Start > Körkortsforum > Hur kan vi som invandrare klar…

Hur kan vi som invandrare klara av teori provet ?

Hejhej 2018-02-08 15:12 ! Citera #
Kosova 2018-02-07
Jag har gjort provet över 10 ggr , för oss som är från kosovo är detta som ett helt annat språk , det är gramatiska och äldre ord från Albanien som inte används inte ens på högskolenivå i själva landet. Provet måste skrivas om till enkel albanska!
Eller så lär ni er svenska och har därmed inga problem med teorin!

Jag tror inte att provet skulle göras om till svenska om vi svenskar skulle komma till Albanien...
Så lär er språket dit ni kommer så ska ni se att det blir både lättare och billigare för er..
Ingela 2018-02-25 14:34 ! Citera #
Ja, du har rätt, HejHej. Men när språket på provet t o m är svårt för infödda Svenskar, hur ska då våra invandrare förstå med alla vinklingar och språkliga ”slamkrypare” som finns i frågorna?
Gäst 2018-02-25 14:41 ! Citera #
Ingela 2018-02-25
Ja, du har rätt, HejHej. Men när språket på provet t o m är svårt för infödda Svenskar, hur ska då våra invandrare förstå med alla vinklingar och språkliga ”slamkrypare” som finns i frågorna?
Är det svårt för infödda svenskar?
Nej, jag hade inget problem och har inte hört någon ”infödd Svensk” som haft problem med det heller.
HejHej 2018-02-25 15:06 ! Citera #
Ingela 2018-02-25
Ja, du har rätt, HejHej. Men när språket på provet t o m är svårt för infödda Svenskar, hur ska då våra invandrare förstå med alla vinklingar och språkliga ”slamkrypare” som finns i frågorna?
Jag har då inte hört någon infödd svensk säga att dom hade problem med att förstå provet för att det var en svår svenska det var skrivet på... Så det har du allt fått det om bakfoten...
Så jag tycker fortfarande att dom kommer hit ska lära sig vårt språk och på så sätt ha det lättare att komma in i samhället och klara teoriproven. Som sagt så är det inte många länder som är så pass generösa med våra invandrare som vi i Sverige är, då kan man ju tycka att det minsta man kan kräva är att dom lär sig vårt språk iaf..
Och detta är INTE menat som nått rasistiskt, utan det gynnar ju alla parter i längden, inte minst dom som kommer hit.
Femi 2018-02-26 22:24 ! Citera #
Teori provet på Albanska det är en katastrofal översätt :(
Gäst 2018-02-26 22:36 ! Citera #
Femi 2018-02-26
Teori provet på Albanska det är en katastrofal översätt :(
Lär dig svenska så slipper du den katastrofala översättningen :D
Ignorant 2018-02-28 15:08 ! Citera #
Gäst 2018-02-26
Lär dig svenska så slipper du den katastrofala översättningen :D
För det är så självklart att alla kan svenska? Att lära sig ett språk är inget man gör över en natt, i synnerhet inte om språket skiljer sig markant åt från ens modersmål. En del av integrationen i ett land är att lära sig ett språk men även att ha ett jobb och för att ha ett jobb krävs oftast en b-behörighet, det är ett moment 22.
Gäst 2018-02-28 15:13 ! Citera #
Ignorant 2018-02-28
För det är så självklart att alla kan svenska? Att lära sig ett språk är inget man gör över en natt, i synnerhet inte om språket skiljer sig markant åt från ens modersmål. En del av integrationen i ett land är att lära sig ett språk men även att ha ett jobb och för att ha ett jobb krävs oftast en b-behörighet, det är ett moment 22.
Absolut, men för att klara att ta körkort så måste man ju kunna det inhemska språket....eller hur?
Hur ska man annars klara av att läsa av skyltar när man är ute och kör, där allt endast står på svenska och inte någon dålig albansk översättning??

Så kommer man till ett nytt land så får man väl se till att lära sig språket genom att gå på dom SFI undervisningar som man blir kallad till, plus att man kan försöka att prata svenska i det egna hemmet, vilket inte är speciellt vanligt..

Så lite har man faktiskt sig själv att skylla, och jag fattar att det är svårt, men lite krav och självdisciplin borde man väl ändå ha om man nu så gärna vill komma in samhället där man lever..
Paulina 2018-02-28 21:03 ! Citera #
Hej!
Det är bara att jobba på - både med språk och Körkortsteori. Jag har flytta till Sverige för 2,5 år sedan. Idag skrev teoriprov för första gången - 64/65

Lycka till!
Hjälp mig 2018-10-13 20:48 ! Citera #
Jag går i nian och jag har NP denna året jag är så rädd och jag kan inte studera orkar inteee:cry: :cry:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor