Start > Körkortsforum > Hur kan vi som invandrare klar…

Hur kan vi som invandrare klara av teori provet ?

Gäst 2019-01-24 00:32 ! Citera #
Gäst 2018-02-28
Absolut, men för att klara att ta körkort så måste man ju kunna det inhemska språket....eller hur?
Hur ska man annars klara av att läsa av skyltar när man är ute och kör, där allt endast står på svenska och inte någon dålig albansk översättning??

Så kommer man till ett nytt land så får man väl se till att lära sig språket genom att gå på dom SFI undervisningar som man blir kallad till, plus att man kan försöka att prata svenska i det egna hemmet, vilket inte är speciellt vanligt..

Så lite har man faktiskt sig själv att skylla, och jag fattar att det är svårt, men lite krav och självdisciplin borde man väl ändå ha om man nu så gärna vill komma in samhället där man lever..
Man behöver väl inte kunna svenska för att köra bil i Sverige? Har gott om bekanta från andra länder som kör utan problem här, och jag har kört i många länder där jag inte kan språket...

Att låta någon med annat modersmål få längre tid på sig borde vara självklart. Finns det förresten någon poäng överhuvudtaget med att inte låta alla som vill få lite extra tid?
Gäst 2019-01-24 13:55 ! Citera #
Gäst 2019-01-24
Man behöver väl inte kunna svenska för att köra bil i Sverige? Har gott om bekanta från andra länder som kör utan problem här, och jag har kört i många länder där jag inte kan språket...

Att låta någon med annat modersmål få längre tid på sig borde vara självklart. Finns det förresten någon poäng överhuvudtaget med att inte låta alla som vill få lite extra tid?
Vi borde ha som i Danmark eller Finland, dom som kommer hit får 3 månader på sig att lära sig språket så pass bra så att dom kan göra sig förstådda och klara sig själva. Annars åker dom ut.. Men vi i Sverige ska ju dalta med alla som kommer hit.
Gäst 2019-01-26 10:26 ! Citera #
Det är nog inte språket det är fel på.

Många kan knappt läsa...och kurslitteratur på sitt eget språk....men saknar tyvärr läsförståelse.

Många saknar tom gymnasiekompetens....

Då kommer nästa diskussion upp om att provet sedan är för svårt, efter några kuggningar, såklart vilket inte är sant.

Så till sist drar nån rasist kortet iom att de inte klarar provet och att samhället jäklas med invandrare o tjafset om körkort är en mänsklig rättighet.
Gäst 2019-02-04 19:02 ! Citera #
Gäst 2015-11-30
Hej Ingela

En person från Kosovo som skrev kunskapsprovet på albanska i Eskilstuna sa just till mig att den albanskan som användes vid provet var albanskan från Albanien och att han förstod ingenting alls. Nu läste jag vad du skrev om vv.

Det verkar ha varit Google translation rakt av (eller dylikt som Trafikverket har kört med). Iom att albaner bor i 6 olika länder med en massa berg emellan och olika styren under 50 år - så har även språket förändrats.
Hej
Vem som har skrivit om det här: ”albaner bor i 6 olika länder med en massa berg emellan och olika styren under 50 år - så har även språket förändrats” ???? Det betyder att ni kan ingeting om albanska språket. Albanska litteratur språket har inte förändras även att det finns två dialekter samma som i Sverige . Det som ni måste göra är att ni ska hitta kunnig tolk och översättare att det skulle vara bra översatt :(
gäst 2019-02-05 08:19 ! Citera #
Gäst 2019-01-24
Vi borde ha som i Danmark eller Finland, dom som kommer hit får 3 månader på sig att lära sig språket så pass bra så att dom kan göra sig förstådda och klara sig själva. Annars åker dom ut.. Men vi i Sverige ska ju dalta med alla som kommer hit.
Jag är från Danmark och du vill inte att Sverige inför samma lagar som i danmark. Danmark är väldigt mycket emot invandrare så va glad över Sverige. Sveriges SFI är mycket dåligare än damnarks men i danmark har man massor med språkkrav för att u ens kan bli medborgare och den ligger ungefär på SAS3.
Gäst 2019-02-05 14:11 ! Citera #
gäst 2019-02-05
Jag är från Danmark och du vill inte att Sverige inför samma lagar som i danmark. Danmark är väldigt mycket emot invandrare så va glad över Sverige. Sveriges SFI är mycket dåligare än damnarks men i danmark har man massor med språkkrav för att u ens kan bli medborgare och den ligger ungefär på SAS3.
Det är väl inget dåligt med att man ställer krav på dom som kommer hit, det tycker jag är rätt naturligt!
Som det är idag här i Sverige så har vi inga krav på dom som kommer hit. Så dom känner ju att dom inte behöver göra nått för att få sina bidrag, och det i sin tur försämrar integrationen hos dom inkommande samt den svenska ekonomi då det är den svenska staten som får betala ut deras uppehälle..

Så jag skulle gärna se att det är lite mer som i Danmark, ställ krav på dom, annars kan dom återvända därifrån dom kom eller söka sig vidare till nått annat land..
ali 2019-02-10 01:01 ! Citera #
Ingela 2014-09-12
Hej,
Min man är från Albanien och skulle göra frågorna på albanska. Han blev grymt besviken. Det var inte den albanskan man pratar i Albanien utan den albanska man pratar i Kosovo, dvs väldigt utblandad med Jugoslaviska. Han sa att frågorna verkade vara översatta med Google Translation och att orden hade blivit sammansatta utav en olyckshändelse. Samma sak när han skulle använda en tolk. Vi bad speciellt om en tolk från Albanien men vid mötet visade det sig att tolken var från Makedonien och det är ungefär som om vi svenskar skulle få en tolk som pratar danska. Så det gick ju inte det heller. Nu pluggar han på i den svenska läroboken och hoppas på att Albanien ska komma med i EU så att han kan få byta sitt albanska körkort rakt av. :D
The same and for me :x
Börje Kugg 2019-02-10 09:58 ! Citera #
Lär er svenska. Kan låta hårt, men ibland kan det vara det enda rätta.
Gäst 2019-02-10 11:30 ! Citera #
Börje Kugg 2019-02-10
Lär er svenska. Kan låta hårt, men ibland kan det vara det enda rätta.
Ja. Det kräver lite arbete men kommer att underlätta i så långa situationer och betala igen sig många gånger om, inte bara i trafiken.
Gäst 2019-02-14 01:38 ! Citera #
Gäst 2019-02-04
Hej
Vem som har skrivit om det här: ”albaner bor i 6 olika länder med en massa berg emellan och olika styren under 50 år - så har även språket förändrats” ???? Det betyder att ni kan ingeting om albanska språket. Albanska litteratur språket har inte förändras även att det finns två dialekter samma som i Sverige . Det som ni måste göra är att ni ska hitta kunnig tolk och översättare att det skulle vara bra översatt :(
”Det som ni måste göra är att ni ska hitta kunnig tolk och översättare...”

Lite magstarkt att komma med det där. Jag kunde inte ett ord svenska när jag började skolan här, nu blir folk chockade när de får reda på att jag inte är svensk. Nä, jag tycker du ska fokusera mer på vad ”JAG” ska göra än alla ”NI” måste, ”NI” Ska..

Tro mig, det blir bättre för dig själv

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor