Start > Körkortsforum > Stanna intill vägkanten

Stanna intill vägkanten

Gäst 2011-08-20 15:17 ! Citera #
Personligen tycker jag att vi använder oss för lite utav vår bils blinkers/vägriktningsvisare.
I ett av mina andra inlägg beskrev jag hur vi kunde använda oss mer utav bilens varningsblinkers i samband med en vänstersväng för att reducera olycksrisken.
I detta inlägget vill jag framföra ett nytt scenario där man kanske borde använda sig av bilens blinkers ytterligare.

När jag, för några år sedan, skulle gå handledarkursen med mina föräldrar kom frågan upp hur vi använder oss utav bilens blinkers då vi stannar intill utmed en vägkant.

Både min mamma och min pappa tyckte att man ska blinka höger om man stannar utmed vägkanten för att lägg kunna varna bakomliggande bilister på att bilen står still.
(Notera: höger blinkers – inte varningsblinkers.)

Detta väckte djup diskussion eftersom körskoleläraren inte höll med oss.
Han påstod att det endast förvirrar bakomliggande bilister att man ska svänga vänster…

Vad säger ni andra?
Tycker ni det är ett bra sätt att man blinkar höger då man stannar/har stannat utmed vägen, eller tycker ni som bilskoleläraren att det endast kommer att förvirra övrig trafik?



// Wookiiee
Gäst 2011-08-20 16:41 ! Citera #
Det tycker jag för att det är tecken när man blinkar höger att dem kan köra om en
Harmonization 2011-08-20 22:27 ! Citera #
Av personlig erfarenhet så skulle jag vilja säga att det känns bra mycket bättre att köra förbi en stillastående bil som har på höger blinkers.
Då visar de ju klart och tydligt att det är lägligt att köra om, och att de inte plötsligt kommer att svänga ut på vägen igen.
Det är ju nästan så alla gör? Förstår inte riktigt hur din körskolelärare tänker. Jag ser det som ett förtydligande, inte någon förvirring.
Gäst 2011-09-10 17:57 ! Citera #
Om det inte finns möjlighet att svänga så kanske det inte förvirrar (förutsatt att bakomvarande inte tror att det finns en väg in till höger som du döljer med din bil), men om det är möjligt att svänga höger och du blinkar höger så är det väl ganska rimligt för bakomvarande att anta att du ska svänga och inte bara stanna?
Björn He 2024-04-26 19:31 ! Citera #
Gäst 2011-08-20
Personligen tycker jag att vi använder oss för lite utav vår bils blinkers/vägriktningsvisare.
I ett av mina andra inlägg beskrev jag hur vi kunde använda oss mer utav bilens varningsblinkers i samband med en vänstersväng för att reducera olycksrisken.
I detta inlägget vill jag framföra ett nytt scenario där man kanske borde använda sig av bilens blinkers ytterligare.

När jag, för några år sedan, skulle gå handledarkursen med mina föräldrar kom frågan upp hur vi använder oss utav bilens blinkers då vi stannar intill utmed en vägkant.

Både min mamma och min pappa tyckte att man ska blinka höger om man stannar utmed vägkanten för att lägg kunna varna bakomliggande bilister på att bilen står still.
(Notera: höger blinkers – inte varningsblinkers.)

Detta väckte djup diskussion eftersom körskoleläraren inte höll med oss.
Han påstod att det endast förvirrar bakomliggande bilister att man ska svänga vänster…

Vad säger ni andra?
Tycker ni det är ett bra sätt att man blinkar höger då man stannar/har stannat utmed vägen, eller tycker ni som bilskoleläraren att det endast kommer att förvirra övrig trafik?



// Wookiiee
Jag vet inte om man är skyldig att ge tecken in till vägkanten men jag har läst att man bara påbjuds ge tecken vid start från vägkanten. Jag vet inte vad trafikskolorna menar med risk för missuppfattningar men de kan ju mena att en som stannat eller parkerar längs vägkanten och ger tecken till höger kan lätt av misstag uppfattas ge tecken om sväng till höger i en korsning längre fram eller annars sväng till höger in på en fastighet på höger sida av vägen.

Det står inte att en fordonsförare måste ge tecken till höger vägkant vid stannande eller parkering längs vägkanten men att det inte är påbjudet att ge tecken betyder ju inte alltid att det är otillåtet. De flesta bussförare blinkar normalt till höger när de stannar vid en hållplats på högra vägkanten men egentligen måste bussförare inte blinka till höger vid stopp vid hållplats, utan bussförare måste bara ge tecken tillvänster vid start från hållplats, liksom en fordonsförare som stannat eller parkerat längs vägkanten och börjar köra; stannar eller parkerar man på vänster sida på en väg med enkelriktad trafik (där man ju får stanna och parkera antingen på högra eller vänstra sidan i påbjudna körriktningen) så ska man dock ge tecken till höger vid start från vägkanten.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor