Start > Körkortsforum > Varför skaffar ni körkort?

Varför skaffar ni körkort?

Guran 2011-07-20 22:53 ! Citera #
Det ger klirr i kassan. (Bättre jobb?, större chans till jobb!)

Man kan inte ragga tjejer på moppe eller med hjälp av kollektivtrafik när man är 37 år och tunnhårig. Kan du inte komma bort ikväll raring? Jo jag kommer men jag ska kolla tidtabellen här först, mamma kunde inte köra ikväll för hon är på bingo. Tänk på det alla ni som funderar på att ge upp.

Med körkort och en fet och/eller bil med xxx antal hästkrafter så kan man ragga tjejer tills man dör. :) En het bil brädar tvättbrädor. Med en snygg bil så behöver man inte vara så snygg själv. Det är en av grundreglerna i trafiken. Vet inte om det står med i Körkortsboken. Ska läsa den. Sen är det ju förstås det där med att man kompenserar för något annat men det tror jag bara är en myt. Vill tro det iallafall.

Man kan sticka ut och fiska utan att behöva ringa mor.

Man kan flytta utan att det kostar skjortan och man slipper ringa mor.

Man slipper sitta i passagerarsätet och ha tjejen i baksätet när mor kör.

110 på motorväg. Man känner doften av havet för man sitter givetvis i en cab med massor av onödiga miljöovänliga hästkrafter. Och tänka sig, du vrider på huvudet (inte för att kolla döda vinkeln) och där bredvid dig sitter en vacker kvinna och kuttrar. För att du har körkort och bil (snygg bil). OCH DU FÖRTJÄNAR DET!

Räcker inte det? Skäl nog om du frågar mig. :)
henrikjojo 2011-07-21 14:48 ! Citera #
Ärligt talat så har jag ingen konkret anledning till varför jag ska skaffa körkort, men eftersom jag har tiden och pengarna som krävs så ser jag bara fördelar med att göra så. Det är knappast en nackdel när man ska söka jobb och dessutom en stor frihet att inte behöva förlita sig på att bli skjutsad - eller på kollektivtrafiken för den delen.
malina 2011-07-21 17:08 ! Citera #
Jag har aldrig varit intresserad eller motiverad att ta körkort, men nu är jag 23 och när jag efter min universitetsutbildning började leta jobb såg jag att det var väldigt många jobb som krävde körkort. Under den här sommaren är jag ganska mycket ledig, så då passar jag på att försöka ta körkort! Även om jag inte kommer ha tillgång till bil eller köra så mycket är det bra att ha om ett jobb skulle kräva det.
Gäst 2011-08-02 14:12 ! Citera #
KÄnns bara helt nödvändigt att ha. Ökar möjligheterna till jobb och boende.
annaishere 2011-08-03 15:24 ! Citera #
Jag skaffar körkort då det är helt omöjligt att ta sig någonstans utan då jag bor mitt ute i skogen med dåliga bussförbindelser. Dessutom måste jag ha körkort för att få jobb. Det är så gott som omöjligt att ta sig till jobbet i tid annars...
slammaren 2011-08-27 19:34 ! Citera #
Jag gör det helt enkelt för att kunna få möjligheten till jobb under tiden jag inte studerar. Jag vill hellre bli en brevbärare som kör bil än en som cyklar . Dessutom så har jag märkt att det är allt fler jobb som kräver just att man ska ha B-behörighet även fast själva tjänsten inte har ett dugg med det att göra.
Mandelbrot 2011-09-20 15:43 ! Citera #
Ibland händer det att jag själv funderar på varför jag lägger ner allt arbete på att ta körkort. Jag tycker egentligen inte att det är roligt att köra bil och jag tror inte att jag kommer köra särskilt mycket när jag väl får kortet. Den främsta anledningen är nog att det är en grej man ”ska ha” och jag vill passa på nu när jag är ung eftersom jag är rädd att det inte blir av annars. Nu har jag ju chans att övningsköra med mina föräldrar och jag har också flera kompisar som tar körkort samtidigt. Dessutom tror jag att det kan vara till viss nytta när jag ska hälsa på kompisar som bor på konstiga ställen på landet. Enda gången jag verkligen önskat att jag hade körkort var när jag skulle åka hem till en kompis och åka kollektivt hela vägen. Med alla buss- och tågbyten tog resan totalt 5 timmar medan med bil hade det gått på 2 timmar. Det fick mig verkligen att inse att det där med körkort nog inte är så dumt trots allt.
Rebecca 2011-09-29 17:03 ! Citera #
I mitt yrke krävs det oftast körkort, det krävs nästan för alla yrken nu mera... Dessutom fick jag nog av SL en gång för alla förra vintern när jag stod i Liljeholmen i 20 minusgrader i nästan 2 timmar. Folk var som galna o polis fick tillkallas pga kaoset som uppstod då x antal människor skulle trycka sig in i de få bussar som rullade in... Efter ca 2 timmar gav jag upp o ringde min bror som kom med bilen.. Så efter det bestämde jag mig på allvar!!! Aldrig mer SL under vinterhalvåret! Så jag hoppas mina drömmar slår in innan årets kaos startar.. :D
Gäst 2011-10-24 14:45 ! Citera #
Jag skaffar körkort för att det ger mig frihet. Att kunna skjutsa barn till olika aktiviteter, hämta barn på dagis och åka till mataffären med barnen tillexempel. Bor man på landet är det ganska krångligt att inte ha körkort för att man är beroende av att åka bil till och från många ställen.
Gäst 2011-11-01 16:20 ! Citera #
Jag skaffar körkort för att jag är trött! på all kollektivtrafik, vad jag än ska, så tar det MINST 45-60 minuter och det är så tröttsamt! Jag vill kunna ta mig till affären utan att behöva åka massa bussar, jag vill kunna åka och köpa en tröja utan att behöva planera en hel vecka i förtid. Skulle jag försova mig så skulle jag vilja ha möjligheten och ta bilen till jobbet ( jag skulle inte ta bilen till jobbet varje dag. då jag är en miljövän).

Men det är så att körkort är en frihet, man slipper känna sig beroende av andra eller av kollektivtrafik hela tiden.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 12:38
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo