Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2012-05-05 18:34 ! Citera #
Visst är det en stor fördel med manuellt kort.

Det jag undrar över mest är hur du ”gäst” kan veta vår ålder och hur vår situation med ”killar” ser ut. Råkar vara en 25 årig mamma och sambo sen väldigt lång tid tillbaka. Sure, behöver inte betyda att det ska hålla. Men min poäng är att jag har stake i kroppen och kan välja min egen bil, behöver inte förlita mig på någon annan.
Gäst 2012-05-22 01:15 ! Citera #
Kom in på det här forumet och tråden av en slump och tänkte att jag skulle dela med mig lite av min erfarenhet.

Jag bor i USA sedan många år och har således tagit mitt körkort här. Det är sant att automatväxlade bilar är standard här och att man kan gå tilläggskurs på körskola om man vill lära sig köra med manuell växellåda - eller så kan man, iallafall i min delstat, öva lite som man vill på egen hand (det är alltså ingen skillnad på körkorten, har man körkort så får man köra manuella bilar inom den klass man har tagit kort för, oavsett om man har tränat på det eller inte).

Fördelen med att kunna köra manuell låda är i USA verkar vara ungefär samma som i Sverige: manuellt växlade bilar är billigare att både köpa och köra. De flesta av mina vänner som har bil har just manuell växellåda av den anledningen. De har alla lärt sig själva eller med kompisar, och jag tror det stämmer att det kan vara lättare att lära sig köra manuellt när man redan är en invand bilförare.

En nackdel för mig som inte har övat på att köra manuellt är att det blir dyrare att hyra bil när jag är i Sverige (ca. 500 kronor extra per vecka), plus att jag som många har påpekat redan inte kan låna bil av andra hur som helst (i Sverige). Men om du inte har planerat att låna manuellt växlade bilar och inte har något behov av att hyra bil i Sverige så gör det väl inget att ta automatkörkort. Jag tycker själv att det är superbekvämt att köra automat, även fast jag vet att jag inte skulle ha några problem med lära mig att växla manuellt (eftersom jag började övningsköra i Sverige en gång för väldigt länge sedan).

En smaksak, helt enkelt, och beroende på vad som är praktiskt för en själv. Töntigt att vissa tydligen tycker att det ligger nån slags prestige i att kunna köra manuellt växlade bilar, när det som påpekat inte krävs någon speciell talang och snabbt sätter sig i ryggraden.
Gäst 2012-08-03 14:25 ! Citera #
Jag är kille och jag har automatkort funkar skit bra jag kör corvett och en helt ny mustang båda bilarna är grymt bra och jag kan dra vem som helst alla ni som inte tycker det är värt ni kommer nog få det svårt eftersom alla bilmärken är på väg över till automat dessutom allt som inte har en koplingsPEDAL räknas som automat 8-)
Gäst 2012-08-06 08:56 ! Citera #
Gäst
jag är kille och jag har automatkort funkar skit bra jag kör corvett och en helt ny mustang båda bilarna är grymt bra och jag kan dra vem som helst alla ni som inte tycker det är värt ni kommer nog få det svårt eftersom alla bilmärken är på väg över till automat dessutom allt som inte har en koplingsPEDAL räknas som automat 8-)


Trollar du? Varför skulle vi få det svårt? Har man vanligt körkort så får man köra både automat och manuell. Och att alla bilmärken är påväg över till automat är ju en lögn. Visst kollar du på dom amerikanska bilarna så är det ju nästintill bara automat på dom. Men om du kollar volvo, opel, BMW, audi mfl. så är det i stort sett bara manuella bilar. Visst släpper dom automat också. Men det är inte lika vanligt (i Sverige)
Gäst 2012-08-11 17:46 ! Citera #
Gäst
jag är kille och jag har automatkort funkar skit bra jag kör corvett och en helt ny mustang... blah blah blah 8-)


En person som inte hittar punkt- och shift-tangenterna väljer att köra en automat - kan inte säga att jag blir särskilt förvånad.

Jag vill inte upprepa det som redan skrivits har men jag vill att personen som startade tråden tänker på följande - om alla förare (98%? 99%?) i Sverige har lärt sig växla och köra manuelltväxlade-bilar utan problem, varför tycker du att det blir för svårt för dig?
DjB 2012-08-13 21:26 ! Citera #
Och jag vill fortfarande ha svar på min fråga varför vi med vanligt körkort skulle få det svårt?
häkkinen 2012-08-24 10:45 ! Citera #
Gäst
dessutom allt som inte har en koplingsPEDAL räknas som automat 8-)

knappast. Hört talas om sekventiella växellådor som dom riktiga bilarna har ? Inte dumburkarna som
familjen svensson kör runt i alltså.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekventiell_manuell_v%C3%A4xell%C3%A5da
Johannas 2012-09-26 14:11 ! Citera #
Jag har tagit automatkörkort och trivs alldeles utmärkt med det! Tro inte på alla som säger att det är fel val, ett automatkörkort är bättre än inget körkort alls. Det är DITT beslut och ingen annans.

Mvh Johanna
Gäst 2012-11-21 09:48 ! Citera #
abigail83
Jag har bestämt mig för att ta automatkörkort och det är inget jag skäms för fast jag fått en del kritik och en massa suckande från folk då jag berättat det. Det är för mig ett ganska enkelt val. Nu ska jag berätta varför jag gjort det valet att bara köra med automat.

1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.

2. Jag kommer att ha en automat-bil + att min pojkvän har automatbil.

3. Det är en smaksak, jag har provat att köra med växel och det är helt enkelt inte min grej, jag njuter mer av att köra automat.

4. I USA kör de flesta automat och det borde man göra här också. Det är modernt och där kör de flesta upp med automatbil.

Så när jag får kritik för att jag inte väljer manuell så svarar jag helt enkelt så som jag skrivit här nu.

Så, ska du välja att ta automatkörkort? Bra val säger jag bara! : )

Ha det gott allihopa!


Jag får känslan av att de som tar automatkörkort tar det endast pga lathet...
Precis som nedanstående skrivit så har du ju faktiskt möjligheten att köra med automat med Manuellt körkort, däremot har du ej möjligheten att göra tvärtom. Dessutom tycker jag att USA är ett praktexempel på dåliga trafikvanor så tycker det var en fruktansvärt dålig jämförelse, tycker du man bör sänka åldern till 16 också? eller förändra Promille halten som är tillåten vid fordonskörning?

1: Att övningsköra handlar om att lära sig grunderna för att växla, koppla och manövrera. Detta på grund av att det skall komma per automatik så du kan lägga fokus på diverse trafiksituationer som händer runt om kring dig.

2: Även om ni har Automatbil så anses de flesta företag som har företagsbilar att du SKALL ha körkort för manuell växellåda. Detta på grund av att många företagsbilar m.m. har manuella bilar. Så det är inte alls lika meriterande att ha automat som att ha manuell, kanske om 15 år men då tvivlar jag i vilket fall på att trafiksituationen ser ut som idag.

3: Förklara gärna mer varför det inte är din grej, gav du upp för att du inte hade kontroll över växel/koppling så det kom ej per automatik?

Att ta automat är ditt eget val, jag tycker dock man skall uppmuntra till att ta manuell, det gynnar dig i alla led mycket mer än vid automat, plus att du får privilegiet att välja vad du vill köra. Det krävs lite mer studier och är inte för den late, men det är inget som är meriterande. Eller hur?
Gäst 2012-11-21 17:45 ! Citera #
Jag kan ju motivera varför jag valde till slut automat.

Har lärt mig växla men ....Till kostnad att jag aldrig kunde svara ens i vilken stadsdel jag är ...Så jag berättade för min vän som kör i 5 år Mercedes minibussar som är alla automat om mina försök till övningskörning. Då svarade hon att jag ska omedelbart byta till automat då skulle jag genast kunna se omgivningen och få lugn och ro att kunna se trafiksituation i sin helhet. Sagt och gjort - byte till halvautomat och .....Gud, plötsligt kunde även jag framföra bilen och lära mig att det finns tex något som heter ”avsökning” ...MIn vän sa att hela mitt huvud var upptaget med att bestämma när och vilken växel passar att lägga i ....Resterande tankar gick till panik om jag fick kritik av trafikskolans lärare för att jag inte kunde se någonting i trafiken...

Lat är jag inte alls, men har svårt att göra så mycket samtidigt vid övningskörning. Så nu ska ta automatkörkort och när jag har lärt mig trafiken i Stockholm i detalj så kommer jag betala lite pengar och UPPHÄVA automavillkor.

Varför ska jag sitta och betala för 40 lektioner att växla?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov