Start > Körkortsforum > Får man köra på sicksack linje…

Får man köra på sicksack linjen?

M7 2024-04-26 21:40 ! Citera #
Idag körde jag över sicksack linjen på mitt uppkörning och jag blev underkänd på grund av det.
Är det fel att köra på det? Jag läste aldrig att det är förbjud.
Björn He 2024-04-26 22:22 ! Citera #
Exakt vilken sicksack-linje menar du? Menar du en gul sicksack-markering som målas i asfalten på vissa busstationer?
H 2024-04-27 01:02 ! Citera #
Om du menar med ”Sicksack linjen” som är före en avfart så ja, då är du körd. Har du kört för långt före en avfart så du behöver köra över den så har du inte planerat din körning bra.
Björn He 2024-04-27 15:45 ! Citera #
H 2024-04-27
Om du menar med ”Sicksack linjen” som är före en avfart så ja, då är du körd. Har du kört för långt före en avfart så du behöver köra över den så har du inte planerat din körning bra.
En sån där sicksack-markering du omnämner är ju normalt målad vid refuger eller liknande trafikdelare, sicksack-markeringen är då målad inom två heldragna linjer och betyder typ ”område där fordon inte får framföras och inte heller stanna eller parkeras”. Ett sånt sicksack-markerat område av vägen kallas för spärrområde om man ska vara korrekt. En heldragen linje kallades förr ”spärrlinje” men numera används bara benämningen ”heldragen linje”.
Björn He 2024-05-03 00:35 ! Citera #
Jag vet inte hur vanligt förekommande det är med fasta hinder på vägen men om det är nödvändigt för att kunna passera ett fast hinder så är det tillåtet att färdas inom ett spärrområde eller över en spärrlinje men i övrigt får ett fordon inte färdas inom ett spärrområde eller över en spärrlinje, eller till vänster om en heldragen mittlinje, utom när en streckad linje är målad längs den heldragna på fordonsförarens sida.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor