idé att börja med automatväxlad körning :)
Gäst 2011-10-30 21:02 ! Citera #
ab83
Jag har bestämt mig för att ta automatkörkort och det är inget jag skäms för fast jag fått en del kritik och en massa suckande från folk då jag berättat det. Det är för mig ett ganska enkelt val. Nu ska jag berätta varför jag gjort det valet att bara köra med automat.

1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.

2. Jag kommer att ha en automat-bil + att min pojkvän har automatbil.

3. Det är en smaksak, jag har provat att köra med växel och det är helt enkelt inte min grej, jag njuter mer av att köra automat.

4. I USA kör de flesta automat och det borde man göra här också. Det är modernt och där kör de flesta upp med automatbil.

Så när jag får kritik för att jag inte väljer manuell så svarar jag helt enkelt så som jag skrivit här nu.

Så, ska du välja att ta automatkörkort? Bra val säger jag bara! : )

Ha det gott allihopa!


1. Att växla blir efter ett tag något automatiskt. Inget man behöver fokus för att göra då. (Förutom att man inte har båda händerna på ratten då..)
2. Om du tar körkort för växel så kan du ju även köra automat.
3. Kan nog vara svårt i början, men efter ett tag!

Tycker du ska ta körkort för växel. Sen får du ju använda automatbil om du så vill.
Men jag har inte sagt att det är fel med automatkörkort.
DennisTheMenace 2011-10-31 08:10 ! Citera #
För oss lite mer fattiga personer så tror jag manuell är det bästa valet....mindre bensin plus att bilen kostar inte en massa...
Dvs om du planerar att skaffa dig en egen bil eller om man kör föräldrarnas automat....
Reben 2011-10-31 08:29 ! Citera #
Tror kritiken mot körkort med villkoret ”automat” är välmenande och inte att förväxla med gliringar mot folk som väljer att köra automatbilar om du förstår hur jag menar.

Att växla när man börjar övningsköra ÄR jobbigt och svårt för många, men som med allt annat man övar mycket på, du blir bra på det och snart så är det inget som tar fokus från din uppmärksamhet.
Ja, i USA har de flesta bilar automat, därför tar man körkort för det där.
I Sverige har de flesta bilar manuell låda, därför tar vi körkort för det här.
Det jag menar är att kritiken inte riktar sig mot att någon vill köra automat, utan att den personen begränsar sig till automat.
Utbudet av bilar man kan köra i Sverige blir färre och det kan uppstå problem om man nån gång vill hyra, låna någon annan bil både privat och i arbetslivet.
Dessa begränsningar är som sagt inte lika stora i USA där andelen manuella bilar inte alls är lika stor, vilket gör det landet till ett dåligt exempel om du nu inte ska bo där.

Så för att upprepa mig lite till.
Kritiken är välmenande i att man inte vill att du ska begränsa dig till enbart automat.

Automatkörkort = Var beredd på begränsningar i ditt körliv, kanske inte just nu, men kanske senare.
Automatbil= Väldigt bekvämt och trevligt att köra =)
HelenaN 2012-01-02 18:59 ! Citera #
Jag kommer också att ta automatkörkort till att börja med! Inte alls ett dumt val! Snarare tvärtom!! Jag har kört manuellt väldigt länge och vi är inte överens alls. Jag är en fara för mig själv, min son och för andra trafikanter när jag kör. Har då valt att börja med automatkörkort för att sedan senare köra upp för manuell. Jätte lätt att bara uppgradera körkortet senare. Har en tidspress på mig att skaffa körkortet också.

Man väljer det som känns bäst för en själv. Ser man dessutom till utvecklingen av dagens bilar så är automat bilar efterfrågade som stan. Tror vi kommer gå åt det hållet mer och mer.
Sannah 2012-01-03 14:54 ! Citera #
För någon månad sedan var jag 100% säker på att jag skulle ta automat körkort jag tänkte exakt som :
ab83

av ab83 » mån 24 okt 2011, 12:55

Jag har bestämt mig för att ta automatkörkort och det är inget jag skäms för fast jag fått en del kritik och en massa suckande från folk då jag berättat det. Det är för mig ett ganska enkelt val. Nu ska jag berätta varför jag gjort det valet att bara köra med automat.

1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.


Jag var livrädd för tanken av att jag skulle dela min fokus mellan växelspaken och vägen, jag kunde inte förstå hur man kunde lära sig växla utan att kolla på spaken, och kopplingen och allt det där som jag trodde att jag aldrig skulle lära mig.
Men sen var ju jag även trafik rädd och jag trodde inte på mig själv för 5öre.

Men sedan så köpte min kille en atv, och efter att ha lärt mig att köra den så fattade jag hela galoppen. plötsligt så var det inte svårt alls! Jag förstod varför man var tvungen att växla, varför man var tvungen att hålla på med kopplingen och plötsligt så kunde jag köra helt utan problem.
Detta gjorde även att jag tyckte att det var kul när det var lite krångligt! så nu kör jag manuellt med växel och hela faderuttan, och har inte efter det haft en tanke på att ta automat körkort!

Ett tips!
Funderar du på att ta automatkörkort av den anledningen att du inte tror att du klarar av att lära dig manuellt?
Försök då att ge det några chanser, för när du tvivlar på dig själv och sedan lyckas med det du trodde var omöjligt då kommer du ha lärt dig så mycket mer än att växla!
Gäst 2012-04-06 15:48 ! Citera #
Nice att det finns fler med samma inställning som jag. Har också tidspress och jag är inte intresserad av manuell. Kanske man säger så för att man inte kört så mycket med manuell men jag vill inte köra med en hand, jag vill kunna ha koll på trafiken och inte behöva växla hela tiden. Det är bekvämare med automat och som sagt vill man sedan ta manuell kan man ju göra det. Men jag tror inte jag kommer att göra det.

HelenaN
Jag kommer också att ta automatkörkort till att börja med! Inte alls ett dumt val! Snarare tvärtom!! Jag har kört manuellt väldigt länge och vi är inte överens alls. Jag är en fara för mig själv, min son och för andra trafikanter när jag kör. Har då valt att börja med automatkörkort för att sedan senare köra upp för manuell. Jätte lätt att bara uppgradera körkortet senare. Har en tidspress på mig att skaffa körkortet också.

Man väljer det som känns bäst för en själv. Ser man dessutom till utvecklingen av dagens bilar så är automat bilar efterfrågade som stan. Tror vi kommer gå åt det hållet mer och mer.
HelenaN 2012-04-24 17:32 ! Citera #
Jag tycker du ska välja helt själv. Det är du i slutändan som ska ha körkortet och ingen annan. Lycka till med ditt kort! Jag har inte ens bokat körskola/lektion än. Men kör privat. Funderar på att köra massa till sommarens slut sen ta en intensivkurs i höst.
Gäst 2012-04-30 13:13 ! Citera #
Den objektiva sanningen är den att det är FEL att ta automatkort. Argumenten du angett är bara för att övertala dig själv att du har gjort rätt val, fastän du innerst inne vet att man ska köra manuellt.

1. Allt är en inlärningsfråga. Du kommer att lära dig växla, samt att arbeta med växlarna (växla ner vid omkörning, motorbromsa etc).
2. Bättre för din ekonomi, oljetillgången och klimatet om du kör manuellt.
3. Du begränsar dig i din körning. Nästa bil du kommer i kontakt med, i jobbet tex eller nästa kille, är troligtvis manuellt växlad.

Men som folk har sagt, det är en bra början. När du blir äldre tror jag du kommer att överväga att uppgradera ditt körkort.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 10:01
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov